søndag 18. oktober 2020

Mitt första PL-kit

 Idag ska jag, DT-Emma, visa upp mitt uppslag för augusti månad. Jag hade tapetserat om i vårt matrum och ville få med en bit av den nya tapeten, men det var lättare sagt än gjort att komma på hur jag skulle göra det så att det blev bra. Här nedan ser ni i alla fall uppslaget med en 6x12'' insert:



Det var också ovanligt svårt att välja PL-kort till detta uppslag. Jag hade insett att tapetbiten jag skulle lägga med behövde vara större än 4x6'' för att mönstret skulle synas ordentligt, så jag behövde ett kit med journalingkort som var större än så. Det minskade mina valmöjligheter betydligt, men så kom jag ihåg att det absolut första PL-kitet jag någonsin köpte hade några journalingkort i 6x12''.

Jag köpte detta kit från WRMK 2012, det var innan PL hade slagit igenom i Sverige och jag visste inte vad det var. Jag trodde att det bara var papper och stickers jag köpt, men när jag öppnade förpackningen såg jag att flera av pappren hade kort och bårder som man kunde skära ut, samt att ett antal olika plastfickor låg med i förpackningen. Det ledde till att jag så småningom provade på det där med PL, och även om jag inte fastnade för det direkt så har jag definitivt fastnat för det numera.

Jag lyckades hitta det jag hade kvar från det där första kitet, vilket var en handfull kort, stickers, ett enfärgat grått papper och så några av de större journalingkorten som jag var ute efter.

Längst upp till vänster är titelkortet, och det gjorde jag genom att skära bort en bit från ett kort och fästa det på ett kort tillskuret från det grå pappret från kitet. Jag limmade på en rund etikett, enamel dots och en träpil. Bokstäverna och texten kommer från kitets stickersark.


Korten längst ned till vänster på vänstersidan och det längst upp till höger på högersidan hade bägge något annat i mitten från början, men jag gjorde om dem till journalingkort genom att skära bort de oönskade partierna med en kniv och sedan sätta rutade kort bakom.

Fillerkortet längst ned till höger på vänstersidan dekorerade jag genom att sätta fast ett litet wood veneer-hjärta på det. Det lilla ger djup till kortet som annars skulle ha varit ganska platt.


De två 3x4''-korten är dels ett fillerkort som jag gjort genom att bara sätta fast en ram från stickersarket (med en bit av det grå pappret bakom) på 3D-kuddar på ett kort, med min ålder skriven i siffror från stickersarket, och dels ett journalingkort där jag listat mina födelsedagspresenter, också med siffror från arket.

Jag valde att dokumentera tapetseringen på en insert. Det finns plastfickor som är 6x12'', men några sådana hade jag inte hemma, så jag använde min fuse och tillverkade en själv. På andra sidan av inserten sitter en bit tapet:


Det nedre vänstra journalingkortet var menat att vara stående, så jag behövde dölja texten på det med en bit mönstrat kort och en bård. De andra korten har jag gjort mitt sedvanliga klipp-och-klistra på, och använt kort från kitet, stickers, en etikett, enamel dots och en wood veneer. Jag hittade en bild från den TV-serie vi tittat på under månaden på nätet och skrev ut på fotopapper. Eftersom den var lite för smal, limmade jag fotot på ett grått kort.

På den ena 3x4''-fillerkortet satte jag en meme som jag delat under månaden. Det tycker jag är ett bra sätt att "fylla ut" kort med, dels för att det är en typ av dokumentation av vad man delat på sociala medier, och dels för att det blir ett mellanting mellan foto, fillerkort och journaling.


Det var allt från mig denna gång, hoppas ni blivit inspirerade. Vi vill väldigt gärna se vad ni skapar utifrån inspiration ni fått av oss, länka i kommentarerna eller dela i vår FB-grupp!

~Emma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar