søndag 14. januar 2018

Sista delen i December Daily-projektet

Hej, DT-Gunilla här för att avsluta December Daily-projektet. Ett mycket kul projekt som jag rekommenderar. Jag fick mycket inspiration via Facebookgrupper och Instagram.
Det handlar om att dokumentera varje dag i december eller fram till juldagen.

Jag har även lagt upp foton på instagram på gunilla_pysslar. Kolla även in vår egen instagramsida #projectlifeinorge.

Jag tänkte visa valda dagar från mitt album från dag 11-26 . Formatet på albumet jag valde i år är 6X8-tum.

Dag 11: ville jag dokumentera vårt hus utifrån eftersom det precis kommit snö, och hur jag gillar att titta in i alla upplysta hus under december.



Dag 12: Handlade om vårt köksbord, som blivit det enda stället vi har chans att träffa våra tonåringar nuförtiden, och ett ställe där jag och min man gärna sitter och jobbar.
Jag har använt min Silhouette för att skära ut stjärnor, och återanvände det som blev kvar.



Dag 13: En viktig dag för mig: Luciadagen. Lite mysigt julfika och använde mitt gamla favoritbokmärke av en Lucia-flicka från när jag var liten.



På baksidan av Lucia-bokmärket har jag dokumenterat mina favoritjulsånger, somjag sjöng i Luciatåg som liten. Jag har hällt i lite glitter och stjärnor i en av fickorna (lommerna):



Dag 14 har jag dokumenterat mina vänner som jag försöker hinna träffa över en lunch. 

Dag 15 handlar om julklappar och tradition. Här ville jag få med mycket så därför har jag satt in 2 extra tags med ett foto på vårt julklapps-skåp och mina söners kommentarer om var vi ska fira jul.






Dag 16: Handlar om bakning och recept. Här har jag lagt in en LO mitt i alltihop, tycker det är kul att mixa format. Sen har jag klipp isär en 4-ficks-sida till bara 2 fickor (lommer), vilket är ett tips från Ali Edwards (December-Daily-drottningen). Där har jag stoppat i en chip-board av pepparkaksgubbe som jag embossat i kopparfärg, samt ett recept.



Jag har använt en godispåse, och rödvit-randiga siffran 16 från "Sirap i Paris och lagt in en tag med dokumentation om saffran som min son gjorde i skolan för länge sen. 



Dag 17 är verkligen min favoritsida (tips från Ali Edwards blog). Jag har dokumenterat mitt favoritpynt hemma och numrerat och dokumenterat dem. Som statistiker gillar jag ordning och reda som denna sida  blev!



Det är kul att lämna några fickor genomskinliga och lagt i lite paljetter i 2 stycken som jag sen stängt igen med en fuse-tool (men man kan använda washitejp eller symaskin också). Eftersom det är genomskinligt kan man se min dokumentation bakom som har rubriken "LOVE" och som tillhör dagen efter. 



Dag 18 handlar om jul-fika och jul-godis och i själva journalingen så erkänner jag att fika är min favoritmåltid. (Journalingen har jag printat ut och sen klistrat på en lös tag på cardstock) men valt att inte visa här (fast ni kunde se lite av den på förra fotot). 




Dag 19: Handlar om min "to-do-lista" inför jul. Den blev inte så lång i år, vilket var skönt eftersom ett av mina mål var att inte stressa i december utan umgås, njuta och säga nej.

Här är en sida där jag har för många foton och därför valt att ha  en flip up, en extra ficka som jag kan fälla ut under köttbullarna. Så praktiskt att köpa till löst och det finns en självhäftande del också. (Alternativet är att tejpa ett extra kort med washitejp).



Precis som dag 18 och några andra dagar så har jag min journaling på en lös tag så här, och bakom ser vi en unik bild: jag griljerar en skinka för första gången i mitt liv (!):



Dag 20 : Handlar om att barnen fått jullov och jag tog en sån kul bild av vårt köksbord uppifrån när vi sitter och fikar med barnen. Det är verkligen en mix av fika och mina jobb-prylar (rätt stökigt, men det är verkligheten jag fångat).



Jag har även dokumenterat om hur vår yngsta son ska hämta ut en julklapp från posten (Direkten) och står i lång kö (många beställer julklappar via web). 

Dag 21 har jag dokumenterat om lite extra guldkant på jobbet med några arbetskompisar, men väljer att inte visa det. Jag har en lång dokumentation på baksidan av tagen där siffran 20 står. 

Dag 22 dokumenterar jag om hur jag spontant bjöd över lite grannar på glögg. Happy holidays har jag skapat själv och skurit ut med silhouetten, 



och på baksidan har jag en bild av granntjejen som kom lite senare hem till oss (hon jobbar på bagerit i närheten). 



Dag 23 inleds med den brungrå halvcirkeln och dokumentationen ni ser på bilden ovan. och fortsätter med detta uppförstorade foto - det var så mysigt när jag gick upp på morgonen och min man hade tänt brasan och alla ljus. (Ursäkta blänket)



Dag 23 blev ett till uppslag när vi på kvällen firade "uppesittarkväll" hos våra grannar och spelade "bingo-lotto" (en tradition vi har sen många år) man fikar förstås också!



Nedan kan ni se hur jag skapat en extra pappersficka (lomme) och stoppat i en bingo-lotto-kupong (kan vara kul i framtiden):



Dag 24: Julafton blev ett långt uppslag vad vi gjorde från morgon till kväll. 

En lång story på 2 sidor som jag delat upp i 2 spalter per sida (med hjälpa av fuse toolen). Jag har dokumenterat allt vi gjorde från morgon till kväll.


En till halverad 4-ficks-sida:


Och eftersom jag hade så många foton jag ville visa så gjorde jag de pyttesmå: 5X5 cm (dvs 2X2 tum) och såg till att alla som firade ihop i släkten var med på något foto - fast glömde mig själv !



och fortsättning på baksidan vad vi åt och vad vi spelade för spel.


 De foton som inte fick plats var de foton där vi öppnade julklappar tidigare hemma hos oss, så de satte jag på denna tag (ni ser bara en del av taggen):


Och sen avslutade jag med en stor bild av adventsljusstaken och en amaryllis:




Dag 25: Dokumenterade jag hur vi åt middag hemma hos oss med släkten (ett stort foto som jag inte visar här) samt några PL-kort som jag visar:

Jag har stoppat i en lös liten plastficka som jag sytt ihop och satt bakom det utstansade kortet med 2 figurer. Renen hittade jag med en massa andra glittriga pynt i en burk från Rusta:

Dag 26 handlar om mina julblommor: 





Sammanfattningssida: Jag har skrivit vad albumet handlade om dag för dag på denna sida. Och bredvid har jag en ficka där jag samlat handgjorda julkort jag fått i år.


Här är ett julkort jag fick från Bente-Heidi i vårt team:


Tack för titten! /DT-Gunilla

Välkomna att följa oss på instagram:
#projectlifeinorge
#gunilla_pysslar




Material:
Album, en del pynt och PL-kort från Ali Edwards,
En del stämplar från "Malins stämplar"
Papper och en del pynt från "Sirap i Paris"
Gammalt pynt från mamma och från min barndom, hittat på loppis och egengjort pynt
En del pynt från julrea på Hornbach, Panduro och Rusta (Jag kollar på alla butiker)



4 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye med ferdig prosjekt :)
    Ser jo utrolig flott ut da...også så moro å se tilbake på senere :)

    SvarSlett
  2. Skikkelig fint album du har lagd :)

    SvarSlett