fredag 27. november 2020

Min utveckling inom PL - DT Therese

 Hej!

Under 8 dagar nu i november visar vi DT i Project Life i Norge upp hur vi utvecklats under åren. Idag är det jag DT-Therese som skall berätta om min utveckling inom Project Life. Vi har ju alla varit nya någon gång och jag skall idag berätta om hur det kom sig att jag började med PL och hur jag utvecklats och förändrats genom åren. 

Första gången jag kom i kontakt med PL var på den stora scrapträffen i Stockholm våren 2013. Jag gick förbi ett bord där det satt två tjejer och sysslade med något väldigt annorlunda. Det såg intressant ut så jag stannade och frågade vad det var. Jag blev så intresserad att när jag kom hem beställde jag plastfickor. Från början hade jag inget kit utan sparade ned från nätet och skrev ut på vanligt papper som jag sedan klistrade på cardstock. Kanske inte det vackraste men alla barn i början. 

Detta är mitt allra första uppslag. När jag tittar tillbaka på det så undrar jag vad jag tänkte... eller inte tänkte.. :) Jag kan se att jag inte hade något tänk om färgkombinationer i alla fall. Ibland funderar jag på att göra om sidorna men nej, det är ju mina första och vi är ju alla barn i början. 


 Det första kitet jag köpte var Cinnamon. Det gick i färgerna brunt och svart. Jag tyckte att de andra kiten var så färgglada och jag ville ha något mörkare. Kan väl säga att jag inte har använt det så mycket som jag trodde jag skulle göra. 😀Kortet längst ned till vänster är från kitet. På den här sidan har jag åtminstone fått till färgkombination. 


Ju fler veckor som går detta första år, desto bättre blir det. Här har jag till och med fått i ett temapapper som matchar. 


Efter att de två första åren använt 12x12 var det dags för lite förnyelse 2015. Detta år bestämde jag mig för att prova 6x8. Dessutom gjorde vi oss av med skrivmaskinen på jobbet och den fick flytta hem till mig. :) 



I och med att jag skrev på maskin fick jag med mycket text. 

'


Jag  provade också nya utformningar på plastfickorna. Först var jag lite tveksam till de små rutorna som endast är 5 x5 cm. Men det gick fint att få till foton. Här symboliserat av en Billy Idol-konsert på Grönan. Hittade till och med små PL-kort i den storleken. (De två översta rutorna är borttagna kort på folk som inte vill vara med på nätet). 




Jag tyckte att 6x8 var för litet och 12x12 för stort. Så vad gör man då? Jo, man prover 9 x 12. Så 2016 använde jag detta format. Ett format som jag trivdes mycket bra med men som tyvärr är svårt att hitta plastfickor till. Här började jag också använda alla mina Quickutz alfabet. En sida med gladiatorerna.  Det ska in lite text här men det kommer. :) 

Dessa 3x3 fickor är jättebra när man har många foton från ett och samma tillfälle. Tillräckligt stora för att man ska se vad som är på fotot. :)




2017 och 2018 var jag tillbaka till 12x12 men med inlagor i olika storlekar. Dessa år var det mycket foton som gällde. 



2019 fortsatte jag med 12 x 12 och inserts i olika storlek. Nu har jag lärt mig att färgkombinera. Jag gillar också att använda etiketter, stickers och enameldots på mina sidor. 
  Här är mitt favorit kit Rain. 


Detta år valde jag färgtema efter de här fina månadsmärkena. 


Ett av mina favoritkit är Rain. Älskar de färgerna.  Idag har jag all sköns kort från olika kit som jag köpt på mig. Eftersom det är så många kort i ett kit så kan man dela med en kompis eller köpa av någon som säljer delar av ett kit. 





Lite  6 x12 inserts finns också i detta album. Fotot på tjejerna är 10 x 20 cm. Jag gjorde så att jag la ihop två stycken 10 x 20 på en mall och framkallade det i storleken 20 x 20. Klippte mitt itu och vips så har man en snygg form på  förstoringen. Jag gillar att ha lite större foton. Har även några förstoringar som är framkallade i 20x30 (typ A4-storlek) och sitter i vanliga A4-fickor med endast en liten etikett eller några wordstickers på. Effektfullt. 





Oj, det här blev ett långt och kanske lite rörligt inlägg men jag hoppas att ni har fått er några glada skratt åt mina första sidor, att ni kanske har kommit över tanken att ni inte kan för det kan alla. Och det finns inga rätt eller fel. Vill du ha uppslag med alla möjliga färger, former eller foton på så är det det som är just din stil och den ska du vara stolt över. 

Ha en bra fredag! 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar