søndag 15. november 2020

Projekt Week in the Life 2020

 Hej, DT-Gunilla här!

Jag nämnde den 1 november i månadens tema, vilka Youtube-kanaler jag följer och Ali  Edwards är den som inspirerat mig till både Week In the life och December Daily. Week in the life innebär att du dokumenterar extra mycket under en hel vecka (i april eller maj) och inspirerar varandra på hennes Facebooksida och på hennes blog.

Ett fotoalbum som saknar text eller historia är ofta väldigt tråkigt att titta i efteråt, och man kanske inte minns vad det handlar om. Jag har blivit inspirerad att skriva mer, nästan som en dagbok ibland när jag är på humör.

Här bjuder jag på 2 dokumenterade dagar i mitt album från årets Week in the life, måndagen och torsdagen.

Jag följer ett eget valt "recept" för att inte fastna och följde Alis tips att välja olika teman per dag. Hon delade med sig av digitala filer under en digital prep-dag som jag deltog i (kostade bara 5 dollar att vara med).

Jag har hittills alltid kört formatet 6X8 tum, och det här albumet hittade jag billigt på rea på Ciliinpapers. (Annars säljer Ali Edwards lite tjockare fotoalbum i samma storlek i hög kvalitet.)



På första sidan brukar jag alltid ha ett foto av vår trapp. I år har jag lagt in digitala sk brush-stämplar i mina foton som jag köpt på mig under åren eller fått som give-away i samband med något inköp av produkter eller kurs:


Ofta skriver jag anledningen till varför jag är med i det här projektet, samt en snabb beskrivning var familjen är i för fas just nu (ålder, jobb..) :


Jag kan nämna att årtalet har jag limmat fast på insidan av albumet, det är viktigt att veta när man kollar i albumet efter några år!

Och jag beställer även många förstoringar i storlek 6x8 tum. Man får en mer verklig känsla, det kostar lite mer, men är så värt det!


Då kommer mitt "recept" som jag följt i år, och som jag upprepar varje dag:

Och jag visar här måndagen, och torsdagen så att ni får en känsla:

MÅNDAG - LOVING

Först ett 6X8 kort från denna dag, det blev vår veranda:


Sen skrev jag på skrivmaskin korta meningar timme för timme vad jag/vi gjort denna dag, på ett papper med klockslag:


För att stadga upp detta papper med klockslagen satte jag lite hårdare mönsterpapper bakom och någon dekoration eller ett mindre foto:

Här följde då dagens tema LOVING och första fotot: 


På andra sidan fortsatte temat loving och där visar jag hur jag njuter av att sitta i solen och hur kul det var att vi fick besök av barnens kusin på kvällen:


I det här fallet hade jag gjort en "flip up" och limmat på en extra plastficka så att jag fick plats med mer under:



Eftersom jag hade så mycket foton av just temat "LOVING" valde jag att använda dessa små 2X2-fickor i en 6X8 sida. Där har jag även hällt i lite bling i en av fickorna och tänkte sen sy ihop den med Fuse Tool. Du kan även tejpa ihop en ficka eller sy på maskin.


Och baksidan:


Sen måste jag förstås dokumentera vad jag gillar, dvs själva huvuddokumentationen för Loving. Vi fick en mall av Ali Edwards under prep-dagen som jag skrev ut på skrivaren och sen stämplade jag färgglada siffror och skrev på skrivmaskin.


Det här pappret var tunt, så jag stärkte upp det med cardstock på baksidan och ett foto av vår älskade hund: 


Avslutningsvis ett stort uppförstorat foto av vår älskade rabatt i stugan, den är fantastisk:


Så fortsatte tisdagen efter samma "recept" men jag hoppar till torsdagen.

TORSDAG- TODAY I

OK vi tar torsdagen också där temat är vad vi GÖR JUST NU, dvs vad vi jobbar med just nu och hur Corona har påverkat oss i år.

Första sidan är en typisk bild hur vi jobbar hemifrån vid köksbordet under Coronatiden:


Sen dagsschemat igen:


På baksidan satte jag på ett färgglatt mönsterpapper och lite olika utklippta texter. 
Sen 4 foton på vilka kläder jag haft på mig 4 dagar denna vecka - och det gör jag varje år. Just i år märker man att jag har myskläder /hemmakläder på mig jämfört med tidigare år:


Den andra sidan dokumenterade jag ett foto per familjemedlem vad de jobbar med just nu. En av sönerna fick jag inte fota och har därför bara fotat hans rum.


På sidan bredvid hade jag ett foto av mitt skrivbord uppifrån. Jag har här upprepat bokstäver på familjemedlemmarna:


På andra sidan tog jag ett foto ur min kalender denna vecka och sen visade jag upp ett foto på hur vi i år har möten digitalt (jag har täckt för ansiktena med pappersbitar):


Sen själva dokumentationen för vår digitala situation i Sverige under denna vecka, en stor förändring:


Och på baksidan några foton av mina kollegor (Singapore och Sverige) samt dagens dokumentation för temat vad vi gör i dag (TODAY I): 


Baksidan : ett mönsterpapper och ett foto av Aloe Vera prylar som jag säljer på fritiden:


Och dagens sista foto, uppförstorat, vad Billy gör varje dag : promenerar:

Inspiration från Ali Edwards vad gäller Week In the Life har ni här:

https://www.youtube.com/watch?v=SXyn_R-FUBw&ab_channel=AliEdwards

Där hon berättar om vad det är för projekt. 


Tack för titten DT-Gunilla!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar