tirsdag 21. mai 2019

Byteskit från Malene till Emma


Då är det dags för mig, Emma, att visa vad jag har skapat av det här kitet från Malene:


Kitets olika färgskalor, starka färger och stora mönster var en utmaning för mig som annars brukar dras till dämpade färger och mer stilrent, men det är ju precis det som är så kul och utvecklande med att byta kit, att utmana sig själv!

Eftersom jag i princip alltid utgår ifrån fotografiernas färger när jag gör en sida, så funderade jag först på att ha svartvita foton för att de inte skulle konkurrera med kortens färger, men så hittade jag en serie foton jag tog i våras, där färgerna stämde hyfsat bra i hop med kortens, och genast visste jag precis vad jag skulle dokumentera! Det är en av de sakerna som är roligt med att scrappa, när saker faller på plats sådär!

Jag fick mycket smått och gott med i kitet, och min ursprungstanke var att dekorera ganska mycket, även på fotograferna, men jag upplevde att det blev lite rörigt, så det slutade med att jag var ganska sparsam med dekorationerna. Det enda som inte är i från kitet är bokstäverna och en av träpilarna, samt två textstämplar. Här är mitt uppslag:





 Jag tycker att att dokumentera även de små sakerna i livet, sådant som man annars riskerar att glömma bort. Det här uppslaget handlar om en sådan liten sak, att mina yngsta flickor fick välja varsitt paraply på nätet, och deras längtan efter dem och glädjen när de väl kom. Dessa foton är snap shots med mobilkameran, på väg hem från förskolan samma dag som paraplyerna anlände.

Som alltid har jag klippt och klistrat med kortet från kitet, för att modifiera och för att göra dem mer personliga. Det nedre journalingkortet på vänstersidan delas av av en smal bård från ett kort med prickar, för att tydligt markera att texten på respektive del hör samman med bara det ena av de två fotona på vardera sida om journalingkorten. En träpil på vardera del hjälper till att leda ögat till rätt foto.

På det liggande fotot på högersidan har jag fäst två träpratbubblor, och stämplat på dem med grå färg.

Här är en närbild på titelkortet:

Här har jag använt en bredare bård från ett kort med prickar, för att förankra titeln, och dekorerat med en träfågel, bling och en hemgjord flair, varav den senare sitter på 3D-kuddar. Det är en enkel cirkelformad stickers som jag bara satt en epoxybubbla på.

Här är det egengjord fillerkortet:

Även på detta kort har jag använt remsor från kortet med prickar, bling, flair och fågel. Den mörkblå bården nederst och de ljusare blå remsorna är också utskurna från andra kort. Jag tyckte att dessa tre färger behövdes här för att balansera sidan, och likaså dekorationerna, samt placeringen av dem, är valda för att de ska balansera titelkortet.

Tack för er uppmärksamhet!

~Emma

2 kommentarer: