søndag 24. februar 2019

Sätt guldkant på tillvaron

Då var det dags för mig DT-Marit att inspirerar i bloggen igen.
I mitt förra inlägg visade jag upp några sidor från Paris och jag tänkte nu fortsätta där. Under vår resa tog jag några bilder sent på kvällen och jag tänkte idag berätta hur jag skapat ett uppslag med nattfotografier.

Jag har här jobbat med svarta albumblad som bakgrundspapper, endast något enstaka vita för min journaling.
Jag ville använda mig av färger som fanns i fotografierna och där var det mycket rosa, rött och lila. Så det fick bli min utgångspunkt.
För att få det hela lite mer glamoröst valde jag även att jobba med guldiga toner, då de passade bra in på sida 2.

Så här blev min första sida.


Mitt titelkort har jag skapat med hjälp av svart albumblad, guldstickers och sedan har jag stämplat med Distess Oxide – Worn Lipstick. Det är det som jag verkligen gillar med oxiderna att de går att stämpla på mörka och svart bakgrunder.
Det var svårt att få fram både det guldiga och rosa på fotografiet. Titelkortet är så mycket finare i verkligheten.


När jag skapade mina sidor från Paris så letade jag efter passande stämplar i mina stämpelpärmar. Hittade några men det var först på slutet jag insåg att jag faktisk hade en Tim Holtz stämpel med Moulin Rouge. Köpt för många många år sedan.
Jag blandade Distess Oxide – Worn Lipstick och Fired Brick när jag skapade det här PL-kortet.


På sidan 2 hade jag enbart bilder på Eiffeltornet och i mörkret såg tornet ut att få ett guld-aktigt sken. Så här har jag valt att enbart använda svart och guld.
Ett av fotografierna valde jag att dela över flera fickor. Jag tycker det blir en häftig effekt.


De enda dekorationerna jag använt är guldstjärnor. Med en die från Papirdesign har jag stansat ut på ett glansigt guldpapper med klister på baksidan. Jag har även använt ”restprodukterna” från min stansning, dvs de små stjärnorna som blir över.


Så här ser dien ut. Länk under.



Det enda vita jag har på min sida är där jag skrivit min journaling. Men basen fick vara svart och sedan har jag embossat texten i guld.



Det var allt för den hör gången. Lämna gärna en liten kommentar.
Scraphälsningar från Sverige!

Följ mig på Instagram: marit_pysslar eller oss på Project Life i Norge på: projectlifeinorge.

2 kommentarer:

  1. Virkelig flotte sider. Jeg vidste ikke, at man kan stemple med oxide inks på sort karton.
    God inspiration til at få scrappet mine Paris-billeder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du måste prova oxider på svart/mörk bakgrund. Det blir väldigt härliga effekter.
      Kul att jag kund ge lite inspiration till dina Paris- bilder.
      Vill också passa på att tacka dig för att du ofta kommenterar våra blogginlägg. Det gillar vi! Tack!!!

      Slett