søndag 5. desember 2021

Mitt December Daily album från 2020

 Hej, DT-Gunilla här och idag ska jag visa mitt December Daily album från förra året.

December Daily är foto-dokumentation under hela december, med en blandning av både jultraditioner och vanliga vardagshändelser och sen brukar jag avsluta med en års-sammanställning. 

Inget är rätt eller fel, du gör som du själv vill! Det finns mycket inspiration på facebook och instagram (Ali Edwards är uppfinnaren). 

Vill du dela med dig av något PL-alster, en sida eller ett titelkort som du skapar nu i december? Var med i vår tävling/utfordring där vi lottar ut några priser: Till tävlingen /utfordringen

Jag hittade ett grönt 6X8 album hemma som fick bli 2020 års December-album. (Fyndade det på rea på ciliinpapers förra året).


Förra året använde jag nästan bara återbruk av tidigare års material och papper, samt att jag skapade egna sidor. 

Min introduktionssida med silver-embossing på vellum (Malins stämplar) samt guld-embossing på några träbokstäver.:


Inspiration från Alis Facebooksida, jag har skurit ut det i min Silhouette Cameo. Embossat vita stjärnor och sen använt grön distress oxid färg runt om. Jag satte allt på ett plastblad.


Tror det var från Byedesign som jag fick tag i en kalender att skriva ut, men eftersom jag bara har svartvit skrivare dekorerade jag med röda enamel dots. Jag fyllde i rutorna direkt från min skrivmaskin i slutet av månaden när alla dagar var klara - ett tema per dag.


Som till exempel den 2 december då jag tog med temat BAKA och berättade om mitt julbak


... och stoppade in mitt recept i en egengjord plastficka. (Pepparkakspappret hittade jag i gömmorna och är från Papirdesign). Den roliga knappen med pepparkaksgumman finns med som vinst i vår decembertävling som vi skrev om den 1 december Länk till tävling/utfordring


En vanlig aktivitet i december är FIKA, så jag brukar samla in foton från alla fika-tillfällen i december. Här har jag lagt dem i en plastficka och satt dem på tags. Idén med fickan, kom från Ali Edwards December Prep day. Istället för att köpa en filt-siffra så tillverkade jag en själv.


Jag gillar det här nya fickformatet, där jag låtit 3 småfickor vara genomskinliga så man ser igenom till nästa sida. (Här skriver jag om vår dörrkrans). 



Modernt! Nytt från förra året var att jag lade in QR-koder, och om man håller en smart phone framför koden så kommer man direkt in på en youtube-film där jag sitter och spelar flöjt och orgel samtidigt. (Prova gärna att rikta din smart phone direkt mot dataskärmen om du vill se min film)

Jag har fotat min mamma när vi fikar utomhus, en företeelse som berodde på pandemin och som blir intressant att minnas tillbaks till.


Varje år förbereder jag ett större projekt i mitt album, och det här var inspirerat från Ali Edwards December Prep day. Dokumentationen handlade om vad som var lika och olika jämfört med tidigare år.


Jag köpte faktiskt något förra året till mitt december album ska jag erkänna, och det var juliga chip boards, som ni ser här nedan. Jag har ritat upp ett område med blyerts där dekorationen kommer sitta för att veta hur stor yta som är kvar för att skriva på skrivmaskin, innan jag klistrat på dekorationen. 


Familjens ord är väldigt populärt i USA att få med i sitt album, dvs intervjua sina familjemedlemmar (helst få dem att skriva själva).  




Problemet med min familj är att de är VÄLDIGT ovilliga till mina intervjuer så jag brukar fråga i förbifarten lite olika saker och sen skriva ner det. Så det blev några korta frågor med korta svar som handlade om julmat och julklappar.


Jag tar gärna med något riktigt gammalt minne i albumet, som detta julkort nere till vänster som vi hittade hos min mormor.


Bakom vellumfliken (Lucia) är ett gammalt foto av min son när han gick luciatåg - också ett härligt minne!


Såna minnes-foton sätter jag ofta in eftersom mina 20-åriga söner vägrar vara med på foton! Man får lösa det på annat sätt då!


Varje år dokumenterar jag decembervädret, kul att jämföra med andra år:


Här är lite dokumentation över de julkortsträffar jag besökte i mindre skala : en med 4 personer och en digital.


Vissa dagar är det helt vanliga vardagshändelser, som nedan mitt jobb hemma. Jag tog bara ett foto:


En dag dokumenterar jag alltid julklappar och julpapper jag använt. Jag gömmer listan i en ficka.


Man kan göra mycket kul med sin silhouette, för er som har en sån. Här har jag (efter lite testande) satt dit texten JULAFTON 2020 på sidan.  Till vänster syns en del av ett stort foto, när vi spelar Bingolotto. 


Så här ser baksidan ut, ett foto på mig och mina systrar på julaftonsmorgon då vi tar en promenad (eftersom vi inte fick träffas fysiskt). 



För att lugna ner ögat och få det mindre rörigt, stoppar jag ibland in ett vellumblad, och ni kan skymta mig och mina systrar och mamma som har ett digitalt julmöte istället för att träffas på julen. SÅ pass speciellt så det måste dokumenteras!


Eftersom fotot bakom vellumpappret var ett collage och inte jättesnyggt, dekorerade jag med lite glittriga bokstäver i mitten. 


I slutet på albumet brukar jag sammanfatta året, här har jag ett litet foto per månad, och sen längre textförklaring för varje månad på sidan till vänster.


Nyårsafton, får glittra lite extra!


Och till sist så lägger jag några utvalda julkort i en egen ficka:


Det allra finaste kortet var den med en pärlad tomte från min kompis som gjorde det några månader innan cancern tog hennes liv. Hon visste att hon inte skulle överleva, så hon gjorde alla sina julkort redan i mars och hennes man skickade ut dem i december. Så starkt minne som måste bevaras!


Tack för titten! / DT-Gunilla

Välkommen in på PL i Norges instagram : @projectlifeinorge och 

vill ni besöka mig så finns jag på @gunilla_pysslar)


3 kommentarer:

  1. Så roligt det va att få titta runt i ditt superfina album, och få ta del av dina tips.

    SvarSlett
  2. Jeg sier bare WOW - så utrolig flott!! Dette innlegget må jeg bruke lang tid på å lese :)

    SvarSlett
  3. Oii....så flott å se :) Så moro å se et ferdig album :)
    Så masse flott pynt og kule ideer.
    Jeg har sagt det før...jeg er så imponert over dere som lager slike album.... :)

    SvarSlett