onsdag 24. juni 2020

Ajour med mine års-album

Hei. I dag er det jeg DT-Elisabeth som skal gi dere litt inspirasjon og kanskje ett dytt videre i albumenes glade verden. For....

....Endelig er jeg kommet i mål med mine års-album. 

For ikke lang tid tilbake hadde jeg fremdeles ett par år igjen, men med litt reserfart og  utholdenhet, så er jeg nå kommet i mål. Målet videre fremover er å kunne scrappe hver måned så snart måneden er ferdig. Og på denne måten holde meg ajour fremover. Jeg har gitt meg selv 1 uke etter månedens slutt til å fullføre sidene. Så gjenstår det å se hvor lenge den holder.

Hvordan klare å scrappe 2-3 år på kort tid? Jo! Gjør det enkelt. 
Jeg har laget sidene veldig enkle. Ikke noe dill-dall og minimalt med pynt. Det er jo uansett minnene og hverdagen som er i fokus. Samt at jeg har brukt ett kitt pr år som hovedkitt og tilsatt resteark og reste-pl-kort for å gjøre sidene unike. Pynt som er enkel men gjør mye utav seg er feks: washi-tape, dotter og bling.

Her er noen av sidene fra 2018 albumen.


På denne siden har jeg brukt de 3 små kortene og det store, med teksten Mars på, fra kitet. De resterende kortene er fra rester.
*


På denne siden er alle kortene fra kitet. For å spare plass har jeg satt sammen flere små bilder til ett stort.
Jeg bruker programmet CollgeIt. Dette er program som koster litt. Gratisversjonen virker dårlig.
*


Denne siden, er det brukt litt rester og de små fra kitet. 
Tittelkortet hadde jeg aldri trodd jeg skulle klare å bruke. Men det passet jo perfekt til denne siden. Det hvite store kortet er egentlig fra ett bryllups kit.
*


Til slutt viser jeg førstesiden for albumet 2018.
Her er alle kortene fra kitet.
*

Kitet jeg har brukt er fra Becky Higgins og heter: Knick knack. 
Som dere ser er sidene enkle og har ett gjenomgående tema i farger og pynt.
*

Denne måneden fotograferer jeg Juni i farger, presist som jeg gjorde i 2019. I år legger jeg tekst på bildene når jeg tar de, sånn at jeg bare kan legge bildene rett inn i lommene sine etterhvert som jeg printer ut. Da er sidene ferdig omtrent med en gang. 


Men noen plasser vil jeg legge inn litt ekstra med ett pl-kort for å bryte opp litt. Men journaling slipper jeg å tenke på, for den står der allerede på bildene. Mulig det blir noe enkel pynt på. 


For å legge på teksten, bruker jeg programmet som er innebygd i kameraet på min telefon. Ett enkelt program, men ikke så stort utvalg, spesielt lite fonter, men det holder til dette bruket. Og på denne måten vil denne måneden være ferdig omtrent den dagen jeg tar månedens siste farge-bilde. 
Enkelt, effektivt og foreviget.

Om du sliter med mojoen for å ta fatt på dine års-album, da du ser tiden går så alt for fort og du kommer ingen vei, Ta for deg ett og ett år. En og en måned. Vil anbefale månedsvis, fremfor ukesvis. Da dette går raskere. Sett av tid til deg selv og hobbyen. Og ikke minst gjør det enkelt. 

Jeg bestemte meg for at jeg skulle bruke ca 1 uke på hver måned. Og plutselig var jeg ferdig med mange måneder og ett nytt år. Har du ikke mulighet til å scrappe så ofte du vil!
Sett deg som mål at du skal bruke litt tid hver dag kanskje en 1/2- 1 time hver dag, eller litt mer tid en dag i uka, da du vet du har mer tid. 
Denne tiden blir hellig og kun din. Da kan far i huset passe barn og lage middag. Lufte hunden og vaske huset. For denne tiden er kun din. På den måten vil du fort se fremgang i albumene

Lykke til med dine års-album. Og ikke gi opp, selv når det ser litt mørkt ut. Det er lys i tunnelen.

God sommer klem fra DT-Elisabeth

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar