søndag 12. desember 2021

Planera med foundation pages i December Daily

Hej DT-Gunilla här, 

Först vill jag påminna om vår utmaning och utlottning under december (se länk):

Idag tänkte jag visa hur jag planerar mitt december-album i förväg för att slippa stressa. 

1. Jag lägger upp ett schema i en Excel-fil vad jag ska dokumentera varje dag i december, tex julklappar, julblommor, julmusik, dekorationer...

2. Jag fotar redan i november det som går att fota tex dekorationer, blommor mm

3. Jag gör sk foundation pages så att det sen bara är att stoppa in foton på färdiga platser 

Utmaningen i år var att storleken på mitt album var större än de andra åren då jag kört 6x8 eller 6x4. I år köpte jag ett album och kit från Ali Edwards i storlek 8x10 så det kommer bli en kombo av plastfickor och scrapbooking 



Första introduktionssidan ovan kan man alltid förbereda. Men också "reason why"-sidan. 

Jag inleder varje år med en almanacka, för det är kul att veta vilken veckodag som julafton är på. I år scrappade jag loss på det här sättet och använde upp både gammalt och nytt.

 

På "Reason-Why"-sidan brukar jag ha foton på familjemedlemmarna så i år gjorde jag 2x2 svartvita foton, som jag satte ihop i ett collage via en iPhone-app.


Dessa 4 fotona ska klippas ut och sättas in här i de 4 tomma fyrkanterna i nedanstående sida, som är en "Reason Why"-sida. 


Jag har gjort det enkelt och stämplat enkla fraser på långa etiketter (labels) som förklarar varför jag gör det här albumet i år. 

När jag såg nedanstående härliga papper kom jag på att även här kunde man sätta  in små foton med juldekorationer inne i kransarna, tror det blir snyggt att göra fotona runda.

Eftersom 1:a advent var redan i november har jag redan hunnit fota jul-dekorationer och gjort en fotobeställning på det. 

Sen förbereder jag också en del plastfickor, som tex advent. Jag embossade guld på vellum och limmade fast vellumet på ett filler card.

                            

Jag trodde att vi skulle bli bjudna på adventsmingel men pga sjukdom så blev det en lugn söndag så jag kommer bara sätta in ett foto på ljusstaken i ena fickan 


... och sen har jag redan skrivit lite journaling på ett PL-kort.  (Jag brukar oftast skriva på skrivmaskin eller i datorn.)


Jag brukar köpa en digital 5-dollarskurs av Ali Edwards (kallas "prep day") som man kolla på i efterhand och då fick jag den här lilla boken som bara var att skriva ut och vika ihop. Här ska jag skriva in några  julrecept och sen stoppa boken i en ficka (lomme).

Ett annat kul tips från kursen var att skapa ett paj-diagram (vilket jag som statistiker gillade)    


Då tänkte jag vika upp några bitar och lägga in foton bakom och sen tänkte jag skriva på en lös tag de 7 största jultraditioner som vi följer i år.

Vi fick också lite tags som man kan skriva in sånt som man kan fråga andra familjemedlemmar om. Kul att jämföra deras svar varje år. Dessa tags brukar jag stoppa  in i någon ficka (lomme) någonstans.

Jag har ingen färgskrivare så jag har målat på lite rött i efterhand.

Plastfickorna i det här 10x8 albumet känns gigantiska, så jag tog min fuse tool och delade av fickan så att jag kan sätta ett 6x8 foto i en ficka till vänster och ett smalt 3-tums brett journalingkort i den andra fickan. (Även det lilla röda kortet : "so very merry"har en speciell storlek på 3X2 tum.)

Eftersom det blev en-tums bred skarv kvar på hela plastfickan, fick jag plats att sy dit en massa hjärtan över den skarven.


Så här ser det ut på baksidan, så ser ni att jag sytt mitt i denna en-tums-breda skarv. 

En närbild. Jag gillar när det sticker ut dekorationer i albumet. 


Man får så mycket inspiration från andra på Facebook och Instagram (tex #aedecemberdaily) och där fick jag denna idé nedanför. Jag har skurit ut 2 st blad med cirklar genom min Silhouette Cameo . Sen har jag limmat fast ett plastblad mellan dem och limmat på gamla och nya dekorationer. 


På vänstra sidan som är helt vit, så kommer jag sätta fast foton från en digital pyssel-träff vi hade i vårt DT-team den 1:a Dec. Jag har förberett genom att sätta dit dekorationer med ett gem innan:


Det sista bladet jag gjort, är en egengjord adventskalender. 


Jag har bara använt en kniv och skurit ut en fyrkantig eller rund "lucka". Bakom dem kommer jag sätta text eller små 2x2-tums foton.


Men sen har jag även satt fast några överblivna cirkelformade bitar ovanpå vissa av bilderna, så kan man bara vrida de åt något håll för att se vad som finns under.
Här har jag skrivit lite text under cirkeln.


Hoppas du blev inspirerad att göra ett album i december. Du kan skapa eget album eller ta något överblivet, eller sätta in sidorna direkt i ditt PL-album.

Tack för titten i mitt December-album!


DT-Gunilla

1 kommentar:

  1. Så flotte sider og masse gode tips :)
    Jeg er så imponert over dere som lager slike måneds/års-album :)

    SvarSlett