søndag 1. september 2024

Juni i blått och gult



 Jag brukar säga att jag scrappar i färg. Med det menar jag att det är färgerna som jag har som första utgångspunkt när jag väljer vad jag ska använda för material. När det kommer till project life, är det oftast en eller två dominanta färger i fotona som jag utgår ifrån när jag väljer kort-kit och dekorationer (mer detaljerat hur jag tänker har jag gått igenom i detta månadens tema). 

När jag bläddrade igenom de foton som jag skrivit ut för junis sidor så var det gult och blått som jag tyckte stod ut bland fotonas färger. Jag drog fram mina lådor med PL-kort och kollade igenom de kit som möjligen skulle passa. Jag hittade inget kit med både blått och gult i den nyans jag tänkte mig, de flesta var antingen för milda/ljusa eller så drog de gula färgerna åt orange, så jag bestämde mig snart för att använda blå kort och gula dekorationer. 

Kort-kitet är LDS Elder Edition från Becky Higgins, som har kort i olika blå och grå nyanser, med en klick rött (fast kort med rött valde jag bort denna gång). Som dekorationer har jag die cuts, etiketter, enamel dots och stickers, samt stämplar. 



Det blev ett relativt enkelt uppslag. Det är bara titelkortet som jag klippt-och-klistrat med. 


Titelkortet har ett fiskbensmönstrat kort som grund, och så har jag limmat på enfärgade bitar i olika bredder i grått och två nyanser blått. Den stora rosen är en die cut som jag tyckte passade med fotot på rosorna på högra sidan av uppslaget, och så har jag använt andra gula dekorationer och en stämpel. 


På vänstra sidan har jag bredvid titelkortet sammanfattat månaden, och stämplat "2024". Jag har också stämplat på en etikett och direkt på fotot längst ned till vänster. 

Fickuret är en die cut, som representerar både hur fort tiden går (nedan har jag dokumenterat att två av mina barn har tagit studenten), men också för att sonen faktiskt fick ett fickur av oss i studentpresent.  Jag ville ha med både ett foto på studenterna med deras hemgjorda studentskyltar, samt ett foto på dottern i hennes balklänning.

Fotona som sitter längst ned på sidan har jag placerat en liten bit in på 4*6''-korten, så att det blir som en liten bård som matchar resten av uppslaget. 



Längst upp till vänster på högra sidan så har jag satt ett foto på ett mönstrat kort. Jag tyckte inte att det behövdes någon journaling, fotot är tillsammans med en die cut med datum ganska självförklarande.

Bredvid det har jag dokumenterat midsommar, och satt en etikett för att dölja en text på kortet som inte passade i sammanhanget. Över lag har detta kort-kit många sådana texter/motiv, eftersom kitet har ett religiöst LDS-tema (Latter Day Saints, eller mormonerna som man säger i folkmun, som ju Becky Higgins tillhör). Men det går ju att dölja eller komma runt på olika sätt, så att man kan använda korten ändå. På denna etikett har jag stämplat.

Nedre delen av sidan är vigt åt att dokumentera avtackningen av en kollega. På ett enfärgat 3*4''-kort har jag satt en hälsning ifrån henne som jag sparat. Jag har med flera foton från avtacknings-kvällen, bland annat en selfie på mig och en annan kollega. 

De som har läst min inlägg senaste året vet att jag anstränger mig för att använda textstämplar på mina sidor. Denna gång har jag använt sex stycken.



Det var allt för mig denna gång.

~DT-Emma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar