søndag 6. august 2023

Projekt "Komma ikapp", del 1

Hej! DT-Helena här! 
Hösten står för dörren och det är alltid en bra tid för nystart. I år har jag tänkt ge mig i kast med utmaningen att komma ikapp i mitt PL, och jag vill bjuda in er att följa med på resan.
Idag har jag tänkt berätta om hur min plan ser ut. Det är många år som ska dokumenteras, från 2019 och framåt, och för att lyckas behöver jag en strategi som är både enkel, tidseffektiv och rolig.
Planen ser ut ungefär så här:

Samma design på alla sidor
För enkelhetens skull kommer jag att använda mig av samma design (plastficka med design A) på alla mina sidor, på så vis vet jag att alla kort och foton som ska användas antingen ska vara 3x4 stående, eller 4x6 liggande. 

Planera uppslag
Jag kommer att planera alla mina uppslag i förväg, och jag kommer att vara tuff med mig själv när jag ska välja ut foton. Jag kommer att sålla bort mycket och försöka att fokusera på det viktigaste.

En sak i taget, jobba i bulk
Jag kommer att jobba i större tidsspann och göra ett moment i taget. Det innebär att jag först planerar uppslag och väljer ut bilder för exempelvis en tidsperiod av 6 månader. Därefter redigerar jag alla foton, skickar dem på framkallning, och i nästa steg sätter jag in allt i albumet, skriver och dekorerar. Och sen börjar jag om igen med nästa 6-månadersperiod.

Så enkelt som möjligt
Jag kommer att försöka hålla det väldigt enkelt när jag gör mina uppslag i albumet. Jag har satt ihop små kit av neutrala kort och papper som funkar till det mesta, samt några färgkoordinerade kit. Min tanke är att det ska förenkla processen att välja kort till sidorna. Jag har skurit upp vitt papper i färdiga 3x4-kort och tänker använda mina stämplar för att göra enkla, svartvita PL-kort som är lätta att matcha till alla typer av foton. Jag kommer att dekorera minimalt, och spara in på alla designbeslut och speciallösningar som brukar ta tid att göra. Jag försöker att göra processen enklare för mig själv genom att i förväg samla ihop ett begränsat urval av stickers och lables som jag kommer att välja bland när jag gör mina sidor. Annars är det lätt att fastna i det här steget och sitta och bläddra och leta bland sina dekorationer i jakten på den perfekta dekorationen!Kronologisk ordning
Jag kommer att starta från 2019 och jobba mig kronologiskt framåt i tiden. Det känns mest logiskt och enkelt. 

Nu känner jag mig väldigt peppad att köra igång! Längre fram under hösten och vintern kommer jag att uppdatera er om hur det går och vilka lärdomar jag gör under resans gång. Jag kommer berätta mer om hur jag jobbar med de olika momenten och visa vad jag skapar i mina album. 

Kanske är du också sugen på att anta samma utmaning och hänga med på resan? Dela gärna med dig av hur du jobbar för att komma ikapp, och hur du effektiviserar din process och håller dig motiverad!
Nu kör vi! :-) 

/Helena


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar