søndag 27. juni 2021

Vandring i Alperna

DT Marit här. Hoppas ni alla njuter av en härlig sommar.
Som ni säkert märkt och kanske läst i tidigare inlägg så har vi nu enbart inspirationsinlägg på söndagar. Detta då vi nu är några färre i teamet. Vi återkommer med DT-Call i slutet av sommaren och hoppas kunna utöka teamet till hösten. Därefter är planen att gå tillbaka till bloggning 2 ggr/veckan.

Nog om det. Dags för mig att komma med lite inspiration. Efter flera bloggningar med sol och bad så byter jag idag fokus och tar med er på vandring i de österrikiska alperna.
Gemensamt för de sidor jag inspirerar med idag är att jag låtit mina foton med de vackra vyerna få vara i fokus. För att inte PL-korten skall ta fokus från fotona har jag valt de enkla Becky Higgins Grid Cards och sedan anpassat dessa i färg och tema.

Så här blev min första sida. En bild hänger kvar från vår sista kväll i Kroatien och när jag nu ser min sida så inser jag att inte satt någon titel att vi faktiskt bytt resmål på min sida.


Korten från Becky Higgins har jag färgat i kanterna med Distress Ink Shabby Shutters.


Enkla dekorationer med orange enamal dots. Jag kände jag behövde en kontrastfärg till allt det gröna och valde då orange då den plockade upp färgen i mannens tröja.
Dekorationer med stämpling på vellum och en kompass, en die cut från KaiserCraft Collectables - Open road.


Sidan 2 liknar 1:an väldigt mycket. Fast här finns fler färgglada inslag på bilderna. Orange, rosa och rött som jag fångar upp i olika enamal dots.


Ett fillercard skapat med stämplar från Tim Holtz Blueprints.



På 3:e sidan har jag förutom Becky Higgins Grid Cards använt cardstock i olika färg. Dels som fotomatta och bakgrund, men även till dies av olika slag.


Jag lyfte fram färgerna i fotot med mörkgrön fotomatta och grönt PL-kort. En lila kompass och enamal dots för att matcha blommorna. 


Längst ner till vänster har jag fäst en extra ficka. Just den här fickan var i storlek 10*15 och fästes med en tejp längs stora fickans fasta del. På fotona har jag här gjort en bildjämförelse mellan att vi var där i februari och åkte skidor och sedan tagit foto på samma ställe nu på sommaren.


Jag tyckte det var kul att få med den jämförelsen så det blev 3 platser som jämfördes och därmed 3 foton. Perfekt för extrafickan.


Jag har också gjort egna dekorationer med dies och cardstock. De stora blommorna är från Magnolia och de mindre blommorna och bladen är från Gummiapan. Återigen har jag färgat kanterna med Distress Ink - Shabby Shutters.


På fjärde sidan har jag valt att ha med en panoramabild. Mycket färger och detaljer i dessa foton så jag har endast dekorerat med enamal dots i matchande färger. Samt lite guldstickers i matchande tema.


Jag tar ofta panoramabilder när vi är ute och reser. I appen PicFrame väljer jag sedan att lägga in 2 panoramabilder på en bild i formatet 3:2. Jag framkallar sedan den som förstoring 30*20 cm och när jag sedan delar förstoringen på mitten får jag ett foto som är 10*30 cm.
Ibland använder jag en ficka som har det formatet, eller så gör jag som här, använder ficka A, delar den avlånga bilden på mitten och fördelar på två fickor.


På 5:e och sista sidan så hände det så mycket saker som jag ville få med i text. Jag hade samtidigt inte så många foton. Här var själva storyn viktigare än just foton. Så det blev väldigt många PL-kort med text på.
En lite tråkig sida i min smak, men för mig var det viktigt att få med själva storyn.
Ni som följer Ali Edwards vet ju säkert att hon förespråkar just själva storyn. Lång som kort. Så det var just storyn som fick vara i fokus på den här sidan.
Ett foto säger en hel del, men med åren glömmer man detaljerna. Så jag säger som Ali, glöm inte att dokumentera vad som hänt. Skriv med lite kul detaljer i er text.
Lite passande fraser med stickers från Tim Holtz fick dekorera sidan.


Jag tog också en skärmdump på åskovädret som var. Men den rymdes inte och var inte heller så snygg, så jag gömde den i fickan. En tag gjord av washi-tejp indikerar att det finns något bakom.




Det var allt för idag. Ha en fortsatt skön sommar och glöm nu inte att dokumentera storyn.
Nästa söndag är vi tillbaka igen med ny inspiration

/DT-Marit 

Följ oss på Instagram: projectlifeinorge eller mig på marit_pysslar.





1 kommentar:

  1. Som du jobbat i sommar, här händer inget på scrapprummet 😃. Mycket fina sidor, foton i fokus som jag gillar. Väldigt smart med panorama foton. Tack för idéen.

    SvarSlett