søndag 8. januar 2023

Startsida 2023

Hej!
DT Marit här. Hoppas ni alla haft en skön jul och nyår. Har det funnits tid till pyssel eller har ni bara åkt fram och tillbaka mellan släktmiddagarna?

Jag hade idag tänkt visa min startsida för 2023. Fast jag inte ligger i fas i övrigt utan håller på med mitt album för 2022 så ville jag ta mig tid till att göra startsidan här i mellandagarna.
Mitt fokus kring nyår brukar vara att städa upp pysselrummet så man börjar det nya året på topp.
Och göra startsidan. För då känner jag i alla fall att jag är igång.

Jag brukar också tänka att jag vill att mina startsidor inte ska bli lika tidigare år. Jag vill kunna se skillnad på dem och använda olika sätt och tekniker.
Jag brukar också försöka använda någon ny teknik eller nya saker när jag gör dem.

Tyvärr var det för få röda dagar nu i jul och för mycket jobb, så jag hann inte riktigt klart. Men jag tänkte att jag ändå visar upp det jag gjort. Jag har testat en del nytt jag vill tipsa om.

Redan sommaren 2021 såg jag en för mig ny teknik i Facebookgruppen "Rozzanscrap - Inspiration och kreativitet". Moona hade lekt med en 3D-embossingfolder, distress oxide och distress brayer. Hon hade blivit inspirerad av Cathy Zielske på Youtube. Och hon i sin tur var inspirerad Jennifer McGuire.
Länk sist i mitt inlägg.

Jag ville prova detta och införskaffade så småningom både embossingfolder och brayer. Men först nu blev det av att jag testade det. Jag bestämde att denna teknik skulle utgöra grunden på min sida och sedan skulle jag jobba med dies och stämplar.

Så här ser sidan ut så här långt.

På stora kortet upp till vänster så har jag gjort precis som i videon nedan. Tyvärr hade jag ingen bra glasmatta som underlägg, tog flergångs silikonbakplåtspapper, det funkade det med. Jag ville att min sida skulle skifta i färg och att det skulle vara blått överst.

Jag blandade 4 blåa färger, de mörkaste överst och fångade upp färgen med min brayer.

Överförde färgen till min embossingfolder. La på i flera omgångar. Se Youtube-film nedan från Cathy Zielske för bättre beskrivning.

La i ett vanligt albumblad och körde igenom i min Cuttlebug.

Jag hade skurit pappret i rätt storlek från början och satte bara dit svarta utstansade siffror för året.

Jag ville på min startsida få med saker jag hoppades få göra under 2023. Saker som symboliserar mig. Skidåkning var en självklarhet. På kortet upp till höger så har jag använt Gummiapans berg-stämpel upprepade gånger. Har maskat lite för att få berget omlott.
För att hålla ihop känslan med embossingen så satte jag en kant längst ner. Den är färgad så att tonen stämde med det andra kortet.
Skidorna är en die från Gummiapan. Färgade in akvarellpapper med en av de oxider jag använt innan. Stänkte med både vatten och mörkare oxid för att få lite mönster i skidorna.

Stämplade slutligen med två stämplar från Heidi Swapp. Jag måste erkänna att jag blev rätt nöjd med resultatet. Ett annorlunda men kul PL-kort.


Min tanke med sidan var att upprepa embossingen men att skifta färg uppifrån och ner. Från mörkblått till ljusblått, som till mittenfickorna går över till grönt. I mittenfickorna valde jag att bara ha ett enkelt PL-kort med embossad yta. Jag har inte skurit till det i rätt storlek ännu.


Det är svårt att få fram effekten av 3D-embossingen men det är så snyggt.


Jag hade insett hur mycket färg det fanns kvar på bakplåtspappret efter jag fört över färg embossingfoldern.
Jag sprutade nu på lite vatten.


Doppade en bit akvarellpapper i färgen upprepade gånger och torkade med embossfönen.


På sätt sätt skapade jag mig ett färgat papper som jag sedan använde för att stansa ut fler motiv. Jag hade redan valt ut fler dies jag förknippar med mig själv. Där var flip-flop ett givet val. La på lite extra oxide när jag stansat ut dem. Både stämpel och dies kommer från Gummiapan.


Lite palmer och solsken hoppas jag också på under 2023. Likt skidkortet så skapade jag har en kant nertill, fast här i grönt så det matchar det embossade gröna kortet. Färgade in lite extra grönt på kanten. 
Jag är osäker på var palm-diesen kommer ifrån. Stansade ut i akvarellpapper och färgade in med Distress Oxide. 
Stämpeln kommer från Heidi Swapp.

Det är så långt jag hunnit på min startstida för 2023. Nästa gång jag bloggar får ni se den färdiga sidan och resterande kort.

Hoppas jag kunnat ge lite tips kring 3D-embossing samt hur man kan återbruka färg och jobba med upprepningar av mönster och färger.

Länk till Cathy ZielskeYoutube-film hittar ni här:What would JENNIFER do? Techniques that make you stop, drop and create!   

Det var allt för den här gången.
God fortsättning

/DT-Marit 

Följ oss på Instagram: @projectlifeinorden eller mig på @marit_pysslar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar