torsdag 16. juli 2015

Kontroll på alle kortene?

Bildet er fra http://snapcreativity.com/
Kaos?
Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har litt mange kit fra Becky Higgins, men jeg er nyforelsket i dem alle sammen! ❤︎ Jeg skal vel også innrømme at jeg har jobbet en del med å få til det ultimate systemet, at jeg har full oversikt over de ulike kitene, kortene og hvor de er i boksene. Selve oppbevaringen er jeg veldig fornøyd med, og denne passer meg perfekt.


Kortene har jeg i Samla-bokser fra Ikea. De er lette å stable oppå hverandre og de er lette å frakte ut og inn av hobbyskapet mitt. Nedi boksene har jeg brukt inndeling fra Tjena-serien. Da vil ikke kortene blande seg. Jeg har i tillegg printet ut skilleark med navnet på kitet.

Bildene er fra ikea.no.
Øverst Samla-boks med lokk 25,- kr.
Nederst; Tjena med inndeling 29,- kr.
Hvilket kit?
Det fysiske på plass, men hvordan skal jeg huske på hvilke kort som er i hvilket kit? Jeg kan jo selvfølgelig drive å bla frem og tilbake i en del tusen kort, men det orker jeg jo ikke!

Bildet er fra http://parentedge.in/
En skulle nesten tro at o´store Becky Higgins igjen hadde vært innom hodet mitt og skjønt at det var noe jeg trengte. En dag, på instagram ser jeg at hun har reklamert for sine Card References.

Bildet er fra © Becky Higgins LLC sin webside.
For de som ikke vet, dette er pdf-filer over de ulike kitene. De aller fleste ligger ute på nett (link her). Jeg har faktisk sendt epost til BHs kundeservice, og etterlyst tre kit. Ett av disse kitene ble lagt ut få minutt etterpå. I svareposten jeg fikk takket de for beskjeden, varslet at det ene kitet var lagt online og de skulle lage oversikt på de to andre kitene jeg nevnte. Snakk om service!!

Disse oversiktene kan lett skrives ut, hvis en ikke bare ønsker å slå opp ved behov. Selv har jeg skrevet de ut slik at fire sider fra pdf-filen er på ett A4-ark.


Disse arkene har jeg satt inn i plastmapper med lommer, så nå er det blitt veldig oversiktlig hvor de ulike kortene er også. Nå kan jeg blad i disse mappene, samtidig som jeg planlegger sidene mine ❤︎


Det ble søren meg to fulle mapper med Core- og Mini kits, en halvfull med Value kits og en halvfull med Theme cards. Den blå er fra andre produsenter ... jaja ... krymper vel ikke disse mappene vet jeg.


Her er link til mitt innlegg, som forteller om hvordan jeg jobber med sidene mine.

Til neste gang - ta vare på deg selv!

11 kommentarer:

  1. Tusen takk for godt tips om hvordan lagring kan skje.. Dette trengte jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du fikk noen tips Aino :) Lykke til i organiseringsplanene ;)

      Slett
  2. Har en sak jeg gjerne diskuterer med meg selv, kanskje du har et tips. Du skriver her at du lager PL med 2-4-6 sider. Jeg leser at du planlegger nøye det du gjør. Hva tenker du om kortene som omhyggelig blir valgt ut til side 1 for å passe til bilder etc, hva da med side 2 hvor baksiden av kortene vises? Forstår du hva jeg mener?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg forstår hva du mener :) Jeg velger kort ut fra hvilket mønster/farger etc som jeg ønsker. Hva som er på "baksiden" av valgt kort, hvis en kan kalle de for det, bryr jeg meg sjeldent om. Kort til side 1 planlegges først, så når jeg begynner på side 2 er det ytterst sjeldent at "baksiden" av kortet på forrigegående side passer, så da setter jeg inn et nytt kort i den lommen. Med mindre det er et bilde som skal akkurat i den lommen :)
      Skjønte du? :)

      Slett
  3. Hei og ja :-) Blir så betatt av alle kortene og anstrenger meg, bruker mye energi og tid på at alt skal passe av kort på begge sider. Blir litt lettere å slippe taket, når jeg vet at f.eks. du ikke tenker sånn. Fint å få svar på sånne detaljspørsmål. Vet du hva Becky har tenkt om bruken av eksempelkortene som følger kittene. De med plasseringsanvisning på baksiden?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen :) De ensidige kortene til BH er ikke eksempelkort, det er kort som er tenkt å bruke på første og siste side i albumet. Tydeligvis er baksiden på side 1, og forsiden på siste side tenkt til bare bilder :) Hos meg brukes de der de passer :)
      Det er bare å spørre videre :) Dog fins nok like mange ulike svar som det fins personer tenker jeg ... hehe ... men svarer i alle fall ut fra mine tanker :)

      Slett
  4. Takk for hjelp til å rydde i tankene :-) PL er kjempe gøy, men jeg støter på en del sp.mål underveis. Har kjøpt meg Mac, men blir ikke helt venner med den. Også blir det farlig mange bilder som jeg forhåpentligvis skal få PL-scrappet en dag. Derfor leser jeg innlegget ditt om arbeidsprosessen din begjærlig. Dette med lagring av bilder og fremkalling er jeg fremdeles usikker på. Går litt på tilfeldighetene her....
    Et lite sp.mål til slutt. Jeg bruker også Picasa. Hvordan får man større "vannmerke" eller i en annen font på bildene? Vet du det? Ser noen rundt om som har sååå fiiine "vannmerker".

    SvarSlett
    Svar
    1. Vannmerker bruker jeg ikke, så der har jeg ikke noe svar dessverre :) Spør inne på FB-gruppen - det er sikkert noen der som kan hjelpe deg :)

      Slett
  5. Åjåjåj, ser eg har ein jobb å gjera ang å skriva ut kit oversikt :-) Takk for tips ang det! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :) Det jeg i tillegg har gjort, er å krysse ut de ulike kortene på referansearkene som jeg har gått tom av ... ;)

      Slett