onsdag 21. desember 2022

Årets December Daily

 Jag hade egentligen tänkt köpa ett färdigt kit med jul-tema för årets December Daily eftersom jag gjort helt egna kort de senaste åren och ville variera mig, men när jag letade runt i oktober/november efter vad som fanns att köpa fastnade jag inte för något. Därför bestämde jag mig för att trots allt göra korten själv, och använda en serie som jag köpte för något år sedan. Den passar egentligen inte till hela december, utan är mer specifikt kristen jul, men jag bara älskade färgskalan med sina mättade blå, gröna, röda och lejongula färger, så det blev den i alla fall. Jag har två stycken 6*6'' pappersblock, ett 12*12'' inklusive stickers, och två olika set med die cuts i samma serie, och det fanns tillräckligt med 'neutrala' motiv för att kunna användas hela månaden och inte bara julafton.

Sedan plockade jag fram trämönstrat papper som var snarlikt det som finns i serien, wood veneers, enamel dots som matchar färgerna, guldig washitejp (så snyggt med guld till seriens färgskala), siffror i guld och ordstickers som också matchar färgerna hyfsat.

I höstas köpte jag årets julstämplar från Ali Edwards (syns till höger i bilden nedan), och jag har även tagit fram andra stämplar som jag haft sedan tidigare. Erfarenheten säger att detta kommer att räcka med råge, och bli massor över som jag kan göra julkort av sedan.


December har fram tills nu varit ganska stressig på jobbet, men den första sidan har jag hunnit med att göra i alla fall. Jag tycker det är lagom att inkludera max fyra-fem dagar per hel sida (och ungefär en egen sida till julafton). Så här ser den ut:


Stämpeln "December Daily" hade jag kvar sedan min tid som DT för Malins stämplar (jag har även andra i samma serie som jag kommer använda senare). Titelkortet stämplades med mörkblå och svart Distress Oxide på ett linjerat papper (baksidorna av de trämönstrade pappren är linjerade eller rutade) och limmade på bitar av mönstrat papper och dekorationer. 

1) Jag har dokumenterat om julkalendrar jag tittar på. Bilden googlade jag fram och skrev ut på fotopapper.

2) Varje år får vi en interaktiv julkalender från vänner till familjen, och jag brukar ha med en screen shot på den i mitt DD. Pilarna är utskurna med min Cameo.

3) En meme som jag skrivit ut på fotopapper får representera min önskelista. Ramen är utskuren med min Cameo och så klippte jag till ett rutat basic-kort för att passa i ramen. På det stämplade jag texten med svart.

4) En to do-lista brukar jag alltid ha med någon av de första dagarna i december. 

Filler-korten är ett som bara är trämönstrat papper, och det andra stämplade jag texten med blått och svart direkt på den gula bakgrunden, och limmade på en triangel i mönstrat papper. 

Det var allt jag hade att visa denna da'n före da'n före da'n före Doppareda'n. 

~Emma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar