onsdag 23. august 2023

Att planera och förbereda för Storyline

Hej på er, DT-Pernilla här!

Vips så är vi i slutet på sommaren! gissar att det är fler än mig som haft önskan mer sol och värme än det som blev? Jag brukar inte pyssla särskilt mycket under sommarmånaderna, kreativiteten tar paus och jag prioriterar andra aktiviteter istället. 

Men jag kan inte hålla mig helt från pysselbordet... det brukar bli lite städning, organisering, planering, redigera och organisera foton mm. I sommar har jag även förberett och planerat för att komma igång med Storyline. Jag skrev lite om det i ett inlägg tidigare i år och vår Gäst-DT Ida har även gjort ett inlägg med sina fina sidor (så inspirerande) och sen kan ni även se det från Helena när vi har inlägg om olika album.

När jag började titta igenom det material jag har och vad jag har för ambition med albumet är det en omställning för mig märker jag, att gå över till dessa "böcker" mot traditionella PL-skapande. Jag blir t.ex inte "styrd" av plastfickor som har sina mått (vilket är en anledning till att jag vill växla mellan Storyline och PL) och det ger ju en frihet men ställer då "krav" på en annan typ av kreativitet och PL-korten kan ju användas, men på ett annat sätt. Jag tänkte visa hur jag förberett mig inför att starta upp pysslandet med detta.

Först och främst valde jag ut de foton jag vill ha med i albumet. Just detta jag ska skapa nu ska inte vara ett album med blandade foton från hela året utan de ska vara en specifik resa, Österlen/Skåne. Jag har delat upp fotona i de olika resmålen/aktiviteterna. 

Därefter var det att välja vilken "bok"/Storyline chapter, kan tyckas enkelt men det ca 8 olika böcker med olika omslag ville jag ändå ha något som fångar känslan av de foton som ska i. Så det blev boken ovan, lite slitna "träplankor" el brygga om man vill tänka så..

Därefter har jag funderat på vilka mönsterpapper som kan passa på fotona.. det kommer garanterat ändras under tiden men har plockat fram några motiv jag vet kommer att passa in och sen två set med mönsterpapper, ett från Echo Park och 

...ett paperpad från Heidi Swapp med sommarfärger men ändå lite dov ton.
Där ser ni även min planering av upplägget i albumet. Jag har gjort en grov skiss på vilka foton jag vill få plats med på samma uppslag och vilka sidor som kanske bara ska ha journaling eller enbart mönsterpapper. Jag gjorde planeringen främst för att se så alla foton kommer att få plats så jag inte står med 10 foton över när jag gjort det mesta av boken klart....

Vi får helt enkelt se om detta är ett upplägg som passar mig :-)
Jag återkommer med uppdatering (och förhoppningsvis resultat).

Ha en fin dag!
//DT-Pernilla
@pillanspyssel på instagram

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar