søndag 18. desember 2022

December del 2 - det lackar mot jul

 Hej DT-Gunilla här, hur går det med julstöket så här en vecka innan julafton?

Jag dokumenterade just den här tiden i mitt December Daily-album förra året och har använt lite olika tekniker och olika fotostorlekar - mycket inspiration från den community som Ali Edwards har på Facebook och instagram.

Ett roligt minne var den film-konsert som jag och en kompis gick på: "Love Actually" - min favorit bland julfilmer och sen var det en riktig orkester som spelade till filmen. Maffigt!


Drar man ut hjärtat, så får man fram biljetten.


Julklappar - ja, även om det minskat med åren så är det något jag vill dokumentera. Det är kul att kolla tillbaks varje år vad man köpte eller fick. Jag upprepar många hjärtan i det här albumet som ni ser! (Jag har dolt önskelistan bakom lite vellum.)

Blev full i skratt när jag såg att min man letat fram mina finaste röda bokstäver från scrap-hörnan och satt på ett paket till mig innehållande en Apple Watch (så klart jag ville spara hans fina skapelse och klippa ut den delen av omslagspappret och sätta i en egen fika!). 


Den här roliga paket-sidan gjorde jag på Ali Edwards Prep-kurs förra året. Jag skapat "paket" av utklippt papper och satt på ett genomskinligt gammal OH-blad..


Och man kan öppna paketen och se vilka julklappar vi fått.


Baksidan använde jag till att klistra fast småfoton (i storlek 2X2) på filmer/TV-program jag sett under december månad.


På andra sidan satte jag lite dokumentation och siffran 20 för den 20 december.


Jag hoppar över 21 och 22 dec och hoppar till 23 december som är en lång dokumentation och inleds med ett vackert vellumblad (köpt på Söstrene Grene).


Varje år strax innan julafton har vi korvgrillning i trädgården för närmsta grannarna (en tradition efter pandemin). Kvällen slutade med snöfall, som syns på mittenbilden längst ned.


På sidan bakom har jag satt en JÄTTEförstoring i formatet 10X8 på allihop som umgicks i trädgården.


 Och efter inspiration på facebook/instagram så gjorde jag små snitt i fotot och satte in långsmala "labels" med ett handtag i form av en pratbubbla.  SÅ kul idé!


Annorlunda att ha så mörka foton, men det bröt lite fint från allt det rödvita i albumet.


Mina små tags med pratbubblor återkom även på högersidan:


24 dec - JULAFTON så var vi äntligen samlade hela familjen, om än några enstaka timmar och det ville jag dokumentera förstås:


Ett foto fick inte plats, så jag fick skapa en flip up så här: 


Här är ännu en idé som jag utformade på mitt sätt med några roliga sockor jag köpte från Ali Edwards förra året, och som jag limmat på cirkelformade vellumpapper. Annars är det bara stämplingar på vellum.


25 december - det följde med en 25:a i skotskrutigt bland dekorationerna jag köpt och kul nog så har vår hund ett matchande halsband.


På sidan bredvid dokumenterade jag julmat, och även där var det ett foto som inte fick plats så det slitter löst (ett foto på ming när jag handlar julmat). 


Lite dokumentation på en tags bakom ett foto.


På baksidan av fotot där jag handlar satte jag lite dokumentation på julmaten. 


Eftersom jag inte hade så mycket skotskrutigt papper, så skar jag ut bokstäver med min silhoette för att matcha siffran 25. 


Hoppas du blev inspirerad av lite december-dokumentation?

Tack för titten och följ oss på instagram: @projectlifeinorden

DT-Gunilla (Se även @gunilla_pysslar på instagram).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar