mandag 13. februar 2017

Lene's rutiner rundt bilder og redigering

Da er turen kommet til meg og hvordan jeg jobber med bildene mine før de kommer inn i albumet..

Jeg bruker i all hovedsak mobilen min til å ta bilder med, en traver av en Samsung Galaxy S4 som stadig holder koken ;) Vi har et hav av større og mindre kameraer i hus også, men det er mobilen som alltid er med uansett (dessuten slipper jeg å bruke et hav av tid på å sette meg inn i alle innstillinger på både Nikon og Canon for å forstå ulike funksjoner på og..)

Jeg er vel av typen som knipser et hav av bilder, og så plukker ut det beste. Passer alltid på å ta både stående og liggende bilder, og fram til nå framkalt ALLE bilder og plukket etterpå.. (et særs uøkonomisk system, som er under endring..)

Jeg gjør all redigering på PC med gratisprogrammet PhotoScape, som er en - etter min mening - forenkla versjon av PhotoShop, og som jeg helt enkelt digger! :D Jeg bruker i hovedsak tre av funksjonene; redigere, montere (til framkalling) og skriv ut.


Bildene lastes inn i Dropbox med en gang de blir tatt, og jeg henter dem direkte fra Uploadmappen på PC. Hvert år har en egen mappe oppdelt i uker (2016 i måneder siden det albumet går måned for måned og ikke uke for uke..). Jeg kopierer alle bildene for den aktuelle uken fra dropbox til ukesmappen før jeg plukker ut de jeg vil bruke og sletter de jeg ikke vil bruke.




Bildene redigerer jeg helst ikke.. hehe ;) men hvis de er veldig mørke eller jeg vil få fram detaljer som er litt utydelige, gjør jeg det enkelt i PhotoScape, og som oftest så er jeg fornøyd med å bruke autonivå og bakgrunnslys.. noen ganger må jeg til med hvitkontrast og skarphet, men ellers så gjør jeg det så enkelt som mulig

På disse to bildene ser du forskjellen mellom helt uredigert bilde kontra redigert med autojustering, bakgrunnslys og bittelitt justering på lys og kontrast, i tillegg til at jeg har beskjært det så hovedfokuset kommer mer frem.




Hvis jeg skal framkalle 3x4-bilder hos fotograf, så monterer jeg sammen to og to bilder i montasje i programmet før framkalling. Her velger jeg montasje med to bilder, med størrelsesforhold 4:3 og blåser opp str til 300% (påvirker filstr). Jeg velger 4:3 fordi det er riktig størrelsesforhold på 10x15-bilder. Det betyr at jeg selv kan velge hvilken del av bildet jeg ønsker å kutte og jeg slipper å gå gjennom alle bildene før framkalling for å velge hvor jeg ønsker å beskjære bildet, siden det er standardstr på 10x15-bilder. Jeg må bare innrømme at et par ganger med denne prosedyren på 500 bilder er kjedelig nok til at det ikke gjentas..



Hvis jeg derimot printer hjemme, så bruker jeg "skriv ut"-delen av PhotoScape, og det er den som gjør PhotoScape helt ypperlig for min del, for her kan du nemlig bare velge størrelse på ark, kolonner, rader, str på hvert enkelt bilde, ramme (marger) osv, og dra inn alle bildene du vil printe ut..

Her har jeg valgt å printe på på A4-ark, med 9 bilder på hver side.. jeg har valgt et ferdig oppsett på 6x9cm bilder med 6mm bildeavstand, da får jeg en passelig ramme rundt hvert bilde også. Jeg kan velge om jeg vil ha mindre eller større bilder og avstand mellom bildene, både med ferdige oppsett og egne oppsett, men dette passer godt for mitt bruk :)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar