lørdag 28. november 2020

Min utveckling inom Project Life - DT Gunilla

Hej!

Under 8 dagar nu i november visar vi DT i Project Life i Norge upp hur vi utvecklats under åren.
Idag är det jag DT-Gunilla som skall berätta om min utveckling inom Project Life. Vi har ju alla varit nya någon gång och jag skall idag berätta hur det kom sig att jag började med PL och hur jag utvecklats och ändrats genom åren.

Jag hade hållit på med scrapbooking (LO) några år och var lite besviken att jag bara kunde dokumentera 1-2 kort per LO, så när jag var på en pysselträff hösten 2012 upptäckte jag några som satt med fotoalbum och kombinerade det med scrapbooking och dokumentation. Här har jag min grej tänkte jag, en kombination av de 3 bästa : dagbok, foton och scrapbooking. 



Min första sida 2013

Mitt första inköp var ett album och en packe blandade plastfickor. 
Jag valde att dokumentera veckovis ( en del väljer månad).
Här är mitt allra första uppslag;


Jag hade köpt ett kit med färgglada höstpapper och stickers som matchade varann och letade också upp gamla mönsterpapper som matchade dessa färger.
Jag skrev ut text på datorn och klistrade in på egengjorda enkla cardstocks. Idag skulle jag aldrig limma texten på snedden som jag gjort ovan.
 
Jag minns att jag lade lite väl mycket tid att planera och matcha foton och papper i färg.
På senare år har jag lärt mig nya trix att få till mina sidor när vissa foton inte matchar riktigt, tex dölja ett foto bakom en flip up.




För lite dokumentation

Tyvärr saknar många uppslag dokumentation, se nedan, och det är lite sent att minnas vad jag ville ha sagt här... men jag får väl skriva något annat som jag minns från sommaren 2013.




Kombinera LO med PL

Senare på hösten 2013 kom jag på att jag kunde kombinera LO med PL, och gärna många småbilder på LO:n. 


Och då matchade jag färg och dekor till PL-sidan också. Jag pyntade och bearbetade PL- sidan mer än vad jag gjort tidigare - men kan tillägga att nuförtiden pyntar jag mindre än då. 
Vid den här tiden började jag göra mer ljusa sidor.




Mer dekorationer och färgglatt

Åren därpå, 2014 och 2015, hade jag köpt en datumstämpel och mina första PL-kort, färgglatt.
Jag började föra in mer scrapbooking och dekorerade mer på mina kort tex med stämpling, bling, rubriker och washitejp. Men testade även att lägga in digital text (vit) på fotona. 


Jag började experimentera med distress och vatten och försökte hålla mig till 2 färger i PL-korten och dekoren. Dessutom märkte jag att jag blev mer kreativ när jag deltog i PL-tävlingar.
På den här tiden använde jag många olika typsnitt på ett uppslag, idag försöker jag hålla mig till ett eller två olika.





Mer dokumentation, skrivmaskin och Ali Edwards

Den ljusa looken med mycket vitt fortsatte även 2016 och jag hittade en skrivmaskin på loppis (mitt bästa köp). Sen upptäckte jag även  Ali Edwards blogg och började beställa kit från henne som här: Day in the life. Jag började även skriva mycket mer än tidigare.


Den här dokumentationen gjorde att jag nu började känna mig mer hemma - jag skrev ihop 35 dagböcker som ung, och nu fortsatte jag med en form av dagbok.




Ali Edwards story writing om olika teman

Vid 2017 testade jag även på Ali Edwards story kit olika teman varje månad, så att inne i mitt album kunde jag skriva en längre historia om något visst tema. Nedan är temat fabrics som kan tolkas valfritt, men här handlade det om material och kläder. 
På det här första uppslaget berättade jag om vår hunds första filt som han legat på som valp - den finns kvar än idag. Jag har klippt ut en bit av filten. 


På nästa uppslag berättade jag om min klädgarderdob (till höger) och vid den här tiden började jag blanda in förstorade foton. Till vänster visade jag upp min kompis fantastiska ordning i sina garderober och samtidigt gapskrattar hon när hon inser hur extremt många handdukar hon har (jag har dolt hennes ansikte med en washitejp här).




Inserts och flip up

Jag fortsatte skriva mycket under 2018 och satte nu även in en lös insert med dokumentation.  


Förr blev jag stressad när jag inte kunde räkna ut hur många foton eller text jag skulle få plats med på ett uppslag och lade för mycket tid på planering. Jag började därför sätta in sk "flip ups" om det var något enstaka foto som inte fick plats (det finns specialla lösa plastfickor för detta, men funkar bra med att använda washitejp och löst kort utan plast också).


Jag började även vid denna tid sätta in en större inserts med foton när jag inte fick plats med alla foton under en händelserik vecka, se bilden nedan där jag har en hel smal plastficka i storlek 6X12 med foton.



Återbruk av PL-kort och papper, tips

Under 2019 och 2020 började jag utmana mig själv att använda upp gamla PL-kort och papper (återbruk) , så stilen kunde variera men jag strävar fortfarande efter ljust och så clean som möjligt. Jag tillåter mig även mer att ha med icke matchande foton som här nedan där ena fotot går mot lila - helt fel färg jämfört med det andra. 
Tips 1: Det går att lura ögat genom att fylla ut med vita stickers och här gul textruta på fotot som plockar upp gul färg från de andra korten, samt sätta in lila dekorationer på de andra ställena (små lila puffy stickers-hjärtan).

Tips 2: Mörka foton som jag ändå vill ha med förminskar jag och sätter på vit bakgrund (se nedan).




Hittat rytmen och fått in alla kort

2020 så har jag lyckats fylla väldigt många fler veckor än tidigare år dvs inte kommit efter och det beror på att jag beställt foton varannan månad och börjat med att sätta in alla foton utan PL kort och satt in det senare. Mycket enklare! 

Som alla andra år är det nästan inget dokumenterat för november, men jag är OK med det. 
Fortfarande kör jag ofta med vita PL-kort.






Digitalt på foton och digitala PL-kort

På senare år har jag också börjat skriva text digitalt direkt på foton, speciellt på semestrar när man har tid över att pilla med sin telefon under själva resan. 
Ibland räcker det med ett litet digitalt ord på varje foto som här nedan, där jag dokumenterade ett ord per dag i september (goals, explore...), Jag har också börjat använda mer siffror på foton för att förtydliga vilken dag det är, och det kan man också göra digitalt: 


Jag har också testat att skriva ut digitala PL-kort (give aways) samt att lägga in digitala stämplar på fotona som här nedan. Här har jag använt digitala stämplar (social distancing mm) och skrivit ut digitala PL-kort om vårens covid-situation:




Vad kommer då min kommande utveckling vara?

Handskrivet: Jag ska försöka att ibland skriva för hand på PL-korten (har testat det), men det beror mest på att min man blir tokig på att höra mitt skrivmaskins-knatter när han försöker koncentrera sig på en match på TV. 

Egna PL-kort: Vid något enstaka tillfälle har jag också börjat testa att sätta in egna PL- kort av cardstocks som jag gjorde i början av min PL-karriär men skulle då välja mindre färgstarka papper tex Maja Design- papper (inspirerad av DT-Marit).

Återbruk: Jag ska även använda upp de Ali Edwards story-kit jag har i mina gömmor för att dokumentera teman.

Vi får se om jag har något av det kommande att visa upp så småningom.

Lycka till med din egen utveckling, var du än är i processen, det finns inga rätt eller fel i den här PL-världen. Tack för att du ville kika in på min utveckling!

DT-Gunilla
(gunilla_pysslar på insta).


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar