onsdag 1. september 2021

Månadens tema: Text-dokumentation till PL

Hej!

Efter ett sommaruppehåll är nu månadens tema tillbaka. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life som visar det vi gör och vad vi använder när vi skapar våra sidor. 

Idag tänkte vi diskutera hur vi planerar och kommer ihåg text vi vill ha in på våra PL-sidor. Ta del av våra tips nedan och kommentera gärna om du har egna tips att bidra med.

DT-Marit

Jag gillar ju att ha med mycket text på mina PL-sidor. Jag tycker det är kul att kunna gå tillbaka och läsa detaljer om vad som hände. Eftersom jag ofta ligger lite efter med mina sidor så gäller det ju att jag har ett bra sätt att dokumentera vad som hänt. 

2015 skaffade jag en digital dagbok, en app i mobilen. Den heter Day One. Sedan 2017 har jag skrivit varje dag. Jag älskar den här appen, det är den jag använder mest av allt i mobilen. Jag skulle inte överleva utan den. Men så gillar jag ju att dokumentera, minnas och gå tillbaka.


I appen kan jag lätt söka på datum, händelser, eller taggar på specifika saker som jag själv valt att tagga. Så när jag skall göra min PL-sida så söker jag helt enkelt upp aktuell dag i min dagbok och läser vad som hänt. Utefter det planerar jag min sida ihop med de foton jag har och bestämmer hur mycket text jag vill ha med. För att planera mina sidor använder jag mallar jag tagit fram. Jag printar ut dem på papper i flera exemplar, så jag kan planera så fort jag får tid.


Ni kan läsa mer om hur jag använder mina mallar i mitt tidigare inlägg här.
Om ni önskar få del av mina mallar, lämna en kommentar så kan jag skicka över dem.

Så för er som gillar att skriva dagbok och dokumentera, och samtidigt vill ha ett smidigt sätt att minnas när ni skapar era PL-sidor så kan jag varmt rekommendera den här appen. 
När jag skaffade den kostade den runt 40 SEK. Appen har utvecklats sedan dess avseende lagring, synkning och back-up och jag betalar nu en årsavgift på 429 SEK. För mig är det värt det. Jag kan lägga upp bilder och video i appen, jag kan exportera till pdf osv. Och allt finns sparat.

Appen är mitt liv kan man säga. Och till stor hjälp vid PL.

***

DT-Pernilla

Jag skulle absolut behöva bli bättre och göra mer journaling på mina uppslag. Jag brukar inte ha med så mycket text men skulle vilja bli bättre på att ha med mer. Därför blir jag så inspirerad av mina PL-vänner i detta inlägg, de är så duktiga på journaling. Ofta gör jag mina uppslag relativt långt i efterhand och jag tror det gör att jag inte broderar ut texten så mycket…När det gäller hur jag gör mina noteringar så har jag gjort det rätt enkelt för mig för att komma ihåg datum och vilken dokumentation som tillhör vilka foton.  

Jag har skapat ett enkelt dokument (i datorn), som jag skriver ut och förvarar i Sn@p-pärm. Sidan har olika kolumner där jag fyller i: datum, aktivitet, memorabilia, om det finns foton till händelsen (ibland finns det händelser jag vill dokumentera men där det saknas foto) och även en kolumn där jag kan notera om jag fört över till dator och framkallat.

Ibland fyller jag i dokumentet löpande, men oftast brukar jag passa på att fylla i det samtidigt som jag för över mina foton från telefonen till datorn, så då passar jag på ett göra en liten notering att fotot är överfört också :-)

***


DT-Gunilla

Nu blev jag väldigt inspirerad av Marit när det gäller dagboks-appen, det ska jag testa! 

Varför dokumentera?

Jag har tidigare satt ihop en massa fotoalbum utan text, och nu idag är det många foton som känns helt värdelösa eftersom jag inte förstår varför de sitter där?  

Mina 5 tips:

1) Jag har inte kommit på några jättesmarta knep ännu, men ibland skriver jag små notiser i min planner/almanacka och kan på det sättet komma ihåg vad som hände den dagen när jag ska dokumentera en vardagsvecka i mitt PL-album.



2) När jag gör mitt årliga "Week in the life" är mitt absolut bästa tips att på kvällen skriva in dagens händelser direkt på datorn. Och sen när veckan är slut skriver jag ut varje dag och klistrar på hårdare papp. Eftersom Week In the Life brukar ta lite tid för mig, så är det här ett sätt för mig att ändå komma ihåg exakt vad som hänt. 

                    


3) Ett tips som har fungerat riktigt bra för mig att både välja ut foton och minnas tillfället är följande. Jag har under ett par år använt en iphone app som heter Collect - Photo Journal 

och där kan man spara ned 1 eller fler foton per dag på enkelt sätt och skriva lite text direkt på en kopia av fotot och på det sättet komma ihåg vad fotot handlade om.

Här nedan är ett exempel vad jag ville ha sagt med fotot. Både datum och kortfattad text gör att jag kommer ihåg allt från den tidpunkt då fotot togs. Det här var lite vemod efter flera dagars studentfirande under pandemi-tid, där man fick bjuda hem några få personer med några timmars mellanrum till nästa lilla grupp skulle komma. 

 Jag har till och med sparat dessa foton med text och beställt utskrifter på dem från foto-företag. Tyvärr är fotokvaliteten inte så hög och själva fotot blir väldigt litet. Men många har reagerat på att de tycker det ser snyggt ut i mitt album.


4) Jag har tidigare också försökt skriva i förväg på PL-kort och satt in i albumet innan fotona har hamnat där, men det fungerade bara ett tag för mig och sen tröttnade jag. Men jag är säker på att det är en metod som kan passa någon annan?

5) Ett tips som Ali Edward har för dokumentation påminner om Marits. Ali bloggar om sitt liv med text och foton, och när det är dags för att sätta in veckans foton så kopierar hon bara texten direkt från bloggen. 

***


DT-Emma

Jag tycker att skriven dokumentation är minst lika viktig som själva fotografierna. Jag håller inte med devisen "En bild säger mer än tusen ord." Eller, visst kan en bild säga mycket, problemet är bara att VAD bilden säger kan skilja sig ordentligt mellan olika betraktare, så det är inte självklart att någon som tittar i mina album förstår vad jag vill säga med en bild. Så, om man gör sina album i någon typ av förhoppning att ens efterlevande ska ha glädje av dem, kan man inte förutsätta att de ska förstå vad man själv menade eller vad man tänkte. Min mormor har gamla album från 1930-1970 ungefär med massor av foton på familj och släkt och vardag och semestrar, men med ytterst lite skriven information. Jag har tittat i dessa och fotona säger mig tyvärr ytterst lite, och min mormor kommer inte längre alltid ihåg vilka det är på bilderna eller när/var/varför de är tagna. Det är något jag vill undvika med mina album, och därför blir det en hel del text på mina sidor.

När man pratar om journaling brukar det alltid vara någon som tänker att de inte tycker om sin egen handstil och därför inte vill "förfula" sina sidor med den. Numera kan man relativt lätt råda bot på detta genom att skriva på datorn, på skrivmaskin eller i en app, men jag (som inte heller gillar min egen handstil) tycker att det är en del av dokumentationen att i alla fall ibland skriva för hand. Det blir, enligt mitt tycke, lite mer personligt så, även om jag gillar det maskinskrivna utseendet.

Det är inte heller alla som tycker om att skriva, eller som känner att de inte kan skriva. Jag resonerar som så, att det behöver inte vara perfekt grammatik och stavning för att journalingen ska vara meningsfull. Det viktigaste, enligt min personliga åsikt, är att man skriver och inte hur man skriver det (och med moderna funktioner i dator och appar kan man ju lätt se om ett ord är felstavat/fel grammatik och få förslag om vad det ska stå i stället).

Jag brukar därför ha ganska mycket journaling på mina sidor, inte sällan har jag mer text än vad jag har foton. Jag PL:ar månadsvis, och för att komma ihåg vad som hänt under en månad så har jag en anteckningsbok där jag både skriver ned saker som hänt allt eftersom, men även planerar själva sidorna. Så här kan en sida i den boken se ut (efter att jag har gjort månaden i fråga, jag skissar upp sidorna först när månaden är slut):

Jag brukar oftast inte behöva mer stöd än dessa anteckningar tillsammans med fotona för att minnas vad jag vill berätta i albumet, eftersom jag gör mina PL-sidor i nära anslutning till månaden de handlar om. De gånger jag har gjort mina sidor långt efter själva händelserna, vilket i mitt fall har varit när jag gjort Första Året-album till mina äldre barn upp till 13 år i efterhand, så har jag haft hjälp av mina dagböcker (jag har fört dagbok regelbundet sedan jag var tonåring) och mina "vanliga" fotoalbum från de aktuella åren. Vet man med sig att det kan gå lång tid mellan själva händelsen och när man dokumenterar den i album, kan ett bra tips vara att skriva lite mer än enkla stödord, kanske även anteckna tankar och vad på ett ungefär man vill få sagt.

När jag ska skriva någonting så brukar jag tänka igenom vad jag vill ha med och formulera det i huvudet innan jag skriver ned det på kortet. Är det mycket jag vill säga och/eller inte riktigt vet hur jag ska uttrycka det, kan jag antingen skriva med blyerts på kortet för att se att allt får plats innan jag skriver på nytt med en permanent penna och sedan suddar, eller så skriver jag ned det i min anteckningsbok som jag nämnde ovan först, och för över texten till ett kort när jag är nöjd.

Använder man datorn eller en app är det såklart mycket enklare att formulera om sig och se hur mycket man får plats med på ett kort. Jag vill dock tipsa om en sak om man skriver texten digitalt, nämligen att använda ungefär samma teckenstorlek på all brödtext. Jag har själv gjort det misstaget att jag haft ganska olika storlekar på texten på samma uppslag, och jag tycker inte att det blir speciellt snyggt när det skiljer för mycket. Men det är såklart en smaksak och ingen regel.

***

Har du förslag på tema du vill vi skall visa/ta upp. Kommentar vårt inlägg eller sänd oss ett mail på projectlifeinorge@outlook.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar