mandag 6. februar 2017

Bilde og redigerings uke. DT-Elisabeth

Hei. I ett par uker fremover skal vi konsentrere oss om bilder og redigering her i Project life i Norge. Vi vil komme med anbefalinger av de løsninger vi best har funnet for oss selv. Vi er alle forskjellige, og det som passer for noen passer ikke for andre. Så her må dere selv prøve dere frem til hva som fungerer best for dere. De fleste av oss tar i dag bilder med sine mobiltelefoner. Og med dagens teknologi er ikke dette noe problem. Men er det innebygde kameraet det beste og ta bilde med? Og hva med innstillinger? Vi håper dere får mange gode tips og ideer fremover.

Da er jeg første scrapper ut til å fortelle dere om mine metoder og hvilke program jeg bruker.
Først camera. Jeg bruker min mobiltelefon Samsung S7. Android telefon. Til å ta de fleste bilder, men jeg har i tillegg til den innebygde kamera appen installert en kamera app som heter 360.Denne finner dere i app butikken på telefonen. Dette kameraet bruker jeg mest til å ta bilder av mine ferdige prosjekt, men dette skal vi komme mer tilbake til.

Først litt om utskrifter.
Ofte når vi skriver ut bilder, så blir ikke utskriften lik sånn som vi ser det på dataskjermen. Bilda blir ofte mørkere når de blir skrevet ut. Hvorfor skjer dette? Det kan være innstillingene på dataskjermen som gjør dette. Vi vil at alt skal være lyst og lett og se på, og se best mulig ut på dataen, men dette er ikke alltid likt virkeligheten. Er dette noe som er veldig plagsomt, kan det være lurt og stille litt på skjermens innstillinger. Skriv ut ett bilde og åpne samme bilde på skjermen. Juster lys, metning og balanse til du er noen lunde lik bildet du holder i hånden. Men dette blir ofte for mørkt til å jobbe med på dataen, så en middelvei er ofte løsningen. Husk da bare til ettertid at bilda blir mørkere enn på skjermen.

En annen ting som kan gjør at bilda blir forskjellig er at printeren ikke er callibrert. Du finner fremgangsmåte på dette i bruksanvisningen til printeren.

Redigering:
Når dette er gjort så ser vi litt bedre hvordan bilda blir originalt, men bilda er fremdeles like mørke. Så da må vi finne redigerings program som passer oss. Det finnes mange fine gratisprogram der ute. Det er greit og prøve ut gratisversjonen til du finner en som passer deg. Da kan det være lurt og investere i programmet og få tilgang til alt. Jeg bruker selv ett program som heter Adobe Photoshop CS6. Dette koster penger, men er vel verdt det. Jeg har en eldre versjon der jeg betalte 1 gang. Nå er det blitt abonnement, og dette koster dessverre en del. Her kan du lage tekst på bilde, redigere farge, mørk/lys på en enkel måte. Jeg personlig er veldig glad i dette programmet. Men her er mye og sette seg inn i og utallige redigerings muligheter. Ett godt tips er å bruke youtube til å lære seg triks på. Her er det mange filmer som viser hvordan man skal gå frem.

Det første jeg gjør er å justere lyset i bildene. Dette gjør jeg med den automatiske innstillingene.










Først trykker jeg på den lille sola, Da åpner det seg en ny tab. På denne trykker jeg så på auto. Så gjentar jeg prosessen med de 2 neste symbola. Noen ganger må jeg gå over 2 ganger før jeg er fornøyd.




















 På dette bildet har jeg gått over 1 gang, men syns det er litt gult i fargene. Da går jeg inn på fargebalansen (symbol som en vektskål) og justerer opp blåtonen. Er bildet kaldt og blått, er det rød tonen du vil justere opp.












Så er det bare og lagre bildet. Trykk på "File" øverst i meny linja, bla ned til: Save as (lagre som) Greit å lagre i Jpeg fil, Da blir ikke filen så stor, og bildet er kompatibelt med alt. Jeg legger alltid til en 1. foran Jpeg, sånn at jeg får beholde det originale bildet også. Ellers så kan det nye bildet legge seg over originalen.


















Sammensetting av bilder:
Skal jeg ha flere bilder på samme bilde, så bruker jeg Collagelt Pro til
dette. Dette er også ett program som koster. Her kan du velge layout, med og uten ramme, hvit eller svart. Og mange flere valg.














Når du har valgt hvilken layout du vil bruke, kan du endre antall bilde pr bilde. Dette gjør du der du ser den lille blå dotten oppe til høyre på bildet. "Photos". Her kan du få opptil 30 bilder. Jeg skal bare ha 2 bilder på, som da passer rett inni en liten pl-lomme.












Bilda drar du enkelt med deg fra bildemappen og inn i collagelt. Du kan flytte mange bilder eller bare ett og ett. Du kan endre om du vil ha liggende eller stående bilde.
















Så er det bare og lagre bildet. Da trykker du på export og får opp ett nytt lite vindu. Her må du sette oppløsningen på 100. Hvis ikke kan bildet bli kornete. Så er det bare og navngi plassering og bilde og trykk på export.









Da er vi klare til å skrive ut bilde. Og endelig kan vi være litt kreativ. Det fine for meg nå er at jeg er ferdig med redigering og sammensetting av bilda for uke 4 så nå skal jeg scrappe den siden, før vi ser på bilde taking og redigering av den ferdige pl-siden :-)


Da er sidene min ferdig, og vi skal se på  fotografering av det ferdige resultatet.




 Når vi fotograferer med plastikk, så blir det ofte gjenskinn i bildet. Og alt av lampelys og lys gir gjenskinn. Også sollys. På dette bildet ser dere til venstre lampe gjenskinn og til høyre sollys gjenskinn.

























Jeg har funnet meg en plass i huset foran ett vindu, men ikke i direkte sollys. Og med lampelys i taket som kommer skrått inn i forhold til der jeg står. Jeg bruker alltid noe hvitt som bakgrunn og legger pl-sidene på dette. Så er det bare og ta bilde. Pass på at du skygger for lampelyset så du ikke får "gule" flekker på sidene dine. Men pass også på at du ikke får med din egen skygge. Jeg tar bilde ovenfra og ned. Dette bildet av plassen, ble tatt på kveldstid. Jeg tar alltid mine bilder av pl-sider i dagslys.













Når jeg har tatt bildet går jeg inn og redigerer bildet. Jeg bruker Camera 360 appen både til å ta bildet, og redigerer det i samme program. Det første jeg gjør er å rotere bildet riktig vei.






Så crop'er jeg bildet eller beskjærer det. Jeg tar da bort all "støy" i bildet som ikke hører hjemme der.


Av og til så blir motivet i bildet litt skjevt. Dette programmet er veldig lett og justere dette med.


Finn frem til Corrections, gå inn på den og finn det symbolet som passer til det du trenger å gjøre. Her kan du rette opp ett skjevt bilde, Få ett bøyd bilde rettere, og mange flere valg. På bildet over har jeg rettet opp ett bilde som var skjevt. Jeg cropper først bildet, men ser jeg at det er "feil" på noen måter lar jeg det stå igjen en del rundt bildet. Sånn at jeg har litt plass og jobbe på. Så cropper jeg det igjen etter at jeg har gjort ferdig corrections.

Etter hver redigering må vi trykke på save knappen øverst i høyre hjørnet. Når vi er ferdig med alle redigeringene så endrer teksten seg til complete. Husk og complete når alle redigeringene er gjort. Her er mange redigerings alternativ, men de jeg bruker hele tiden er Crop, Correction, Rotate, og Adjust. Adjust er der du kan redigere varmen og kulden i bildet. Ett gulaktig bilde trenger å bli kaldere og ett blåaktig bilde trenger å bli varmere





Vannmerking. Dette er viktig for din egen trygghet. Da er du tryggere på at ikke noen kan "stjele" dine bilder. Ett program som er enkelt og billig i bruk er I watermarks til android telefon. Dette har en gratis prøveversjon, men kjøpes for under 20 kroner. Jeg betalte 12,50,- i 2016, Så ett billig alternativ. Etter jeg har redigert og vannmerket de ferdige pl-sidene mine laster jeg de opp på dropbox.
















Da håper jeg at du fikk noen nye triks og prøve ut. 
Gi gjerne en tilbakemeldig om du lurer på noe, eller bare vil si noe om innlegget :-)

DT-Elisabeth










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar