søndag 21. januar 2024

Årets första uppslag i Storyline chapters

Hej! DT-Helena här. 
Nytt år - nya möjligheter. Så brukar det heta, och det tar jag fasta på även när det gäller mitt dokumenterande. Som jag berättade i ett tidigare inlägg kommer jag att ändra mitt upplägg under 2024. Jag avviker från mina vanliga 12x12 PL-album och ska i stället testa Heidi Swapps system Storyline chapters. Jag behövde krympa och förenkla min process för att ha en möjlighet att komma ikapp i mina tidigare album parallellt med att dokumentera 2024.

Årets första uppslag fick en färgskala av kallt blått och varmt aprikosrosa, vilket jag tyckte speglade innehållet ganska bra. Kombinationen av krispigt vinterväder och känslan av solljus och framtidsplaner kändes både kall och varm i en härlig kontrast.

På första sidan hälsar jag 2024 välkommen, och reflekterar lite över mina visioner för året. Jag använde PL-kort som jag skrivit ut från ett digitalt kit, och stämplade rubrik, siffror och lite snöflingor. Jag försöker alltid utmana mig själv att synas mer i mina album, så därför inledde jag hela sidan med ett nyårsfoto på mig själv. 

På nästa sida använde jag också PL-kort. Min tanke var att göra ett liknande upplägg som en 6x8 PL-ficka med fyra stycken 3x4-kort, men jag upptäckte att fotona som jag printat med min Canon Selphy var aningen mindre än 3x4, så jag valde att placera dem så att alla kort linjerade i ytterkant. Good enough. Lite klistermärken, die cuts, stämplar och journaling, och sen var uppslaget klart.

Jag tycker verkligen det är smidigt och roligt att dokumentera i det här formatet. Efter att i så många år alltid haft PL-fickornas mått att förhålla mig till så känns det öppna formatet med blanka sidor väldigt fräscht och inspirerande. 
Det passar mig också bra att frångå att dokumentera veckovis, och i stället ge mig själv friheten att endast dokumentera det jag känner för, och så lite eller mycket som jag vill och hinner. Ingen press, bara glädje. 

Jag ser väldigt mycket fram emot fortsättningen!

På uppslaget har jag använt:
* Stämplar från Studio Calico och Temu, och Stazon stämpeldyna.
* Klistermärken från Simple stories, Jen Hadfield, Heidi Swapp och Temu. 
* PL-kort utskrivna från digitalt kit (Studio Calico)
* Mönstrat papper nedskuret till 3x4
* Lables och die cuts utskrivna från digitala kit (bland annat från Studio Calico)

Har du kommit igång och dokumentera 2024, och hur ser ditt upplägg ut i år? 

Tack för titten!
/Helena

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar