tirsdag 24. november 2020

Min utveckling inom Project Life - DT Marit

Hej!
Under 8 dagar nu i november visar vi DT i Project Life i Norge upp hur vi utvecklats under åren.
Idag är det jag DT-Marit som skall berätta om min utveckling inom Project Life.
Vi har ju alla varit nya någon gång och jag skall idag berätta hur det kom sig att jag började med PL och hur jag utvecklats och ändrats genom åren.

Jag har fortfarande väldigt starka minnen av de första PL-sidorna jag såg på en scrapträff. Ett album i blått skapat med Maja Designs skärgårdsliv. (Anita, ditt vackra album är en av anledningarna till att jag började med PL)
Eftersom jag älskar att dokumentera och tar mycket foton så kände jag att detta kanske var något för mig. Jag hade innan mest gjort kort och en och annan LO, men detta kanske verkligen var min grej.
Så jag köpte ett album och plastfickor och våren 2014 var jag igång. Formatet jag valde var 12*12.

Jag mindes också andra scrapträffar då jag sett de med PL sitta och bläddra bland sina fina PL-kort och flairs, prydligt sorterade i boxar och lådor och just ordning och reda är något jag gillar. Prydligt uppsorterat.

Så väldigt snart köptes det PL-kit efter PL-kit och massa smarta förvaringsboxar. Jag hade nog ingen tydlig plan, men kände direkt att vecka för vecka var inget för mig. Jag skulle bara bli stressad. Så jag tog några bilder från vår resa till New York 2013 och började skapa.

Detta är min allra första PL-sida.

Jag skapade helt utan plan. Någon dokumentation fick jag aldrig till och detta är sidor jag aldrig slutförde. Bilderna hade en kollega redigerat åt mig i sin dator så de skulle vara extra fina. Jag insåg ju snart att det skulle jag aldrig orka med i längden.

Ganska snart bestämde jag mig för att 2014 fick bli mitt startår och att jag skulle göra för speciella händelser, resor osv.

Jag köpte en Selphy-skrivare för att kunna printa foton själv, fick en gammal skrivmaskin från mamma för att kunna skriva text på mina PL-kort. Att skriva för hand var aldrig aktuellt för mig då jag skriver så illa. Jag gillar inte min egen handstil helt enkelt.
Samtidigt så köpte vi vår husbil och det fick bli den riktiga starten för mitt PL.


Här använde jag färdiga PL-kort och rundade hörnen på mina foton. Jag använde också appen Rhonna Designs och skrev text och la dit dekorationer på mina foton.

2014 var min mans släkt med i "Allt för Sverige" och jag skapade en sida från inspelningen vid amerikanernas ankomst till Malmö. När jag nu i efterhand såg den här sidan så kände jag mig faktisk väldigt nöjd med den och insåg att jag har mycket PL-kort från det här kitet kvar. Det är Becky Higgins Heritage Edition. Kanske dags att plocka fram det igen.


Från sommarsemestern 2014 blev det mycket färdiga PL-kort och rundade hörn. Jag blandade friskt med PL-kort, washitejp, wood veeners, olika texter, stickers. Stämplade kors och tvärs. Testade allt jag hade. Jag ryser när jag ser den här sidan. Så brokig och stökig.


Däremot blev är jag mer nöjd med denna. Jag gillar ju det stilrena.


Jag skall ju tillägga att jag sommaren 2014 åkte runt i Europa med husbilen. Bland packningen fanns mitt album, alla mina PL-kort, min Selphy-skrivare och lite andra välbehövliga verktyg. 
Jag skapade inte en enda sida, skrev inte ens ut något foto. 
Sedan dess har pysselgrejerna fått stanna hemma och jag ägnar mig möjligen åt att planera vad som skall finnas på mina sidor.

Skapandet fick därför fortsätta när jag kom hem från semestern. Jag tyckte att det ibland var svårt att få till det med skrivmaskinen på PL-korten så jag skrev i Becky Higgins-appen och printade ut på min Selphy-skrivare. Så här i efterhand kan jag ju säga att jag är mindre nöjd med den här sidan. Men man måste ju testa.


Januari 2015 åkte vi till Thailand på semester. Vid det här laget hade jag redan tröttnat på alla mina PL-kort. Det var så svårt att få till dem med färgerna i mina foton. Jag hade också sett flera fina PL-sidor med vit kant runt fotona. Bl.a. inspirerades jag av sidor som Malin Ellegaard gjort. Jag hade också köpt massa nya stämplar med res-tema från Technique Tuesday.
Mitt skapande gick här in i ett nytt skede. Jag valde raka hörn och foton med vit kant. Jag började också skriva min text med min Silhouette Cameo och Becky Higgins Grid card blev en favorit.




När jag ser dessa sidor känner jag att det nog är dags att börja skriva text på Cameon igen. 
Jag blev vid den här tiden DT för Project Life i Norge vilket har medfört att jag faktiskt kommer någonstans i mitt album.

Eftersom jag gillar det stilrena och när det matchar så började jag använda mycket mönsterpapper att skapa PL-kort av. Maja Deisgns papper blev snabbt en favorit till detta.
Här är en dubbelsida som jag själv är väldigt nöjd med och som också fick mycket läsningar i bloggen. Stämplarna från Technique Tuesday är med även här.
Där finns också en instruktion till hur jag gör när jag skriver text med hjälp av PixScan mattan på Cameon.
https://projectlifeinorge.blogspot.com/2016/05/mopedtur-i-thailand.html

När jag inte använde mönsterpapper så blev det mycket Becky Higgins Grid Cards. Eftersom jag älskar mina distresser och stämplar så har jag använt dessa mycket i mitt PL. Här är en typisk distress-sida där jag färgat in korten för att matcha fotografierna. Denna gjorde jag våren 2017.

En liknande sida från hösten 2018. Här med vita albumblad som bas och sedan distresser med stenciler och stämplar från Technique Tuesday.

Ibland hittar jag på något annorlunda, speciellt om det är en speciell händelse. När jag gjorde nedanstående sida så köpte jag papper just för att matcha fotografierna. Jag blev väldigt nöjd med hur den här dubbelsidan blev. Av alla mina blogginlägg hos Project Life i Norge så är den här den mest populära med över 1300 läsningar.
https://projectlifeinorge.blogspot.com/2017/11/love-is-in-air.html


Ibland blir det lite mer udda och jag jobbar med svarta albumblad och Distress Oxide, som på den här sidan som jag gjorde 2019 från en kväll i Paris.

Det mest galna jag gjort var nog ändå när jag 2019 skar ner en LO i småbitar för att få in den bland mina PL-fickor.

Efter att nu hållit på med PL i 6,5 år så skulle jag nog ändå säga att det är med vita kanter på mina foton och när jag hittar ett passande mönsterpapper som jag trivs bäst. Dekorerar sedan lite sparsamt. Nedanstående sidor är nog ganska typiska mig. Maja Design papper igen. 



Eller när jag spinner vidare på ett tema och får jobba med mina distress för att få rätt färger, kanske t.o.m. färglägga ett passande motiv.


Slutligen, min absoluta favorit. Jag hade ingen aning om när jag påbörjade sidan att den skulle bli så bra. Det här är enligt mig själv den bästa sidan jag gjort, den jag är allra mest nöjd med. Och ändå är den är inte typisk mig på något sätt. Visst är det konstigt? Visserligen stilren, men inga vita kanter på fotona, mycket mer färg än vad jag brukar ha osv. 
Det som gjorde det hela ännu bättre var att jag fick en kommentar på Instagram från Trabiword trabisafari i Berlin. De skrev att de var glada att det fick vara del av en så fin scrapbooking sida. Det var kul.


Slutligen. Så kul att titta tillbaka och minnas och se vilken utveckling som skett. Än finns mycket att jobba på och utvecklas inom. Men jag är så glad att jag började med PL där 2014.
Det jag tar med mig efter att tittat igenom mina album igen är att det nog är dags att börja skriva text på Cameon igen och att leta fram Heritage kitet. Sedan är det ju det där med de vita kanterna. Jag har testat utan igen, och även om jag är nöjd med sidan här ovan så är det med vita kanter jag trivs bäst. 
Formatet 12*12 har jag behållit och trivs med.

Jag vill också passa på att tacka er som fick mig att börja med detta. Anita Svensson, Anna Pohl, Emmeli Ahlander, Renate Andersson, Whitney Svensson mfl. Project Life var det bästa som hänt mig.
Jag vill också passa på att tacka Helene Aldeborg som drev Scrapfabriken då jag började med PL. Du var så hjälpsam med allt som behövde köpas in och jag saknar dig och din butik så mycket.


Tack för ni tog del av min story!
Lämna gärna en lite kommentar vilken av mina sidor ni gillar bäst.

/DT-Marit 


Följ oss på Instagram: projectlifeinorge eller mig på marit_pysslar.

2 kommentarer:

  1. Så härligt att få dölja med dig på resan down the memory-lane. Älskar minnet av de scrapträffar och maratons vi hade. Och allt PL-ande. Hade varit roligt med en återträff. Men får i alla fall ta fram albumen och titta lite. 🥰 Så roligt att du fortfarande kör. Fantastiskt. Tack oxå för den ärofyllda benämningen! Du gör så fina och inspirerande sidor. Ofta är det enkla det bästa. Kram!

    SvarSlett
  2. Hej! Så roligt att du fastnade för PL. Jag har hållt på några år jag med nu. Jag håller med dig om att sidan från Berlin är den snyggaste 🤗 Hoppas vi ses framöver på nån träff. Kram Renate

    SvarSlett