søndag 26. april 2020

Inspired by Inspire

Dags för mig DT Marit att inspirera igen och ni som brukar läsa mina inlägg vet säkert att jag föredrar att göra egna PL-kort. I mitt pysselrum finns dock mängder med PL-kort som jag aldrig använder. När jag började med PL köpte jag massor med kit jag tyckte var fina och som sedan bara blivit liggande.

I början av året skickade jag in första vändan foton för ”framkallning” från sommaren 2019. Som ni kommer märka nedan så är de vita kanterna runt fotografierna tillbaka. Jag testade ju utan ett tag, men föll tillbaka. 
Så när jag skulle börja skapa med foton från sommaren 2019 så bestämde jag mig för att utmana mig själv och bara använda PL-kort. När vi i DT i PLiN har haft byteskit och skickat tillvarandra har jag ju tvingats till att använda färdiga PL-kort och då har det funkat jättebra. Så det borde ju funka nu med, bara jag bestämmer mig att köra tänkte jag.
Tänkte att Becky Higgins kitt Inspire kunde funka i tema och färger.
Målet var att göra alla 9 sidor jag framkallat foton till med färdiga PL-kort.

So here we go…


På själva titelkortet för resan valde jag att använda mina nya bokstavsdies från Tim Holtz.
Tim Holtz Sizzix Thinlets Dies - Alphanumeric - Tiny Type.
Love them!
Köpte både stora och små bokstäver och det fanns många av varje bokstav så det var smidigt att stansa ut. Valde senapsgul och turkos cardstock som matchade färgerna i PL-kort och fotografier.


Min journaling har jag skrivit på skrivmaskin och lite direkt på PL-kortet via appen LetterGlow. Det är också den jag använt för att få med veckodag.

Den lilla biten gul washitejp indikerar att det finns något i fickan bakom. I detta fall en skärmdump från blixtradar.




Redan på sidan 2 fick jag problem. Jag hittade inget passande PL-kort stort nog att få med all min text på. Så jag gjorde ett av vitt albumblad och dekorerade med enamal dots.


Text och veckodag med Letter Glow. Dekorerade med vimplar från rester av PL-kort från kommande sidor. Gick tillbaka och gjorde dessa. 
Jobbade också med upprepning som jag lärt mig av DT-Gunilla. Helst 3 ggr per sida av en stämpel, mönster, form osv.


På sidan 3 så har jag valt att ta med en karta från en informationsfolder från den vackra nationalparken vi besökte.


Jag tyckte att det var kul att få med kartan från nationalparken och vår vandring och som tur var matchade färgerna i broschyren mina fotografier och färgerna i Inspire och rymdes precis i en ficka.


Återigen hittade jag inget PL-kort stort nog att skriva min text på. Jag ville ha ett som matchade färgklicken i mitt fillercard och letade efter en stämpel med en stor färgklick. Via DT-Pernilla hade jag fått inspiration av sådana stämplar, men insåg besviket att jag ingen hade. Bara en die.
Kom då på den briljanta idén att jag kunde stansa ut och sedan använda resten av det utstansade pappret som en stencil och sedan dutta på med Distress Ink.
Blev riktigt nöjd med mitt resultat. Matchade foton och fillercard från Inspire.

Jag lovar att skärpa till mig på kommande sidor och bara använda färdiga PL-kort. 


Sidan 4 blev en enkel sida där fotografierna fick vara i fokus. Färgerna i PL-korten blev perfekta till mina foton.


Till sidan 5 byter jag format på fickan och behöver 4*4 kort, vilket inte finns i kitet. Även om det bär mig emot så har jag skurit ner ett 6*4 kort till 4*4.


För att ta vara på det jag skurit bort så stansade jag ut en cirkel och en banner
och gjorde en dekoration med en fjärilstämpel.


Jag gjorde även några små vimplar av resterna och satte på några av fotografierna.



Samma sak gäller ju då på sidan 6. Där fick jag också skära ner ett 6*4 kort till 4*4. 
Valde här ett rosa kort för att fånga upp färgen i makens tröja. Kände att det var dags att bryta av allt det blå-gröna.


Fotot i fickorna längst ner är en panoramabild som jag framkallat som förstoring. 2 stycken panoramabilder ryms på en 20*30 cm förstoring. Beroende på vad jag har för typ av ficka och fler bilder så väljer jag som här att dela kortet på mitten och sätta i 2 fickor.

Inget spill från PL-kort får kastas här heller, så det blev lite vimplar som dekoration här också.


Några enamal dots i  matchande färg.


Sidan 7 är väldigt enkel. Fotografierna i fokus och ett enkelt PL-kort dekorerat med en rosa fjäril jag stansat ut den de bortklippta bitarna.


På sidan 8 så kom fjärilen i repris, fast här i en ljusare variant.


Lämnade den vackra parken och anlände på sidan 9 till en stad, Makarska, med mycket blomsterprakt. Här kändes det logisk att välja in mycket mer av rosa färger.


Jag måste erkänna att jag kände mig lite nöjd med mig själv efter dessa 9 sidor. Jag hade använt massor av mina PL-kort som jag hade liggandes, men ändå blivit nöjd med resultatet och färgerna.
2 små egna kort smög jag in med tyckte ändå att helheten blev bra.
Och av det jag skurit bort fanns knappt inget kvar. Allt var använt till dekorationer.
Jag hade verkligen blivit inspirerad av Inspire.

Det var allt för den här gången.
Jag vill också passa på att påminna om vår jubileumstävling där vi firar att vi funnits i 6 år. Du kan tävla fram till 30 april.
PLIN fyller 6 år

Scraphälsningar från Sverige!

/DT-Marit 

Följ oss på Instagram: projectlifeinorge eller mig på marit_pysslar.

1 kommentar:

  1. Flotte layouts. God idé at udfordre sig selv til at bruge Pl-kort fra kits. Jeg prøver også på at få brugt de mange kort, jeg har.

    SvarSlett