onsdag 27. mars 2019

Tänk tema

Då var det dags för mig DT-Marit att inspirera i bloggen igen.
Jag har ju tidigare i vår visat upp några sidor från min resa till Paris och då använt produkter från vår sponsor Papirdesign. Men jag tänkte nu visa upp de första sidorna jag gjorde från den här resan och hur jag tänkte när jag skapade dem.

Jag bestämde mig för att tänka Tema, i det här fallet Tema Paris.
Jag brukar annars välja papper och dekorationer efter färg på mina fotografier, och sedan hittar jag ofta bra saker när det är för sent och sidan redan är klar.

Så innan jag började gick jag igenom mina pysselsaker och tänkte Tema Paris. 
Vad har jag för papper som har koppling till Paris?
Som tur är finns mina papper sorterade lite efter tema så jag hittade ganska snabbt 3 ark med anknytning till Paris, samt ett papperblock.

Vad har jag för stämplar med tema Paris? Visade sig att jag hade ett 10-tal.
Vad har jag för dekorationer? Hittade 4 ark med stickers på franska och med anknytning till Paris. Köpta för länge sedan men fallit i glömska.
Lite washitejp och wood veeners med tema Paris och resor hittade jag också.

Nu gällde det att få ihop något av materialen jag hittat.
Så här blev min första sida.


Ett av pappersarken jag hittade var från Pion Design och hette Paris Flea Market. Det innehöll ett kort i lagom storlek 6*4 med Eiffeltornet på. Från ett annat ark klippte jag ut titeln Paris och valde att fånga upp färgen på första fotografiet, mörkrött och blått. Washitejp med blå flygplan passade bra ihop med blå bokstavstickers och en wood weener med flygplan som jag färgade in röd med distress oxide Fired brick.
Slutligen dekorerade jag med ett urklipp om flygplasten Charles de Gaulle från Primas pappersblock St.Tropez.


Med på arket från Pion Design fanns också ett neutralt 6*4 kort i beige-brunt, detta använde jag till att skriva min journaling på. Dekorerade med enamal dots och washitejp från Paris, som passade perfekt i färgerna i mina fotografier.


På sidan 2 hade jag mycket bilder på byggnader, framförallt Eiffeltornet. Jag ville verkligen ha fokus på Eiffeltornet och valde här att dela ett av fotografierna på flera fickor. Som bakgrund valde jag ett papper från Echo Park Paper med massor av små eiffeltorn på.


Pappret som egentligen hade vit bakgrund färgade jag in med Distress Ink Bundled Sage och pappret fick då ett helt annat utseende.



Pappret före och efter färg med distress Bundled Sage.


På ett vitt albumblad skrev jag min journaling, dekorerade med washitejp från Paris och med samma ton som Bundled Sage.
Mera Eiffeltorn, här i form av stämpel, samt en dekoration gjord av en stämpel och dies, som båda färgades in med distress Bundled Sage.


Sedan gjorde jag något galet. I höstas deltog jag i en tävling för LO:s, CSI-challenge #259.
Där skapade jag en LO som beskrev bussturen vi åkte i Paris. Mitt mål och önskan har hela tiden varit att få in den sidan i mitt PL-album bland de andra Paris-bilder. 
Så jag skar hela LO:n i 8 delar och stoppade in den i fickorna.Visst blev det sämre än med en hel LO, men jag blev ändå nöjd över att den finns där i mitt album.



Sedan följde några sidor likt de jag visat innan, Förenklad PL-process, med papper från Papirdesign. Enkla sidor med endast några gamla dekorationer från Paris och en egen flair.




Det var allt för den här gången. Hoppas jag kunnat inspirera lite med att tänka ett tema när ni skapar. Och att kolla igenom vad ni har innan ni börjar skapa.

Jag vill också påminna om vår jubileumstävling som pågår till 30 april. Där kan ni vinna massor av fina priser från Maja Design, Reprint Hobby, Kort&Godt, Slöjddetaljer, Papirdesign och Bye9design.
Mer information om tävlingen hittar ni här: Hipp hipp hurra – Project Life i Norge 5 år

Det var allt för den hör gången. Lämna gärna en liten kommentar.
Scraphälsningar från Sverige!

Följ mig på Instagram: marit_pysslar eller oss på Project Life i Norge på: projectlifeinorge.

2 kommentarer:

  1. Lækre sider. Jeg får lyst til at scrappe mine egne Parisbilleder.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tack Tina! Du får visa mig dina sidor från Paris när du gjort dem.

      Slett