søndag 5. september 2021

Filtdekorationer

 Jag, DT-Emma, har de senaste månaderna börjat känna att jag trampar i samma fotspår när jag PL:ar; samma fickor, samma upplägg, samma dekorationer och så vidare. Därför har jag tittat runt efter inspiration och börjat testa lite nya saker. Innan sommaren så visade jag här i bloggen upp ett uppslag där jag använt chipboard som dekoration, och på detta uppslag blev det filt.

För ganska många år sedan var det populärt med filt, och det gick att köpa bland annat blommor och skurna bårder i materialet. Jag har en låda med sådant som bara samlat damm, så nu tänkte jag att jag skulle använda en del av det till mitt PL. 

Jag har också letat inspiration bland mina med-DT:s här på bloggen, och jag har använt vellum som jag associerar med Gunilla, och så har jag följt Marits tips om att använda förstoringar. Så här blev mitt uppslag:


Den blåa färgen på två av fotona var verkligen dominant, och även grönt kändes som en färg som "syntes" när jag spred ut fotona på skrivbordet. Istället för att leta efter kort med precis rätt blå och grön nyans, valde jag att använda Becky Higgins serie "Heritage Edition" som har neutrala färger i grått och brunt. Som namnet antyder är den serien egentligen menad för att scrappa gamla släktfoton, men det behöver man såklart inte begränsas av. 

I min låda med diverse filtdekorationer hittade jag en liten bit svart filtbård, som jag tror att jag fått i en RAK en gång i tiden. Den klippte jag isär, och det räckte precis till att dekorera som ni ser ovan. En bit på titelkortet, en liten ensam blomma på ett journalingkort, och så en längre bit på ett fillerkort. 

Jag använde bokstäver i blått och grönt som matchade fotona, och även enamel dots i de färgerna. 



På de två fotona på barnen har jag satt bårder i vellum, washi, enamel dots och stämplat motiv på höger respektive vänster sida av fotot. De runda dekorationerna är stämplar, så kallade flair stamp, som var populära för bortåt tio år sedan och som gjordes för att kunna stansas ut med en rund 1 inch-stans. Till dessa har jag använt blå och grön stämpeldyna, och så ritat med svart penna, klippt ut och fäst på fotot. 

På alla andra foton har jag skrivit på vellum och limmat fast.


Fotot på utsikten från mina svärföräldrars sommarstugeveranda tyckte jag var så härlig att jag ville ha det som en förstoring, men utan att att lägga fotot på en insert. Istället gjorde jag som Marit tidigare visat, skar ned fotot i tre delar så att det fick plats i plastfickan. 

I mitten av några av filtblommorna har jag satt fler enamel dots i grönt och blått.

Titelkortet:


Det var allt för mig denna gång.

~Emma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar