søndag 10. januar 2021

Att bli inspirerad av sig själv

Hej! DT Marit här.
Hoppas att ni alla haft en skön jul- och nyårshelg. Det har jag. Mycket friskluft, motion och en massa Project Life.

30 december läste jag i min dagbok att jag samma dag 2018 hade städat mitt pysselrum. Jag har en app i telefonen där jag skriver dagbok och där jag också kan lägga in bilder. Där såg nu bilden av ett välstädat pysselrum.
Det fina rummet gjorde mig så sugen på att få det så igen, så jag ägnade nyårsaftons förmiddag åt att städa mitt pysselrum. Jag blev verkligen peppad av detta och njöt vid 12-slaget av att få börja nya året i ett välstädat pysselrum. Jag gick t.o.m. in en sväng och kollade runt i rummet innan jag la mig på nyårsaftons natt.

I november körde vi ju Utveckling inom Project Life här i bloggen. Ni kan läsa om min utveckling här.
Det var verkligen väldigt intressant och utvecklande att göra det och jag kan verkligen rekommendera er alla att göra detta. Det är väldigt utvecklande.
Jag kom fram till flera bra saker som jag saknade och gillar. Bl.a. kitet Hertitage från Becky Higgins. Lovade mig själv där och då att börja använda det igen.

Så när jag nu skulle fortsätta med sommaren 2019 så plockade jag fram mina PL-kort. Ni som brukar läsa mina inlägg vet ju att jag gillar göra egna PL-kort då färg och matchning är extremt viktigt för mig. Så det här med PL-kort är verkligen en utmaning för mig. Men det som kändes extra kul nu var att jag ju faktiskt blivit inspirerad av mig själv, av något jag gjort tidigare.

Nu hade jag ju lite tur att sidorna jag skulle skapa var från en äldre stad i Kroatien och de lite dova tonerna i kitet samt temat passade perfekt.
Så här blev min första sida med Heritage.

Jag ville ju gärna ha någon röd tråd så mönstret på det stora kortet ner till höger fick bli den. Mönstret återfinns på kortet där jag skrivit min text. Förutom de gråa tonerna svalde jag svagt gula kort. Klippte och klistrade lite och gjorde en dekoration från ett prickigt kort från samma serie. Jag hade precis köpt runda stämplar från Technique Thuesday som jag använde. Jag köpte dem begagnande på Facebook och de var som gjorda för Rese-PL. Och perfekta i min en tums-punsch.

På sidan 2 har jag mest foton och det PL-kort jag har här med samma grå mönster som sida 1.


Jag använde fler av mina nya Technique Thuesday-stämplar, denna gång stämplade på vellum.

Nöjd med mig själv och tyckte jag fått ett enhetligt uppslag.

På min 3:e sida blev det svårare. Jag hade svårt att hitta matchande PL-kort. Så här valde jag faktiskt kort från ett annat kitt, Kaisercraft:s Sea Breeze. Korten har både de dova färgerna likt Heritage, men också turkos inslag som passade mina foton.

För att få med den fina ”spetsen” på kortet klippte jag ena fotot, det var ju bara texten på skylten jag ville åt. En stämpel från Gummiapan och lite enamal dots som dekoration.

PL-kortet längs ner till vänster hade visserligen en passande text, men jag tyckte det såg lite tomt ut till vänster. Så här stansade jag ut cirklar med dies och punch från olika PL-kort. Stämplade på några. Stämplarna är från Gummiapan och Technique Thuesday.


På 4.e sidan gick jag tillbaka till Heritage. Vi var nu tillbaka bland rustika byggnader och blankslitna stenar så här passade de bra.
Det var dock svårt att få till det bra med fotona längst ner på sidan. För mig som tycker färgerna är viktiga så stör de lite.

Kortet med text är samma som sid 2, så här plockade jag upp mönstret igen.

Jag blev dock inte helt nöjd med uppslaget. Lite brokigt i färg för min smak.

Fyra sidor gjorda med PL-kort. Det är stort för mig. Och fantastiskt kul att kunna bli inspirerad av sig själv och inte bara av andra.
Efter detta var jag igång och med mitt nystädade pysselrum var inspirationen på topp. Visst är det mycket som är skit med den här pandemin, men vilket lugn det gett mig under jul och nyår. Att inte åka runt bland släkt och vänner utan bara njuta av lugnet hemma. Inget ont som inte för något gott med sig. Mycket egentid och massa sidor gjorda, hela 12 stycken under helgerna. Och då har jag ändå jobbat i mellandagarna och bara varit ledig helg och röda dagar. Känner mig helt hög på PL.

Mer av mina sidor jag skapat får ni se i kommande blogginlägg.

Vad inspirerar dig? Lämna gärna en liten kommentar här i bloggen eller på Facebook.

/DT-Marit 


Följ oss på Instagram: projectlifeinorge eller mig på marit_pysslar.

2 kommentarer:

  1. Så inspirerande läsning. Jättefina sidor, så läckra färger och fint upplägg. Får jag fråga vad appen heter, jag skulle verkligen också behöva börja skriva lite dagbok för minnet börjar tryta tycker jag 😏

    SvarSlett
  2. Tack Ulla! Appen heter DayOne. Jag har använt den i 5 år. Har skrivit varje dag sedan 2017. Smidig att använda och det går att sätta olika taggar. Bra sökfunktion osv.

    SvarSlett