søndag 30. august 2020

Snabba och matchande sidor med mångfärgade papper

DT-Marit här. Hoppas ni alla haft en skön sommar och kunnat njuta vart ni än har varit och vad ni än har gjort.
För mig innebär sommar och semester väldigt lite tid i pysselrummet och väldigt mycket fotografier.
Så i slutet av sommaren händer alltid samma sak, jag känner mig lite stressad över mitt album och vill komma någon vart. Få stöka undan det gamla och skapa med det som är nu.
I mitt album är det visserligen sommar, men sommaren 2019. Något måste göras tänkte jag. Hur skapar jag snabba sidor så jag kommer någon vart?

Till min stora lycka dök det upp ett sponsrat inlägg på Facebook från en pysselbutik här i Sverige. Inlägget visade ett pappersblock 6*6 och jag insåg genast att detta var blocket för mig.
Flerfärgade papper i milda toner. Och flera ark av varje sort så jag kan skapa många sidor.
Av detta block skulle jag nog snabbt kunna skapa matchande PL-kort.

Lycka när blocket kom hem, ljuva färger och jag satte igång och skapa direkt.
Så här blev min första sida.


Foton i massa färger så jag valde ett papper i liknande färger som bakgrund till några foton. Eftersom pappersblocket är i 6*6, eller 15*15 mätt i cm, och fickan är 10*15 så blir jag ju tvungen att skära bort en remsa på 10*5 cm.
Av den remsan samt vitt albumblad skapade jag sedan ett matchande journaling card.
Enkla dekorationen från Kaiserkraft - Beach Schack. För att få lite mer liv i korten drog jag tunna kantlinjer längs PL-korten.


På den andra sidan ville jag att alla växter och vackra träd skulle stå i centrum 
och jag valde lite blandade papper. Jag ville också framhäva en rustik känsla då bilderna är från ett gammalt kloster i Kroatien.


Titelkortet skapade jag med ett papper helt i gröna toner och valde den ljusa sidan. Av biten som jag skar bort använde jag den mörkare baksidan och stansade ut bokstavs-dies från Tim Holtz (Tim Holtz Sizzix Thinlets Dies). Stämplade med lite ”smide” för att få lite rustikare känsla och matcha den gamla klosterbyggnaden.


På ett rest-papper jag skurit bort skrev jag lite beskrivande text och fäste dem på svarta albumblad för att få dem att träda fram bättre.
Baksidan från förra sidan kunde nyttjas även här och matchade de rosa rosorna och det gröna så fint.


Beskrivning av de olika fruktträden i klosterträdgården.


Två snabba och matchande sidor och mitt mål var uppnått. Nu skall jag bara se till att få klart sommaren 2019 så jag kan ta tag i nästa resa.
För er som är nyfikna på vilka papper jag använt så ser de ut så här. Visst är de ljuvliga?!? Nästan lite som godis.
Jag köpte mina från PY Hobby



Det var allt för den här gången. I mitt nästa inlägg skall jag ta med er in i det vackra klostret och jobba mer på den rustika och gamla känslan.

Scraphälsningar från Sverige!


Följ oss på Instagram: projectlifeinorge eller mig på marit_pysslar.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar