fredag 10. februar 2017

Ta bilder og redigering

Da var det min tur..
Jeg håper dere ikke har for store forhåpninger over mitt innlegg, for dere som kjenner meg vet hvor fantastisk  teknisk udyktig jeg er... Jeg har til min brors store fortvilelse fremdeles ikke peiling på hva RAM er, og om noen spør meg hvordan PC'en min er, så er svaret kjapt og greit: svart...(for jeg har ikke peiling hva som er inni denne saken  hihi)
Eller så gjør jeg  slik som de kongelige gjør når de skal vise hvor stor sine nyfødte er:

Slik som Prins Daniel gjør her. (bildet lånt fra: http://www.thelocal.se/20160303/swedes-cheer-birth-of-new-baby-royal)

Iallefall, jeg tar nesten alle mine bilder med telefonen, og er nok en storforbruker av telefoner, sliter de ut i løpet av halvannet år, så når jeg skal ha ny telefon så går jeg etter den telefonen med best kamera.

Nå har jeg en samsung galaxy s7 edge.  Og jeg er veldig fornøyd med bildene... (som du hører, også her er jeg veldig teknisk, tar bra bilder!! Fin telefon, den er svart den og..)
Og jeg liker at alle bildene mine blir lastet direkte opp til en sky, slipper overføringer og den jobben der..


Når jeg skal ta bilder, er det ikke så veldig ofte jeg redigerer bildene, kun hvis bildet er veldig mørkt. Da bruker jeg bare bildeprogrammet som ligger på telefonen.


Eller jeg laster ned bildene fra skyen over til dataen og bruker Photos på pcen.
Igjen det enkle er det beste for meg. Av og til skulle jeg ønske at jeg kunne fått til slike kule programmer som photoshop og lignende, men jeg vet jeg ikke kan/vil/gidder sette meg inn i det.


Av og til slår jeg til og redigerer litt ekstra, da er det stort sett på telefonen, jeg bruker Rhonna appen, en kjøpe-app der du kan laste ned en del elementer du kan sette på bildet, og tekst i mange fonter og farger.....


Jeg har også fått med en Instabokeh app der jeg kan redigere inn akkurat dette, bokeh-effekt...

Når jeg skal ta bilde av noe jeg har laget så bruker jeg platen min, det er rett og slett en flat plate med tapet på, slik at jeg får en nøytral bakgrunn. Platen flytter jeg rundt på slik at jeg får best lys.

Av og til bruker jeg dagslyslampa som lyskilde, men jeg prøver helst å få tatt bilder i dagslys..
Dette gjør at det er minimalt med redigering i etterkant, kun klippe bildet rent.


Siden jeg flytter plata rundt for å finne best mulig lys, så bruker jeg slik kitt som jeg fester prosjektet på platen. For av og til ligger platen, og av og til må jeg sette den opp, og kitet holder alt på plass...

(Disse sidene jeg tok bilde av her finner du hos Hobbykunst her)

Dere fikk om ikke så mye kunnskap om bildetaking, iallefall ett par tips om noen kjekke apper...

Jeg håper alikevell dere likte innlegget mitt, og at dere kommer og leser på nye tips neste uke (ikke fra meg hihi)
Ha en fin helg.
Linda

1 kommentar:

  1. Takk Linda, for veldig grei informasjon! Er så kjekt å få enkle tips som ikkje krev store kostnader og masse jobb med å setta seg inn i nye program👍😊

    SvarSlett