mandag 21. oktober 2019

Temaveckor: Silhouette Cameo

Hej, DT-Gunilla här och idag tänkte jag inspirera med hur du kan använda Silhouette Cameo i PL. Kanske du inte har en egen Silhouette men känner någon som har, som du kan få låna om du är på besök?

Jag skär ofta ut rubriker till både PL och LO (Scrapbooking).

Här har jag skrivit ut "Boys" från en cut-fil och jordgubben från en annan cut-fil samt en stjärna:


På det här uppslaget så har jag ytterligare en text : "COOL" och de 2 stjärnor som stansades ut satte jag även ut.


Jag har laddat ner både gratisfiler och köpt från silhouette studio, och bland alla mina filer så hittade jag jordgubben och texterna på olika filer.

Här visar jag hur jag skurit ut COOL. 
Först startar jag programmet "Silhouette studio" och sen lägger jag in bilden COOL i den flik som heter "DESIGN" på ett tomt blad och sen klickar jag på fliken  "SKICKA". Då ser man de röda linjerna som visar hur den kommer skära ut.


Men här måste man ställa in knivdjup och andra inställningar. Eftersom det var ett tjockt glitterpapper från Kort&Godt så googlade jag vilket djup som verkade rekommenderas. Man kan också välja i rullistan vid "Material", se nedan där jag valt "Cardstock, Svartatavlan", för att få förslag på hastighet och tryck. 

I det här läget är det dags att koppla in datorn till Silhouette Cameon, om det inte är gjort innan!

Jag ändrade till knivdjup 6 på själva kniven och även inne i programmet. Sen valde jag Upprepning 2 (dubbelskär) eftersom den inte skar riktigt igenom på enkelskär när jag testade.  OBS välj alltid TEST första gången istället för att klicka på "skicka-knappen, för då skär den ut en liten trekant i övre vänstra hörnet och du kan kolla om den lossar lätt.



För att hålla reda på vilket knivdjup man ska ha på olika papperstjocklekar rekommenderar jag att ha det nedskrivet och alltid göra ett test-skär innan man kör.

Sen när jag är nöjd med testet så klickar jag på "Skicka" så börjar den skära ut ordet COOL.


Klicka på "Unload" på silhouetten när den är klar, så pappret matas ut. 


Det såg bra ut men jag valde att låta "COOL" sitta kvar, för jag kom på att jag ville ha flera ord utskurna.


Jag hade en fin fil med snirkliga orden "Today" och "moments" som jag ville använda. Så jag skar ut dem också. 



Men attans, då kom jag på att jag ville ha med Boys också, men då gäller det att först lägga in Boys och sen dra bort de ord jag redan skurit ut (så att den inte skär ut Today och moments en gång till).


Så då lägger jag de redan utskurna orden utanför sidan i programmet. Där kan ni även se att jag dragit bort COOL tidigare:


Då blir Boys kvar, och jag kan skära ut det ordet ensamt:


Så är det dags för det roliga att plocka bort spillet som på en pepparkaksdeg med formar. 


Oftast använder jag en liten spackel från min makes verktygslåda, men nu hittade jag inte den så jag tog ett annat verktyg jag hittade. 


Ibland skär jag ut ett helt svart ark med ord som jag skrivit själv, tex årets månader och så tar jag loss de jag behöver. 


Senast tog jag ut "September" till ett album jag höll på med:




Tack för titten!

DT-Gunilla (@gunilla_pysslar på instagram)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar