onsdag 15. april 2020

Att dokumentera Corona

Idag ska jag, DT-Emma, visa upp mars månads sidor, och däribland hur jag har dokumenterat den pågående viruspandemin. Jag brukar inte ha med så mycket omvärlds-händelser i mitt PL, men just denna kris påverkar både privatlivet och samhället så fundamentalt att det kändes helt naturligt att inkludera det.


Jag valde att dela upp mitt uppslag i två bitar, vänstersidan med "vanliga" händelser och högersidan om Corona. Jag har med en insert också, en mindre utskrift av den plansch jag gjorde till mitt senaste projekt på universitet, som jag satt i en A4-plastficka.

De mest dominanta färgerna var grönt, rött och gult, så jag valde PL-kort utifrån detta (Azure Edition från Becky Higgins). Jag har också en del trämönstrade element, så kraft fick komma med som komplement till dessa.

Titelkortets undre del var stormönstrad med röda blommor, så jag klippte bort den delen och satte dit ett av fillerkorten i grönt i stället. På så vis undvek jag att "röra till" det för ögat med dominerande färg och mönster, samtidigt som jag lät planschens gröna färg gå igen i titelkortet. Jag använde trämönstrade Thickers som titel, och fäste en halv rund etikett (även den trämönstrad) i överkanten på den tryckta etiketten, och limmade dit en liten wood veneer-cykel, som får symbolisera att våren är här. Längst upp satte jag även en annan trämönstrad stickers med text.

På 3x4''-journalingkortet satte jag även där en liten etikett, wood veneer och stickers, och fillerkortet längst ned till vänster fick också de elementen.

Så här ser uppslaget ut med inserten åt andra hållet:


Efter lite funderande valde jag att ta med memes som handlar om Corona på ett eller annat sätt, och som jag tycker sammanfattar det hela på ett bra sätt. Jag har även med ett par foton. I A4-fickan ska jag lägga i en text om hur vi har påverkats av viruset, lite händelseförlopp och mina tankar och känslor kring det hela, men jag har ännu inte hunnit sätta mig och skriva den, har haft så fullt upp med hemtentor senaste veckorna.

Några närbilder:



Det var allt för mig från ett blåsigt Karlstad. Ta hand om er!

~Emma

2 kommentarer:

  1. Så flott at du har dokumentert dette da :) Dette blir spennende å se tilbake på om mange år :)

    SvarSlett
  2. Flotte sider. God idé med memes.

    SvarSlett