onsdag 4. januar 2023

Tips på enkla December Daily-teman

Hej DT-Gunilla här,

För er som gör December Daily så vet ni lika väl som jag att man INTE brukar vara klar med albumet när väl januari kommer. Jag har förenklat det genom att samla ihop foton inom samma tema - då behöver man inte följa någon kronologisk ordning.

I mitt 2020 års decemberalbum fick inte alla sidor plats, eftersom jag skapat så många specialsidor som var lite bulkiga. Så de sidorna satte jag in i mitt vanliga PL-album. 

De teman som jag satte in och ska visa är :

  • JULMUSIK (med QR-kod)
  • JULKLAPPAR
  • TRADITIONER OCH MINNEN
  • UTKLIPP FÖRPACKNING
  • JULPAPPER
  • VARDAG/HÄNDELSER


JULMUSIK

Jag tycker det är kul med interaktion och här kan man läsa av QR-koden för varje jul-låt bland mina favoriter. Till denna sida har jag också lagt till en lista vad låtarna heter.




JULKLAPPAR

Ett annat tips från ett December Daily forum är denna present där jag gömt en dokumentation.


Dokumentationen är bilder och länkar med barnens önskelista på julklappar. 




TRADITIONER OCH MINNEN

Nu när barnen blivit stora har tyvärr traditionerna försvunnit, så jag brukar även blanda in gamla minnen och foton från när barnen var små.


Så här är en 18 år gammal bild när sonen och granntjejen lussar på förskolan, man blir så glad av att se fotot!


Här är ett annan minne jag dokumenterade om som vi inte har längre: jultomten. Det är Maja Designs underbara papper jag skapat från (efter tips från digitala kursen "December Daily Prep Day 2020") Dessa kurser kan man fortfarande köpa för bara 5 dollar - det är digitalt och man kan titta hur många ggr man vill.


Man drar i ett band och då kommer både text och foto fram, och det är 10 år gamla foton med julklappsutdelning.




UTKLIPP FÖRPACKNING

Många som gör PL, klipper ut minnen tex från förpackningar/biljetter mm och så gjorde även jag förra året. Till det använde jag en 6X8-stor sida med 2X2 tums-fickor. Det gör inget att blanda in den storleken i ett större 12X12 album.




JULPAPPER

Ett annat tema som många kör med är julpapper, och jag hade 4 sorter jag använde förra året som syns i de 4 rutorna.


Sen kan man dra upp en flik och då följer hela inre delen med uppåt tills det tar stopp. Längst upp ser man själva journalingen.


...och i rutorna har nu ett fotografi på julklapparna visat upp sig.




VARDAG / HÄNDELSER

Sen måste man förstås också dokumentera lite vardag i sitt album eller händelser. Med tanke på alla avancerade sidor som jag skapat så vill jag gärna få annat så enkelt som möjligt (för att vila ögat).


Tack för titten!

DT-Gunilla








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar