tirsdag 8. juli 2014

Gjestedesigner juli - innlegg nr.2

Hei hei, Randi Elisabeth her igjen.

Når en holder på med PL/lommescrapping kan det ofte være gøy å forminske noen av bildene, uten at de må beskjæres og mye av bildet blir borte. Kanskje motivet faktisk fyller hele bildet, og da er det kjipt å ta bort litt selv om en vil ha det mindre.

Så i dag skal jeg vise dere en redigeringsmåte hvor en kan redigere et stort bilde til lite, og f.eks. få 2 små 3"x4" (7,5x10) på et 4"x6" (10x15) bilde og så printe ut eller fremkalle som "vanlig" bilde.
Programmet jeg har brukt denne gang er pse (Photoshop elements). Men for de som ikke har dette, så kan jeg fortelle at jeg skal lage et innlegg senere der jeg bruker et "gratisprogram".


Lag en ny fil.


Legg inn grid (ruenett) på "arket".
Velg " Rectangular Marquee Tool"


Tegn en firkant så stor du vil at det ferdige bildet ditt skal være. Velg en vilkårlig plass, for du kan flytte den siden. Og det må du om du skal ha plass til flere bilder.
Velg "Create adjustment layer" og deretter "Solid Colour"


Så velger du den fargen du ønsker på "ruten" ditt. Bildet ditt skal jo dekke dette området så det er ikke så viktig hvilken farge du bruker, men jeg pleier å bruke tilnærmet hvit.


Flytt "ruten" ditt dit du vil. Når jeg bare har et bildet slik som her, pleier jeg å ha det ca midt på. Det er greit om du skal bruke bildet til vanlig scrapping og vil ha en hvit kan rundt.
Det som er lurt å gjør nå, første gang du lager en ny "rute", er å lagre denne filen som en mal. Den må lagres som en "Photoshop" *PSD, *PDD" fil for at du skal kunne ta den frem igjen og redigere i den. Jeg har laget meg flere slike maler.
Finn motivet du vil bruke, klikk og dra det opp over "ruten".


Da kan du se til høyre at du har fått to "layers" (lag). Og nå skal disse bli til et.
Så fører du pekeren slik at den står akkurat på streken "mellom"  de to lagene samtidig som du holder nede "alt" knappen. Du får da opp et slags symbol av to ringer (fikk ikke tatt print screen av dette symbolet), og klikk.


Nå kan du flytte motivet ditt rundt og du ser at "ruten " begrenser synligheten av motivet.
Dra og plasser motivet slik du ønsker og slik at det "dekker" hele "ruten". Rammen du ser på utsiden er den opprinnelige størrelsen på motivet ditt.


Godta.
Og klikk deretter vekk rutenettet.


Så skal vi lage de to lagene til et lag. Klikk "Layer" oppe i verktøylinjen (ser dessverre at det har falt ut på bildet her) Så velger du "Flatten Image", og du har nå fått et nytt bilde.
Nå kan du lagre det ferdige bildet ditt som en JEPG fil på vanlig måte. Bruk "lagre som/save as) ellers "ødelegger" du malen din og den kan ikke brukes mer. Skulle du glemme deg vekk kan du etter at bildet er lagret klikke på "Edit" oppe i verktøylinjen, og så på "Undo Flatten Image". Så fjerner du bare bildet/motivet og du har malen din tilbake. Men husk å lagre denne som mal igjen og som en Photoshop fil.
Ønsker du å lage 2 motiv på et, så gjør du det samme-bare at du lager 2 "ruter". Da får du 4 "Layers". Pass på å legg rett motiv over rett "rute".


Som regel fremkaller jeg mine bilder i fotolab, fremfor å printe ut selv. Men jeg har en god printer og bruker den i "nødstilfeller". Bilder som blir fremkalt i fotolab. blir til i en kjemisk prosess og fargen ligger liksom "nedi" papiret på en måte, men når en printer ut bilder blir fargen liggende "oppå" papiret.

Jeg bruker alltid matte bilder, unntagen om jeg bruker bilder fra "instant kamera" eller "re-bruker" gamle bilder som er blanke. Da jeg jobbet i fotobutikk lærte fotografen meg at om du skulle ha blankt glass på bildene så skulle du bruke matte bilder. Det blir det samme som når vi bruker plastlommer på prosjektene våre. Synes også det er praktisk med matte bilder med tanke på at de ikke blir så stygge når du tar på de, f.eks når en holder på med et prosjekt eller om det er et minialbum e.l. der bildene ikke er beskyttet av plastlommer. Ser her at Linn også har lært dette "knepet".

Bildene sender jeg til fremkalling enten via Elite Foto til min lokale fotobutikk (her kan jeg få 10x15 på matt papir) og henter der(eller....lokale og lokale fru Blom...5 mil hver vei he he), eller til Foto.com hvor en kan få bilder i flere størrelser og på matt papir. Jeg pleier som regel redigere bildene mine litt, så ber alltid om at det ikke brukes autoredigering når bildene fremkalles
Her er siden jeg laget med bildene jeg redigerte.







1) Her er bildene fremkalt.
2) . Brukt maske og Paste for å lage struktur og liv på bildet.
3) Et lett strøk med Gesso.
4) Prima bostav stempel, fin å lage egen tekst med.

Et tips til å få disse små utstansede delene på "rett plass" Ta lim på mens de ennå er festet til diesen, legg hele diesen der du vil ha pynten og bruk en spiss/tynn dings til å trykke de ut og på plass. Så er det bare å løfte diesen av og vips :)

Ble et langt innlegg med masse bilder dette, men håper dere kan bruke noen av tipsene mine. 
Og så minner jeg om gjestedesigner konkurransen for juli som du finner her 
Ha en superfin uke til vi "sees" igjen.


3 kommentarer:

  1. Åhhh jeg blir så utrolig inspirert av innleggene dine! Du er helt rå!! Og som forrige innlegg lærte jeg masse ♥

    SvarSlett
  2. Helt topp! Kan du vise det samme i Picasa?

    SvarSlett
  3. Det kan jeg dessverre ikke Marina, for jeg bruker ikke Picasa. Men jeg skal lage et annet innlegg senere med et annet gratisprogram ;)

    SvarSlett