lørdag 25. mai 2019

Byteskit från Emma till Marit


Idag skall jag, DT-Marit, visa upp vad jag skapat av byteskitet jag fick av Emma. Ni som brukar läsa mina inlägg vet ju att jag gillar att göra egna PL-kort. Så det här med byteskit blir alltid en utmaning för mig, då de ofta innehåller färdiga PL-kort. 
Kitet jag fick från Emma var helt underbart och passade mig väl då det fanns ett tydligt res-tema. Så det blev en kul utmaning för mig att skapa med detta fina kit.


Basfärgerna i kitet var mycket vitt, blått och rött och jag valde att använda det till att skapa några sidor från en skidresa till Österrike nu i februari. Egentligen håller jag på att slutföra mitt album från 2017 och har hela 2018 kvar. Men medan jag var iväg på den här resan så bestämde jag mig för att vänta med 2018 och istället PL:a med något aktuellt för en gångs skull. Kändes mycket bättre när jag tagit det beslutet. Så tråkigt att alltid känna att man är efter.

Så här blev min första sida. En snöig dag då vi tog paus från skidåkningen och åkte på SPA.


Jag valde att använda 2 lika PL-kort från kitet, men vände det ena upp-och ner. På det ena skrev jag min journaling och på det andra satte jag en dekoration med SPA:ets logga. Det passade bra i färgerna med både fotografier och PL-kort.




Jag har även använt bokstavsstickers från Emma, samt paljetter och stickers 
med droppar. Passade bra till en dag med mycket bad.



På sida 2 hade jag fotografier i färg men som nästan såg svart-vita ut med endast några röda detaljer. Jag tänkte att röd kunde vara en bra accentfärg på den här sidan och utgick från det när jag skapade sidan.


Bland PL-korten i kitet fanns ett rött kort med ett brev på. Jag målade en wood veener i form av en snöflinga med vit akrylfärg och fäste över brevet. På så sätt fick jag kortet ett helt annat tema.

Med i kitet fanns 2 kort som endast bestod av ett svagt rutmönster och på dem skrev jag min journaling. På den ena stansade jag ut en cirkel från ett titelkort, stämplade med Winter och satte på en epoxybubbla.


Två av fotografierna dekorerade jag med lite stämplar jag stämplat på 
vellum och fäst med röda häftklammrar.


Jag tyckte det blev bra med något ljust som lättade upp fotots mörka överkant.


På min 3:e sida hade jag många fotografier som skulle med. Flera är från en film och jag har försökt att klippa sekvenser för att förklara förloppet från när min man ville jag skulle filma honom när han körde så fint i all lössnö. Men istället tappar han balansen och faller i ett moln av snö. Han landade mjukt och jag skrattade gott.


Jag fäste fotografierna från filmen på ett stort PL:kort, men klippte sedan bort bården ”highlights” från ett annat PL-kort. Jag tyckte texten var passande. Kameran är en wood veener jag färgat med gesso och sedan tagit lite Distress Ink Pad på för att få den att matcha i färg.
Från ännu ett PL-kort stansade jag ut texten ”laugh”. En liten dekoration från Tim Holtz med filmstrip för att förhöja filmkänslan. Film-stripen kom dock inte från Emmas kit, men faktiskt från byteskitet jag fick av DT-Emelie 2017.


Egentligen bär det mig emot att skära sönder PL-korten, men jag har ju också 
insett att det går göra många fina matchande dekorationer på detta sätt.


PL-kortet med slipsen där jag stansat ut ”laugh” har jag sedan använt att fästa fotografier på. Så de döljer både slips och hålet, men passar perfekt i färg och inget kort slängs i onödan. Lite stämplad text på och det fick ett helt annat syfte och utseende än från början.
Hittade passande PL-kort för min journaling både i färg och i text. Texten ”Teaching experience” var klockren i det här sammanhanget när vi kämpade i en halv meter lössnö.


Den 4:e sidan jag gjort från byteskitet är från Alla hjärtans dag. Jag ville här förstärka det randiga mönstret i manchestersnön och valde ett randigt kort. Det var egentligen ett stort PL-kort som jag delade i två och rundade till kanterna på.


Som dekoration har jag återigen målat wood-weener med gesso och här färgat 
rosa för att passa tema och färgerna i min skidjacka.



Fler dekorationer i form av rosa stickers för matchning av rosa jacka och alla hjärtans dag.

Som sagt, byteskitet blev en utmaning för mig som inte är van vid färdiga PL-kort och det var inte helt enkelt, men väldigt kul. Jag vill verkligen rekommendera er att byta kit med varandra för att tänka i nya banor när ni skapar.

Det var allt för den hör gången. Lämna gärna en liten kommentar.
Och glöm inte bort att delta i vår tävling Stämpel i fokus som pågår till 15 juni.

Scraphälsningar från Sverige!

Följ mig på Instagram: marit_pysslar eller oss på Project Life i Norge på: projectlifeinorge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar