søndag 25. august 2024

En Spanienresa med kärnfamiljen

 Hej, DT- Gunilla här... nu blir det lite rese-inspiration.

Jag har själv blivit inspirerad av alla de som dokumenterar sina resor i PL-sammanhang, framförallt DT-Marit.  

Det här är den sista resan som var möjlig att göra med min kärnfamilj dvs mamma, pappa och syskon.. så därför lade jag ner lite extra arbete i det här albumet som förresten är i storlek 6X8 tum.

Första sidan blev en förstoring och jag hittade en liten silvrig sjöstjärna som jag tejpade fast med den röda superstarka dubbelhäftande tejpen. Bokstäverna är fastlimmade direkt på fotot. 


Därefter limmade jag på journaling som är utskriven från datorn. Jag brukar klippa till så stor yta som möjligt i utskriften för att slippa se skarvar. "Good times" är en dekoration i gummi från Ali Edwards, som jag hittade i gömmorna. 


I dessa 6X8 album gillar jag de här 4x3-fickorna där man kan ha både PL-kort och foton i 4x3 format. (Jag använder oftast collage-appar där jag sätter in 2 foton på ett 6x4-format inför framkallning).


Ett kul flygplans-gem och sen har jag limmat på lite stickers-siffror på ett PL-kort.


En gullig liten nyckel hittade jag och limmade fast på det här fotot, eftersom nyckeln är mycket i fokus under våra Spanienresor - (vi är rädda att bli utelåsta och har hela tiden koll på nycklarna).


Mycket vila i lägenheten, eftersom våra gamla föräldrar var med. 


Jag gillar att blanda in lite transparanta blad mellan sidorna för att få lite avdelningar i albumet. Den här är gammal och jag vet inte var den kommer ifrån, troligen Heidi Swap.


Ibland skriver jag direkt på ett PL-kort i min skrivmaskin. 


Jag tycker det är fint att lugna ner albumet med att lägga in miljöer och blommor, och inte bara en massa människor som det gärna blir annars.


I gömmorna hittade jag även wood vener - ord som "Self Care" och som jag satte in som en rubrik över journalingen. Det ger en extra tredimensionell effekt.


Då jag inte får plats med alla foton så gör jag en sån här egentillverkad "flip-up" med hjälp av washitejp. Då får man plats med ytterligare 2 foton eller 1 foto och journaling.


För att få lite upprepning så satte jag in ett till wood vener ord: "Relax" på sidan bredvid. 


Nedan är ett typiskt exempel på hur jag sätter in extra journaling-kort när jag inte får plats med all text på ett uppslag. Samtidigt är det ett sätt att dela av och skapa lite intressanta effekter i albumet. 


Ibland om jag saknar en färg på ett PL kort så försöker jag hitta något mönster som kommer igen, som det rutiga i rullvagnen (shopping-vagnen) som matchar hjärtat. Varför fota en rullvagn och inte människor som drar i den, jo för att jag har så otroligt många bilder med människor och det förtar fokuset på huvudobjektet : dvs vagnen - vi använder vagnen varje dag och är så tacksamma att kunna använda den när vi handlar mat och tungt vatten.


Min syster har fotat mig in action, när jag pratar i telefon samtidigt som jag håller i ett litet "konstverk" i papper som jag är i färd med att slänga (ja, man måste faktiskt rensa ibland). Här har jag bara satt ett foto löst (med ett annat foto som är limmat på baksidan).


Jag försöker hålla samma färgskala eller stil när jag gör ett rese-projekt. Det är klart lättare om man har ett färdigt kit. Här var det mer utmaning eftersom jag jobbar på att använda upp gamla rester.

Tack för titten och välkommen in på instagram-sidan : @projectlifeinorden

Titta gärna in på min instagramsida också: @gunilla_pysslar

/DT-Gunilla



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar