søndag 15. januar 2023

Skapa bildtexter med Photoshop Templates

Hej, DT-Helena här! 
När jag redigerar mina foton för Project life använder jag alltid Photoshop Elements på datorn. Lite mer jobb kanske än att sköta det hela med någon smidig fotoredigerings-app i telefonen, men jag har så många digitala element för Photoshop sparade som jag fortfarande gillar att använda, så därför har jag inte känt något behov att ändra på min process. Jag har digitala templates, digitala stämplar och PL-kort - både köpta och egendesignade. Och eftersom de är digitala går de att anpassa både till form och färg för att passa olika uppslag, vilket jag tycker är toppen.

Idag vill jag visa några sidor där jag har använt mig av digitala templates både för att skapa vita ramar på mina foton, men också för att skapa bildtexter direkt på eller under mina foton.





 Så här ser ett par av mina 4x6-templates ut innan jag har anpassat dem:
(Dessa templates är från Paislee Press)



Så här kan det då se ut efter att jag har lagt in mina foton och justerat mallarna till att passa mitt behov för de aktuella sidorna:




De templates jag har använt på dessa sidor är designade av Paislee Press, och inköpta på The Lilypad (klicka HÄR för länk till sidan). Just de templates jag använder finns kanske inte kvar i butiken längre, men det finns massor av andra varianter. Några exempel:



Bilder från Thelilypad.com / Paislee Press

Det var vad jag hade att bjuda på för den här gången. Hoppas att ni kunnat hitta lite inspiration till hur man kan skapa olika slags bildtexter på sina foton. Och om ni inte använder Photoshop, så finns det flera fotoredigerings-appar som också erbjuder möjligheten att skriva in text på bilderna. 
Tack för titten!
/Helena

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar