søndag 18. februar 2024

2024 - nytt år och ett nytt sätt att göra PL

 Hej!

DT-Therese här som idag tänkte visa lite av mitt nya sätt att göra PL. Jag har gjort PL i olika storlekar sedan 2013. En del album har blivit färdiga, en del inte. Nu kände jag att jag ville prova något nytt. Jag följer My Little Journal med Heba Alsibai på youtube och hon har alltid många projekt i gång. Något som lockat mig under senaste året har varit hennes Scrappy Spiral Notebook som är en bok med färdiga mallar i. Jag skickade efter min från Mochithings och i december låg den  postlådan. Själva boken var inte så dyr, cirka 250 kronor men porto och tull på det så blev det nästan 500 kr. Men vad kostar inte ett 12x12 album? 

Hur fungerar då detta? Det ska jag berätta nu. :) 

Boken ser ut så här. Lite tråkigt omslag som det ganska lätt blir repor i men jag har sänkt att sätta på någon bild eller papper på framsidan. Som ni ser är det en ganska liten spiral men den man byta ut om albumet blir för bulkigt. Det är ju svårt att använda tjocka stickers eller blommor i den här sortens album. 



Inuti ser den ut så här. Dessa två sidor är genomgående i resten av albumet. Det skiljer någon liten storlek på en del rutor. Några är helt vita och några har litet rutmönster. Man kan även utnyttja den grågröna rutan till text, sticker, stämpling eller foto om man vill. 

Rutorna är 40-48 mm x 42-93 mm. Detta gör ju att man måste framkalla sina foton i en annan storlek än man är van vid. Jag har laddat ned appen SizetoPrint där man kan fylla ett A4-papper eller ett vanligt 10x15 cm med bilder som man kan dra i hörnen för att få i rätt storlek. Lite pilligt i början men man vänjer sig. 



Jag fick min bok i december så jag har några uppslag från november och hela december i början. Här är ett uppslag från en jobbkonferens jag var på i november. Som ni ser har jag satt in alla foton men inte dekorerat eller skrivit text än. Så det här uppslaget är istället för ett 12x12 i ett vanligt PL-album. 




Här ett enkeluppslag om när jag käkade lunch med ett par av mina bästa vänner. Som ni ser uppe i vänstra hörnet så finns en liten ruta. Perfekt för datumstämpling! Detta var det första uppslaget jag gjorde och jag har inte satt fotona så det blev någon ram vilket jag ändrat på till de andra uppslagen. Antingen framkallar jag fotona lite mindre eller så beskär jag dem efter framkallning. 




Juldagens tradition med julgröt tillsammans med faster, farbror och kusin fick ett dubbelt upslag. Text och en del dekorationer fattas fortfarande. 




Så kom då slutet på december och det nya året skulle börja. Jag satte fast guldglittriga siffror som passade precis i en ruta. Satte in lite bilder och en almanacksbild där det också fanns en flik som jag satte fast högst upp till höger. Så har jag sedan fortsatt med februaris flik som skymtar bakom. 

Pappret med månade på är från Pysseltagen. Jag har klippt ut månaderna och satt dem på brunrandigt papper för att få enhetligt varje månads början och det är lätt att se var en månad börjar. 



Ja det var vad jag hade att visa. Ett nytt sätt att skapa PL. Jag återkommer senare under året med fördelar och nackdelar och om jag är nöjd eller inte. 

Om ni vill se hur Heba gör så sök på youtube efter My Little Journal. 

Ha en bra dag!

//DT-Therese










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar