lørdag 6. september 2014

Min PL process

Att hålla på med scrapbooking för mig tar mycket tid, alldeles för mycket tid egentligen till proportion av vad jag har i ledig tid. Men det är ju så himla roligt och när jag tittar i mina album så känner jag att det är värt tiden! Jag är en långsam pysslare och allt är uttänkt på mina uppslag med färg och upplägg. Så innan jag sätter mig vid mitt pysselbord så måste jag förbereda allt innan så mycket som möjligt. 

Till mitt Project Life fotar jag min vardag och jag tar nästan alla foton med min iPhone. Den har jag ju alltid med mig och jag är ofta nöjd med fotoresultatet. Kanske inte så nöjd egentligen under vinterperioden men då får min Nikon systemkamera gå varm istället.
Vecka 35.Material från Scraptastic kit club
Vänster sida

Alla mina foton går automatiskt över till Dropbox och det är ju tur att den finessen finns för min kameramobil blir full väldigt snabbt! Ett sånt konto kan jag rekommendera er att skaffa!

Jag redigerar fotona i mobilens fotoappar; ljusar upp dem i Camera+, lägger text på fotona i Rhonna eller Little Moments. Jag skriver text  i appen InstaQuote och tar en screenshot så den sparas som en bild. Till sist gör jag collage i PhotoGrid och skriver ut hemma på min HP-skrivare.
Här har jag kopierat text från dotterns blogg och kopierat in i appen InstaQuote och sedan lagt in det i ett collage.
Här är texten också inkopierad i InstaQuote och sen utskriven som ett foto samt fastsatt på ett PL-kort.
Är jag på semester och bortrest någon vecka så har jag oftast med min lilla favoritskrivare; Canon Selphy cp910 och skriver ut dagens foton samt text. Ibland smugglar jag även ner lite plastfickor och dekorationer i väskan när ingen ser mig för att stilla mitt PL-behov ;) Så smidigt att ha fotona utskrivna och klara med text när man kommer hem. Då blir det aldrig övermäktigt.

För mig är det viktigt att kunna redigera mina foton var jag än befinner mig; bussen, lunchrasten, hästhagen eller när jag har gått och lagt mig... och då är det ju fantastiskt att det går att göra i mobilen!

Eftersom man även har tillgång till sitt Dropboxkonto i datorn också så redigerar jag även fotona ibland i Photoshop och gör collage i Picmonkey samt lägger på text. Det funkar också bra! 

Har ni några frågor kring apparna som jag använder så får ni gärna höra av er!


Hälsningar
Anna i Sverige

2 kommentarer:

  1. Visst tar det tid... men man (jag!) har ju kul precis hela tiden! *S*

    Mycket smart med dina appar och dagliga anteckningar och allt. Själv är jag inte alls så strukturerad, men önskar att jag vore...

    Ha en bra vecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Måste erkänna att jag inte är lika strukturera varje vecka 😎

      Slett