søndag 19. mars 2023

En liten rundtur i mitt kreativa utrymme

Hej, DT-Helena här! 
Idag vill jag bjuda med er på en liten rundtur i mitt kreativa utrymme, min frizon, rummet där allt händer, eller som jag rakt upp och ner kallar den - atején. 

Jag är lite av en allskapare med många strängar på min kreativa lyra, och i min ateljé finns det plats för allt. (Även för mina katter, som älskar att hänga med mig när jag pysslar!)
Det är här jag målar, skriver, yogar, PL:ar, musicerar och skapar. Här finns staffli och färger, planners, album, art-journals, böcker och PL-saker. Symaskiner, tongue drums, kalimbas, yogabolster och fotoskrivare. Det är helt enkelt mitt lilla kreativa paradis, en plats som alltid laddar mina batterier.


I ena änden av rummet har jag ett stort vinkelskrivbord, och här sitter jag när jag läser, skriver, jobbar på datorn eller pysslar i min planner. Eller när jag ska skriva journaling på PL-kort. Jag älskar det långa hyllplanet på väggen, det är smidigt att ha saker nära till hands utan att de behöver ta upp en massa bordsyta.

Jag skriver en hel del, både dagbok, poesi och andra typer av texter, och jag ä-l-s-k-a-r fina skrivböcker! Jag har alltid några av dem stående framme bara för att de inspirerar mig. Och självklart även några utvalda favoritböcker.

Några andra favoriter som alltid står framme, redo att användas, är mina clearstamps. De flesta kommer från Citrus Twist, Studio Calico och Ali Edwards. Lådorna de står i hittade jag på sminkavdelningen på Gekås.


Ibland händer det ju dock att jag vill ha lite sällskap (utöver katterna) när jag pysslar med något kreativt. Så jag har skapat en liten portabel pysselväska som jag kan fylla med saker och ta med mig runt i huset. Ett supersmidigt sätt att flytta runt sina små projekt utan att skapa en allt för stor röra. Just den här tote-bagen i filt hittade jag på Amazon för en hyfsat billig peng.

På motsatta sidan av rummet har jag mitt ståbord i form av en gammal köksö från IKEA. Det är här jag håller till när jag PL:ar, när jag grejar med lite större projekt, eller när min kreativa energi hindrar mig från att sitta still på en stol! När inte någon av katterna hunnit lägga rabarber på bordet så brukar jag oftast ha mitt pågående PL-abum eller uppslag liggande här. 

Mina 12x12-album har jag stående i en Kallaxhylla, men ovanför ståbordet har jag mitt Storyline chapters-album från Heidi Swapp, mina 6x8 PL-album (varav ett är min Book-of-me), min pågående art journal (en fotobok från second hand som jag altrar) och några små anteckningsböcker där jag bland annat planerar mina kreativa projekt.

Då ståbordet blivit lite av min PL-station är det också här jag förvarar mina PL-kort. De bor i en av lådorna, och får perfekt plats i den här låd-organiseraren från IKEA (som dessvärre har utgått ur sortimentet..) Är det här alla PL-kort jag har? tänker ni kanske. Nja, det kan eventuellt vara så att det finns lite mer undanstoppat i skåpet. Eventuellt. ;-) 

På hyllan ovanför ståbordet har jag också dekorationer, stickers, diecuts, och mina papper i 6x6 och 6x8. De får perfekt plats i såna här plastlådor från Jysk.

Jag har samlat alla små spillbitar i en transparent låda som alltid står framme. På så sätt försöker jag påminna mig själv om att alltid leta där först, när jag behöver en bit papper.

På bordsytan har jag två lådor med diverse verktyg och material. Ofta ställer jag hit saker som jag behöver till ett pågående projekt. Lådorna tror jag ursprungligen är avsedda för sminkförvaring, men de passar perfekt för att organisera pysselsaker.

Det var en liten kort rundtur i min oas, med några små nedslag bland mina grejer och förvaringslösningar. Man kan nog kalla dem för ögonblicksbilder, för ett kreativt rum är ett levande rum som ständigt är i förändring. Så om ett halvår kanske det är helt annorlunda!

Tack för att ni ville hänga med på min lilla rundtur! 

/Helena


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar