fredag 1. januar 2021

Nytt år - nytt album



Hej! Och Gott Nytt År till alla våra läsare. 
Som ni kanske såg under hösten så testade vi något nytt, nämligen månadens tema. Och det kommer vi fortsätta med även under 2021.
Vi kommer första dagen i månaden presentera olika tema inom Project Life som visar det vi gör och vad vi använder när vi skapar våra sidor. Det kan vara redigering, inspiration osv. 
Nytt år och nya möjligheter. Och för många av oss nytt album. Så vad kan då passa bättre som Januaris tema än just Nytt år - Nytt album

I dagens inlägg delar några av våra DT med sig av sina tankar inför det nya året. 

DT- Elisabeth
Hvert år på denne tiden, kommer det store spørsmålet. Hvilken album skal vi satse på i år. Og hvordan skal vi dokumentere året som kommer.

Jeg begynte med årsalbum i 2014, da lagde jeg uke for uke, og hver uke hadde sin(e) sider. Det ble 2 hele album i 12*12 dette året, for å få plass til alle bildene. Året etter gikk jeg over til å dokumentere månedsvis. Da er det månedens begivenheter som står i fokus. 

Jeg vil annbefale å lage måned for måned, da dette er enklere i lengden. Mindre og holde styr på, når det kommer til bilder og når tid de er tatt. 

Jeg bruker album i 12*12 størrelse, men varierer størrelsen på lommene inni. Noen bruker mindre album som 8*8 eller andre størrelser. Album finnes i utallige størrelser og formater, avlange både i stående og liggende retning og kvadratiske. Hvilket album du velger, kommer veldig an på hvor mye du skal dokumentere. Og hva du selv liker.


 ************

DT-Therese
Hej!
Jag liksom de flesta som PL:ar har säkert samma funderingar; hur ska jag utforma årets album, veckovis eller månadsvis, vilken storlek på album ska jag använda osv? 

Jag brukar ha varje år i ett eget album 12x12 eller 9x12 men 2020 blev ett 6x8 på grund av corona och att det inte blev så mycket att dokumentera då dagarna såg väldigt lika ut. 

Hur ska jag då göra 2021? Ja, det är frågan. Ska jag satsa på 12x12 och hoppas på att pandemin släpper sitt grepp om världen så det blir mer att dokumentera? Eller ska jag vänta och se om det räcker med ett litet album i år igen? Jag har köpt på mig en hel del fickor i storleken 8x8 så kanske det blir årets storlek. 

Jag tror jag väntar och ser hur de första månaderna av året ser ut. Jag är ändå inte färdigt med 2020 än och skulle det albumet bli färdigt finns det alltid några DD och resealbum att färdigställa så projekt saknas inte. :) 

Hoppas ni alla haft en trevlig nyårsafton så ses vi i bloggen framöver. 

 ************

DT-Marit
Hej!
För mig blir det inget nytt album för 2021. Eftersom jag gör PL vid resor och speciella händelser så byter jag album när det är fullt och försöker då göra att bra avslut vid lämpligt läge.
Jag kommer därför fortsätta på mitt album i formatet 12*12, ett format jag gillar. Har aldrig testat något annat, men det här känns bra.

Eftersom det inte blir något nytt album för mig tänkte jag istället dela med mig av mina tankar och planer för mitt pyssel och PL inför 2021.

Som många andra med mig så ligger jag lite efter, jag är på sommaren 2019. Men eftersom jag gör PL vid speciella händelser och resor så stressar det mig inte så mycket. Jag gör det jag hinner och väljer vilket jag vill skapa med. Men mitt stora mål är att komma ikapp. Jag har under jul och nyårshelgerna jobbat på med mitt album, utmanat mig själv at använda PL-kort. Mer av detta får ni se i mitt nästa blogginlägg 10 januari.

Först tänkte jag att när jag väl kommer till 2020 så kommer det gå fort, för då har det inte hänt så mycket och jag har inte rest så mycket. Men så började jag tänka ett steg längre. För ett drygt år sedan levde vi efter mottot ”You only live once”. Vi hann därför med både 2 veckor i Thailand och en skidresa till Österrike innan pandemin bröt ut på allvar. Så nog finns det att skapa med.
Med facit i hand så var det rätt motto, för nu kommer vi ingenstans.

Det enda jag vet med säkerhet inför 2021 är att jag skalla testa en ny leverantör av bilder. Jag kommer fortsättningsvis beställa mina foton från Crimson som jag hört mycket positivt om.
Och att ta vara på tiden och faktisk försöka skapa lite varje vecka.

Så går mina tankar. Hur går dina? Kommentera gärna i bloggen eller på Facebook.

Avslutar mina planer för 2021 med en bild på alla mina pysselgrejer jag precis köpt och som kom lagom till nyårshelgen. Så mycket fina saker som jag bara väntar på att få börja skapa med. Jag är redo för 2021! :-)


 ************
 
DT-Emma
Jag har inga speciella tankar eller planer med mitt album inför 2021. Jag har nästan lika länge som jag gjort Project Life dokumenterat månadsvis i 12x12'', och så gjort egna album till speciella händelser samt enstaka sidor som jag blandar med layouter i barnens album. Det är ett koncept som funkar mycket bra för mig, och jag har alltid lyckats hålla mig i fas med min scrapbooking. Det enda jag skulle kunna tänka mig att ändra, är att byta format från 12x12'' till 9x12'', eftersom jag tycker att det senare är lättare att hantera. Tyvärr verkar det formatet inte vara något som tillverkarna satsar på, och det är därför svårt att hitta album och plastfickor. Till mitt resealbum gjorde jag både själva albumet och många av plastfickorna själv med hjälp av min fuse, men det är för mycket jobb för min vardagsdokumentation.
 
Jag får plats med två år per album, så inför 2021 är det dags att påbörja ett nytt. Jag har dock inget album till det ännu, jag har visserligen några oöppnade album här hemma som jag köpt på mig, men inget av dem hade jag egentligen tänkt som mitt BOM-album. Jag har inte sett något album jag vill använda till detta ännu, utbudet av Project Life (och andra märken) har minskat markant de senaste åren (och blivit dyrare dessutom), så man har inte lika mycket valmöjligheter längre när man ska köpa nytt material. Vi får se hur jag gör.

************

DT-Gunilla
Jag kommer göra ett 12X12-album veckovis och känner mig inspirerad efter att ha köpt en julklapp till mig själv från Ali Edwards - ett årskit. Jag ska prova om det gör det enklare för mig att sätta ihop mitt år. Fördelen med de här PL-korten är att färgerna matchar varandra och även tidigare PL-kort som jag köpt av henne, då behöver jag inte lägga så mycket tid till att välja ut kort. 

Här är en bild där jag köpt delar av nedanstående:



Jag planerar att köra vecka för vecka, och jag vet att jag kommer misslyckas i oktober och november... då brukar det inte bli fullständigt av någon anledning. Men jag är helt OK med det.. då händer inte så mycket, så varför inte köra oktober som ett uppslag och november i ett annat uppslag. 

Sen vet jag redan nu att i början av maj kommer jag göra en veckas paus och köra Week In The Life i ett separat 6X8 album, och detsamma kommer ske i december när jag kör December Daily. 


************

3 kommentarer:

  1. Tenk hvor mange gode minner dere lager ❤️ Jeg lager årsalbum akkurat som bildene og opplevelsene kommer. Har ikke mnd eller uker😊

    SvarSlett
  2. Godt nytt år! :) Gleder meg til å følge dere i 2021 også :)

    SvarSlett
  3. Godt Nytt År :)
    Gleder meg til å følge dere her dette året.
    Jeg fortsetter med ny PL-dagbok i år og så har jeg begynt med PL i albumet for denne julen :)

    SvarSlett