onsdag 15. desember 2021

Julstämning i min Book of me

 Hej, DT-Helena här! 

Idag delar jag med mig av ett par uppslag i min Book of me, där det råder full julstämning just nu! I det stora familjealbumet brukar veckorna i december ofta handla om familjetraditioner, hur vi fixar och donar under månaden, och hur vi sedan firar julen. Där blir det mycket bilder på familjen, de förväntansfulla barnen, det pyntade huset, och de entusiastiska katterna som gläder sig över allt lekvänligt krimskrams som åker fram..! I min Book-of-me försöker jag i stället fånga julen utifrån mig själv, dokumentera mina egna reflektioner, och fokusera på detaljer som betyder mycket för mig personligen. 


Här har jag försökt dokumentera min kärlek för julmusik. Musik finns alltid i mitt liv oavsett årstid, men det är något speciellt just med julsånger. Jag gissar att det hänger kvar sedan jag var liten. När jag växte upp så spelades det julmusik under hela december. Det var mycket svenska klassiker som snurrade i högtalarna, och jag kan än idag när jag lyssnar på dessa känna både doften av julbak och den där pirriga julkänslan i magen. 
På det här uppslaget har jag samlat några av de favoriter som ofta spelas i vårt hus under julen. Det blev så pass många att jag fick använda mig av en extra insert i form av en plastficka med plats för två 3x4-kort.




På dessa uppslag har jag mixat digitalt och fysiskt. Titelkortet är helt fysiskt och består av ett nedskuret mönsterpapper, lite alfabet, en guldig ren och en puffy sticker. De övriga korten är sammansatta digitalt och sedan printade. De är sedan ganska sparsamt dekorerade, jag har bara använt några små dekorationer i form av wood veneers, puffy stickers och en stämpel.
Jag redigerar alltid mina foton i Photoshop Elements och använder då ofta olika 4x6-templates från Paislee Press, till exempel för att få till samma vita ram på alla kort. Till det här uppslaget med jullåtarna har jag använt en mall med två 3x4 sida vid sida, som sedan enkelt printas ut på ett 4x6 fotopapper och delas i mitten. 



På det här uppslaget har jag dokumenterat en av mina absoluta favoritsånger till jul, och mina tankar kring den vackra och tänkvärda texten. 
Färgerna är kanske inte de mest traditionella när det kommer till jultemat, men funkar bra ihop med det stora fotot, som fick fungera som utgångspunkt för det här uppslaget. 
Alla filler cards är nedskurna från mönsterpapper, utom kortet med multifärgade ränder. Det är ett digitalt PL-kort från Studio Calico som jag bytte ut färgerna på, så att det skulle passa in. Återigen samma upplägg med en insert, och väldigt sparsamt med dekorationer. Bara några enstaka chipboard och stickers, och ett stämplat motiv. 
På ett av korten har jag lagt in en QR-kod, och det är helt enkelt en länk till den aktuella sången på Youtube. Det finns sidor på nätet där man kan skapa QR-koder, och dessa klipper jag sedan  in på rätt kort i samband med att jag redigerar i Photoshop Elements.




Jag avslutar med en liten överblick! Bland materialet jag använt kan till exempel nämnas; 
* Clear stamps från Ali Edwards
* Puffy stickers, mönsterpapper, alfabet, guldstjärnor och wood veneers från Citrus Twist Kits
* Silvriga chipboardhjärtan och digitala PL-kort från Studio Calico
* Enamel dots (som är lite matta i ytan) från okänd tillverkare
* Stora vita chipboardbokstäver från ICA Maxi

Det var vad jag hade att bjuda på idag. Tack för titten!

/DT-Helena




2 kommentarer:

  1. Så flott!!! :) LIkte veldig godt sammensetting av fargene!

    SvarSlett
  2. Åhh...dette var stilig! :) Også så artig tema og ta med musikken man liker :)
    Herlig oppsett altså :)

    SvarSlett