fredag 27. november 2015

Tips om redigering og tekst

Jeg hadde tenkt, og fundert og fant ut at jeg ville lage en LO med 12 bilder, ett bilde for hver mnd gjennom ett helt år......nå er jo ikke mine barn sånn smårollinger lenger, men likevel fullt ut synes jeg det var likeså viktig å få gjort det også i alderen 10-11 år. 

Jeg har på min PC ett redigeringsprogram jeg bruker til det meste, -det er gratis, det er på norsk og det er superenkelt - Photoscape kan du laste enkelt ned

Når jeg da tenkte på hvordan lage denne PL siden, lagde jeg ei mappe på pc'n og overførte de bildene jeg ville bruke, 1 bilde for hver mnd. 

Deretter, 
*åpner jeg photoscape, 
*velger så ut riktige mappen
*så velger jeg rediger og endrer str til 3:4 slik at de passer perfekt i lommene
*neste velger jeg så å gjøre alle bildene om i sort/hvitt (du ser ikon for s/h når du har åpen fanen for "bilde")
-når det er gjort er det enkelt å bare trykke lagre så er de lagret slik. 
*SÅ, over til selve tekstingen og det å skrive direkte på bildet --
*Klikk på boksen/fanen hvor det står OBJEKT og velg deretter en liten boks hvor det står T.
-jeg har valgt å skrive med "kant rundt tegn og skygge" i ønsket farge for å la det synes iom bildene er s/h. Noe tekst er midtstilt, noe venstre og høyrestilt -smak og behag. 

Det er lurt å leke litt først, finne ut hva slags skrift-type som du liker, hvilken str du liker osv. Jeg har en forkjærlighet for "courier" - og her har jeg valgt å dra dato-overskriften litt større enn selve teksten. 
*lurt å skrive all dato-overskrifter samtidig så får man lik str
*og så lurt å skrive all tekst på hvert enkelt bilde og lagre - vær obs på skriveleifer....(jeg har noen som jeg oppdaget etterpå, men jaja, selvgjort er velgjort)
 Til denne PL siden har jeg brukt design F fra Becky Higgins, men den lommen øverst til venstre har jeg brukt Fuse-tool, for å dele inn i akkurat 12 lommer. 
 I tillegg til teksten har jeg også valgt å pynte noen av bildene. 

 Jeg har valgt å ta med datoen også, og de står så kronologisk i lommene. Skrevet litt om hvert bilde, og litt om typisk personlighet.

Det er klart, du kan jo fint bruke photoshop og helt sikkert andre redigeringsprogram til nettopp dette, men iom jeg har Photoscape, så er det denne versjonen jeg kan fortelle om....masselykketil

********
Jeg legger med en LO som noen nok kjenner igjen fra Instagram-kontoen min, men også her har jeg skrevet på bildene som du kan se. Det er en stilig effekt og man får noe "anderledes" preg over PL'en.

Håper også du ble inspirert av å kunne ha muligheten til å skrive direkte på bildene du printer ut. 

***********

Ha en finfin dag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar