søndag 4. juli 2021

Week in the life 2021

Hej DT-Gunilla här!

Höjdpunkten på året när det gäller Project Life är när jag får göra Week In The Life som är inspirerat av Ali Edwards. En vecka i maj där man dokumenterar vardagen.


Det som är så fantastiskt är att kunna gå tillbaks och titta och jämföra över åren, den här veckan fångar en typisk vardagsvecka för den här säsongen och i detta fall våren 2021.


                                

Jag har till och med inkluderat sånt som är typiskt just nu: munskydd.


I år beställde jag både 6X8 pärm, stämplar, dekorationer och kort från Ali Edwards, föregående år har jag återanvänt mycket som jag haft i mina gömmor.

Jag inspirerades att stämpla en hel del under en förberedelsekurs jag köpte för endast 5 dollar av Ali Edwards, och då ingick en del digitalt material tex det jag använde som inledningsblad. Jag limmade bara på lite cirkelformatde vellumpapper ovanpå. 



Tips jag fått är att förenkla processen med albumet och följa ett "recept" för varje dag, och det liknar mina tidigare år då jag väljer ett tema varje dag samt berättar vad som hänt just denna dag.

Jag inledde albumet med en anledning till varför jag gör projektet samt en sammanfattning av vår familj just nu. Det fick bli en liten ficka  


...där man kan dra ut ett kort med sammanfattningen av oss alla. 




Till baksidan av fickan använde jag papper som jag inspirerats av både DT-Marit och DT-Pernilla att köpa in. 


"Receptet" för varje dag började med ett genomskinligt försättsblad med själva dagen (som följde med pärmen) och sen ett stort foto (6X8) strax efter.


Och sen fortsätter själva temat för dagen, som den här dagen fick bli "Here we go" då jag dokumenterar vart vi har åkt under veckan. Det blir ju inte så mycket åkande under pandemin, men vi hade faktiskt varit i vår ena sommarstuga och rensat prylar och renoverat.


Under detta vecko-projekt ("Week In The Life") är det väldigt mycket dokumentation och i år har jag använt ett fint prickigt papper från min planner, som jag hade många av.


Jag kunde inte nöja mig med ett tema just denna dag så det fick bli ett till : Around here. Då jag fotar och dokumenterar vårt område där vi bor och miljön inomhus.

Först lite inledningstext där jag skrev på min skrivmaskin direkt på vellumpapper. Tyvärr märkte jag att textfärgen flöt ut lite, förstår faktiskt inte varför. Texten around here har jag skurit ut med min silhouette och var en digital fil från förra årets Week In The Life förberedelse kurs ("prep day").

Jag gillar siffror och struktur. Varje siffra motsvarar en beskrivning av ett foto.


Så till exempel siffran 7 visar hur det ser ut i vår diskmaskin när man ska tömma den (typiskt sånt som jag tycker är kul att dokumentera under en sån här vardagsvecka).


Så jag gick runt och fotade hur det såg ut i vårt hem...


och jag visar gärna stökiga rum också som tex vår hall - men fotot gömde jag bakom det vita kortet där det står "messy":


Det här är vår verklighet och den vill jag dokumentera..

Sen kommer då själva "dagboken" för denna dag, så jag stämplade upp "MONDAY" med alla möjliga bokstavsstämplar jag hittade på papper som jag duttat på distress oxide blandat med vatten. Detsamma gjorde jag för de andra veckodagarna, för att få en återkommande linje i albumet.


På baksidan skrev jag ut från datorn själva dagbokstexten. Denna text har jag förberett för varje dag och skriver under själva veckan medan det är aktuellt, annars glömmer jag bort vad som hänt - eftersom det här projektet tar lite tid.

Jag tänkte sätta en kork-bokstav högst upp för varje dag.


Så lite foton som hänger ihop med själva dagboken för dagen. 


Jag älskar när man transparenta fickor dvs när man ser igenom en ficka (lomme), och då brukar jag sätta på en dekoration på ett genomskinligt blad som jag sticker ner i fickan:


... Och samma dekoration syns ju förstås på baksidan också. 



Och då var måndagen slut och vi kommer till tisdagen som följer ungefär samma recept är tanken - först ett tema tex arbete och sen dagbok.



Tack för titten!

Kolla gärna på våra inlägg på instagram (@projectlifeinorge)

Och kolla gärna mitt konto (@gunilla_pysslar)

Ha en riktigt skön söndag /DT-Gunilla



1 kommentar:

  1. Wow 🤩 tänk att ha så bra dokumenterat sen. Och roligt att gå tillbaka och läsa. Riktigt bra jobbat, önskar jag var lika duktig 🤨

    SvarSlett