onsdag 30. oktober 2019

Temaveckor: Dokumentation olika tips

Hej, DT-Gunilla här!
För mig är PL en mix mellan dagbok, fotoalbum och scrapbooking. Jag har skrivit dagbok mellan åldern 6 år till 20 års ålder (ca 35 st) men det här passar mig ännu bättre.

Mitt första PL-album saknade en hel del dokumentation, jag försökte få det så snyggt som möjligt - men ångrar att jag inte dokumenterade mer för.... det är inte ytan som är viktig: det är innehållet och minnena.

Samma sak med mina fotoalbum, jag kan lika gärna slänga en massa sidor när jag inte vet vad det är för folk på bilderna och vilket sammanhang det är.

Ali Edward i USA har inspirerat mig och många andra att dokumentera så mycket som möjligt, och ger många ideer . Hennes största projekt är "December Daily" och "A week in the life".  Ni har kanske sett mig blogga om båda dessa projekt tidigare.

Olika sätt att dokumentera:
1. Fotografera först, dokumentera sen - dagbok vad jag gjort varje dag. Välj ut en specifik händelse och foto för en dag. Skriv sen om det på ett journaling-kort, för hand eller på skrivmaskin eller i datorn.


2. Tänk ut ett tema, tex platser jag åkt till under en vecka. När jag sen valt ut foton så skriver jag dokumentationen och hänvisar med siffror till fotona.


3. Skriv först, fotografera sen. Jag har skrivit om ordet cup - en idé från Ali Edward att skriva allt jag kommer på om ett ord. När jag väl börjat skriva om koppar så flöt det på från barndom till nutid, minnen med en kopp och det modet som blivit på retro-koppar i dag.


Färdiga resultatet blev en LO:



4. Att skriva en lista som egentligen ligger utanför själva veckan, och mer hör till säsongen. Det är en enkel dokumentation men kul att varva med mitt i albumet. Här har jag skarivit om 4 saker jag gillar med sommaren:


Även om dokumentationen inte riktigt hör till veckan så är det kul att peta in det mitt i. Här har jag matchat veckans sida med färgerna från listan-sidan.


På sidan ovan ser man att jag har skrivit direkt på fotona inne i en app på min Iphone, (appen heter LetterGlow). Jag gör ofta så på sommaren eller semestern, för att lättare komma ihåg. 

5. Lista. Ofta dokumenterar jag en dag eller vecka efter en lista, och fotar det jag upptäcker i vardagen.  Tex  VAD GÖR MIG GLAD. I det här exemplet har jag skrivit om vad som gjort mig glad under en dag, och även ett foto för varje sak jag skrivit om. Det kan vara enkla saker som att vår hund blir glad av hundgodis, jag blev glad av att lyckas få upp en jättemaskros, och att få använda nya vattenslangen. 


Här är en annan lista på vad som gör mig glad, med en superkort dokumentation på små papperslappar. Då är det smart att först skriva på skrivmaskin på ett större papper där jag ritat ut svagt med blyerts var kanterna på smålapparna är.


Och slutresultatet blev så här, där jag satt in små 2X2-tums bilder (fixar du enkelt i collage-appar på din smart phone) i en plastficka i storlek 6X8 tum. (Jag har skrivit även vad mina barn blir glada av).


6. Ibland blir dokumentation direkt på fotot, som jag nämnde ovan. När jag sitter på resa kan jag ibland dokumentera direkt i mobil-appen "LetterGlow" så är det fixat och klart.


6. Tema hel månad - ett ord per dag. Tex färger i juni med foto av en viss färg per dag. Populärt i somras bland våra följare. PL-kortet är skrivet på min skrivmaskin för dag 20: mörkgrönt.


7. Timme för timme under en dag. Sätt klockan på ringning 1 gång per timme och fota. Dokumentationen är enkel: (ett klockslag), och det finns bara ett foto på det jag ser just vid det klockslaget - vad gjorde jag just då och ev hur kände jag/tänkte jag.


Ett annat exempel på timme för timme brukar jag göra när jag varit med om något speciellt och mycket under en helg.


Ett annat exempel på timme för timme gjorde jag under en hel månad. Då fotade jag ett kort per dag vid ett visst klockslag tex kl 14.00. Det var en kul idé som DT-Elisabeth kom med, och jag höll på ett helt år. Ett klockslag under januari, ett annat i februari osv. Alarmet på min Iphone ringde när klockan var slagen - och då fotade jag. (Familjen blev tokig på mig till slut!!).

8. En annan Superkort dokumentation istället för klockslag är att endast skriva veckodagen på fotot (antingen klistra på en stickersbokstav eller skriv inne på en smartphone-app). Då brukar jag sammanfatta veckan på ett PL-kort för hela veckan, eller så skriver jag dokumentationen för veckan på ett separat större papper om jag har mycket att berätta.


9. När du inte vet vad du ska dokumentera. Ofta ligger jag efter några år. då kan jag gå tillbaks i min planner och kollat om det var några möten eller andra händelser den veckan.


Hoppas ni fick lite inspiration till vad man kan dokumentera!

DT-Gunilla
(kolla gärna @gunilla_pysslar på instagram)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar