lørdag 26. oktober 2019

Temaveckor: Fuse tool

Idag är det dags för mig, DT-Emma, att visa hur man kan använda en fuse tool. Men först, några allmänna tips om hur man får bästa resultat från den, det är nämligen inte riktigt så enkelt som det kan se ut i de videoklipp som finns, i alla fall jag hade vissa problem i början. Man behöver helt enkelt träna för att hitta rätt teknik.



Rätt underlag är i dubbel bemärkelse grunden. På marknaden finns det speciella mattor att köpa i värmetålig plast eller glas, och vad man föredrar är ganska mycket en smaksak. En del vill ha lite svikt i underlaget, andra vill att det ska vara stumt. Jag tillhör den senare kategorin och använder en bit glas som jag beställt hos en glasmästare.

OBS!! Använder ni glas, se till att det är behandlat för att tåla värme! Jag har sett på olika bloggar och forum att det tipsas om att använda glaset från en vanlig tavelram, men detta är potentiellt farligt! En fuse blir väldigt varm, och värmen orsakar stress på glaset. Har man bara lite otur spricker glaset så småningom, men har man riktig otur exploderar det, och man riskerar att skära sig eller få glassplitter i ögonen. Jag betalade en hundring för mitt (31x31)cm stora glasunderlägg, så så värst mycket pengar sparar man inte på att köpa en tavelram i stället...

Mitt andra tips är att verktyget måste vara ordentligt varmt för att den söm man gör ska hålla. Minst en kvart låter jag min fuse värmas upp innan jag kan använda den. Sedan behöver man öva på hur fort man ska dra fusen och under hur mycket tryck. Det som gör att sömmen håller är ju att de två delarna av plastfickan trycks ihop av verktyget samtidigt som plasten smälter i värmen. Jag pressar verktyget ganska hårt och för det relativt långsamt över plasten. Ofta behöver jag köra i samma spår flera gånger.

Jag använder min fuse mest för att anpassa och/eller göra egna plastfickor, samt att försluta en ficka med paljetter eller liknande. På bilden nedan har jag tagit en ficka i Design C, klippt bort en bit av ytterkanten och förslutit med fusen, för att få en insert.


Jag har gjort flera album i 6x8, och då stört mig på att det inte finns någon ficka för stående 4x6''/(10x15)cm, så jag har helt enkelt tillverkat egna sådana för att få med dessa foton i albumet.


Nedan har jag delat upp den nedersta, högra 4x6'' på en design H för att få plats med två liggande kort i 3x4'':

Något annat man kan göra med detta eminenta verktyg är så kallade waterfall pockets. De är jättetrevliga när man vill ha med många foton/kort, inte vill att allt ska synas direkt när man bläddrar igenom albumet och/eller vill ha med interaktiva element i sitt album.





Här har jag satt ihop två fickor och satt fast överkanten i fickan över. Detta för att jag vill kunna ta i och ur fotona ur den stora fickan jag har underst (en Design A). Nedan är hur det ser ut i albumet.


Det sista jag tänkte visa är en stående waterfall pocket, som inte är fastlödd över en ficka i samma format (vilket är det tillverkarna verkar ha tänkt sig). Den ser ut mer som en bok som jag satt fast i marginalen (återigen för att jag inte vill löda igen den/de fickor som är under den).






Detta var vad jag hade att visa er just denna gång. Hoppas ni blivit inspirerade till att damma av er fuse!

~Emma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar