torsdag 9. februar 2017

Bild- och redigeringsveckor - DT-Marit

Då har turen kommit till mig att berätta hur jag jobbar med bilder och redigering. 

Jag har aldrig varit särskilt mycket för det där med att redigera bilderna, jag tycker att det tar för lång tid. Jag lägger istället lite extra tid på att ta bra fotografier så att jag skall slippa redigeringsprocessen.

För mitt Project Life använder jag nästan bara min kamera i min Iphone 6. Vid några enstaka tillfällen om jag skall ta bilder på långt håll så använder jag mig av min systemkamera med zoom upp till 200mm.
Likaså om jag vill framhäva objektet och få bakgrunden suddig. 

Foto taget med systemkamera Nikon D40x

Men jag tycker att tar man bilderna på ett bra sätt så ger min Iphone mig bilder som är tillräckligt bra. På en framkallad bild 10*15 cm ser jag definitivt ingen skillnad mot systemkameran. 

Foto taget med Iphone 6

Däremot så lägger jag lite tid på att ta bilden på ett bra sätt. Jag ser till att få bra ljus och att det blir bra färger. Likaså att få en bra komposition av bilden. 
Om jag misstänker att jag skall använda bilderna i mitt PL-album så tar jag gärna både bild stående och liggande. 




Eftersom jag inte redigerar några bilder så tänkte jag istället berätta hur väljer och planerar mitt Project Life. Jag är en väldigt planerande människa i allt jag gör, så jag lägger mycket tid på just planeringen av mina uppslag. 
Eftersom jag har nästan alla bilder i min telefon så väljer jag bilder där. De jag tror att jag vill ha med i mitt uppslag lägger jag i mappen favoriter i min telefon. 

Jag har tagit fram 2 stycken två-sidiga mallar för planering av olika fickor (lomme) som jag printar ut. 



Utifrån bilderna i favoriter väljer jag sedan bilder och bestämmer om de skall vara i full storlek (10*15 cm) eller mindre ficka (5*7,5 cm) eller kanske ännu mindre. Jag fyller också i vart jag skall ha PL-kort och vart jag vill ha text. 

Jag flyttar sedan mina bilder till olika mappar i min telefon beroende på vilken storlek jag vill ha på mina fotografier. 





Jag bär ofta med mig några planeringssidor i min väska, framförallt på semestern. Då kan jag börja planerna vilka bilder jag skall ha på en gång. 

Ofta väljer jag att framkalla mina bilder med vit ram runt. För att få den vita kanten använder jag appen PicFrame i telefonen. Här finns flera format att välja på och jag ser alltid till att välja 2:3 för då vet jag att när jag beställer 10*15 cm på mina fotografier så behöver jag inte vara rädd för att något skärs bort. 




Det är också här jag lägger ihop mina bilder om jag vill ha mindre storlek, som här 5*7,5 cm. 




Jag kan också justera tjockleken på den vita kanten under "Style". Vill jag ha annan färg än vitt på kanten kan jag fixa det. 


Det är även i denna appen jag gör fyrkantiga med vit ram eller som i mitt blogginlägg 2 feb när jag gjort förstoring av mina panoramabilder. 
Då la jag ihop 2 panoramabilder i formatet 2:3 och framkallade i storleken 20*30 cm och fick på så sätt 2 fotografier som passade i 10*30 fickorna. På dessa valde jag utan vit kant. 



Jag upplever inte heller att bildkvalitén ändras efter att bilderna har varit inne och redigerats i PicFrame. Har sett det fenomenet i en del andra foto-appar.

Bilder gjorda i PicFrame-appen sparas sedan i mappen Framkallning. Där ligger bilderna färdiga i mappen, så dyker det upp ett billigt erbjudande på framkallning så är jag redo. Mappen fylls konstant på allt eftersom planeringen sker. 


När jag får hem mina foton har jag kvar mina planeringssidor och kan lätt se hur jag tänkt mina uppslag. Bara att sätta igång och pyssla! 


Jag hoppas jag kunnat ge lite tips på panering och framkallning av fotografier.
Om någon önskar ta del av mallarna för planering, så maila mig så skickar jag över dem.
marit.staaf@gmail.com


Tack för titten! Lämna gärna en liten kommentar.
Scraphälsningar från Sverige!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar