onsdag 9. august 2023

Dokumentera en unik upplevelse med inledande LO

Hej, DT-Gunilla här!

 Jag dokumenterar oftast vardagen, men ibland vill jag få med någon unik upplevelse i mitt PL- album och då får den händelsen bestå av flera sidor. Förrförra veckan var jag på O-ringen i fjällen och detsamma hände mig 2016, en fantastisk orienteringsupplevelse som jag tänkte visa upp idag.

När det är något speciellt jag vill presentera brukar jag inleda med en större LO, som en slags titelsida.

 I mitt fall blev det faktiskt 2 titelsidor en som var av lugnare karaktär (se ovan) och en mer rörig sida (se nedan). Fördelen med en större LO är att man möjlighet att lägga med större minnessaker som en broschyr eller som i mitt fall en nummerlapp. 


Till exempel har jag lagt ner några saker i en ficka, ganska högt upp så man lätt kan nå det som är inuti trots att LO:n är instoppad i en större plastficka.


Det var svårt att hitta lämpliga dekorationer för orientering så det fick bli utklipp från kartan, granar, blommor och djur...samt orange färg som är en väldigt viktig färg i den här sporten (samma färg som orienteringsskärmarna). 


Jag matchade själva PL-sidan med den stora LO:n genom att använda färgen orange och ljusblå-turkos samt guld.


Jag älskar att få med lite genomskinliga ytor i en sida, och det lyckades jag med genom att jag behövde ta fram min fuse tool och "sy igen" en för stor ficka - varefter jag stoppade i en guldprickigt transparent plastbit.


Jag hittade också ett lustigt orange-färgat PL-kort som hade utskurna snedställda ränder. 


Dekorationerna var svarta puffy-hjärtan lite här och där som bröt fint mot allt det färgglada.


Jag hittade också en transparent text (torsdag) som jag limmade fast på ett kort.


Eftersom mobiltelefon med kamera inte kan vara med under orienteringen, så har jag använt foton från O-ringens upplagda bilder på Facebook. Då hade jag chansen att få med fantastiska fjällbilder! Lite kul att en av fotona var av en tjej som delade stuga med oss - fotografen har fångat henne just som hon kämpar sig upp för en fjällbacke, samtidigt som hon är överlycklig för att hon hittat kontrollen.


Jag har fått med massor av dokumentation (skrivit på min skrivmaskin) och det som inte fick plats kunde jag gömma i ett dubbelvikt större PL-kort.


Baksidan av PL-sidan ser ut som nedan och innehåller egna foton från den stuga vi hyrde under orienteringsveckan. Utmaningen när man kan se igenom sidan, är att få med bakomvarande färger i uppslaget. Personligen tycker jag sidan är alldeles för rörig, men det viktiga är själva minnet från en stuga med 14 härliga personer.


De stackars foton som inte fick plats har jag hängt löst i en 4x4 plastficka med plats för 4 st 2x2 kort (egentligen ska det vara i ett mini-album).

Tack för titten! /DT-Gunilla

Följ oss gärna på instagram @projectlifeinorden.

Mitt eget instagramkonto är @gunilla_pysslar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar