onsdag 18. november 2020

När man tappar lusten att skapa. Och hur jag hittade den igen.

Hej!
DT-Marit här. Idag tänkte jag berätta om när jag i höst tappade lusten för att skapa och hur jag fick den tillbaka.

Det finns alltid tillfällen i livet när vi har mer eller mindre tid att ägna oss åt vår hobby. Tiden sätter sina begränsningar och övriga måsten i livet äter upp tiden.
Det kan då vara svårt att vara kreativ och känna glädje för sin hobby.
Men det finns också saker som inträffar som får oss att tappa skaparlusten.

Jag personligen har väldigt lite pysselbehov under sommaren. Då vill jag njuta av det härliga vädret, vistas utomhus, ge mig ut och resa osv. Men när hösten och mörkret kommer då brukar pysselsuget bli stort. Så blev det även i år. Jag hade endast bilder för ett uppslag till, så jag planerade massor av PL-sidor och skickade bilder på framkallning. Jag var så sugen på att skapa med mina nya foton. Jag kommer hem en dag i september, var på ett fantastiskt humör och inser att mina bilder kommit. YES!!!

Öppnar paketet och blir så besviken. Bilderna är suddiga, dåliga kontraster och färgåtergivningen katastrofal. Vad har hänt?!?
Där rök den glädjen.

Jag påbörjar en reklamation, får skicka bilder med jämförelse, originalbild + erhållen produkt, blir lovad nya bilder då någonting troligen gått fel i produktionen. Väntar, de kommer inte, hör av mig igen, uppmanas att lägga ny beställning.
Får sedan inte ett paket, utan två. Både de nya jag beställt igen samt de som jag blivit lovad efter att jag reklamerat. Bägge lika värdelösa.

Här tappade jag lusten att skapa fullständigt. Fick mina pengar tillbaka men vad hjälpte det. Lusten att skapa var borta. Vek ihop mitt album och la undan de dåliga bilderna, som jag alltså nu hade 3 exemplar av.

Veckorna gick och jag var inte inne i mitt pysselrum. Jag hade totalt tappat lusten att göra Project Life.
Men 19 oktober hände något. På Instagram såg jag ett ljuvligt julkort i rött och grönt med stämplar från Tim Holtz föreställande en julros. Någonstans långt inne i mig började suget efter att pyssla vakna till liv. Visst hade jag stämpel med en julros. Kanske var det dags att börja med julkorten?
Jag började leta bland mina grejer och hittade stämplar jag nog skulle kunna göra ett liknande kort av.

Kvällen därpå var jag igång och påbörjade en prototyp av årets julkort. Jag gör alltid ett och samma som jag skickar till släkt och vänner.
Annars så gör jag sällan kort, det händer endast då och då. Men så kul det var och jag använde mycket av mina älskade distresser, jag embossade och stämplade. Nöjd med resultatet kunde jag konstatera att jag hade haft en underbar kväll i pysselrummet. Att göra kort var ju superkul.

Några kvällar senare var jag tillbaka igen, sugen på att göra fler kort. Men då väcktes en annan tanke. Hur snygga skulle inte dessa bli som ett filler-card till mitt PL med jul. Kom plötsligt på mig själv med att sitta och planera en julsida istället för att göra julkort. Dessa skulle bli riktigt bra ihop med mina julfoton. Snart var produktionen av filler-cards med jultema igång (hur dessa blev får ni se i vår adventskalender i december).

Det var först när jag gick och la mig jag reflekterade över att jag var sugen på att göra PL igen. Det var mycket annat denna period så det dröjde lite innan nytt tillfälle för pyssel skapades, men då hade jag bestämt mig att den kvällen skulle ägnas åt PL. Julkorten fick vänta.

Det var dock med lite blandade känslor jag vek upp albumet för att fortsätta där jag slutade. Men nu är den klar. Sista sidan jag hade bilder till.


Skall erkänna att den tog tid att göra. Jag gjorde om en hel del, hade svårt att bli nöjd. Men blev det tillslut.

Eftersom den delar uppslag med en sida jag bloggade om i oktober ville jag använda samma papper, nämligen från blocket "Grunge - Light tones" från "Craft Papers". Jag använde även samma papper för att stansa ut namnen på orterna. Bokstavs-diesen kommer från Tim Holtz (Tim Holtz Sizzix Thinlets Dies) och jag har använt dem så mycket sedan jag köpte dem i våras.

Sidan är sparsamt dekorerat med wood veneers med marint tema. Tyckte även stjärnorna passade till det marina temat. Då dessa var lite ljusare än ankaret så färgade jag dem lite med distress ink.



Jag har ännu inte bestämt hur jag skall gå vidare. Allt jag vet är att jag skall testa en ny leverantör för framkallning av mina foton. Men kanske är det dags att göra jul nu och pausa sommaralbumet där jag var.


Slutligen mitt tips till er som känner att ni tappat lusten att skapa. Dessa saker har hjälp mig när det händer.
  • Frigör tid för ditt pyssel
  • Städa pysselrummet eller din pyselhörna.
  • Sortera bland dina saker. Alltid hittar man saker man glömt man hade.
  • Boka träff med en pysselkompis och unna er en dag tillsammans med lite god mat och trevligt sällskap.
  • Inspireras av bloggar, Youtube, Instagram. Pinterest mm. Hitta något du gillar och lifta det.
  • Skapa något annat än det du brukar för att väcka lusten och inspirationen.

Det var allt för idag! Hoppas jag kunnat inspirera er både till att skapa PL och att ge er lite tips på hur man återfår sin skaparlust.

Va rädda om er i dessa tider!
Det var allt för den här gången. 
Scraphälsningar från Sverige!
Följ oss på Instagram: projectlifeinorge eller mig på marit_pysslar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar