tirsdag 29. oktober 2019

Temaveckor - Dokumentation - VAD kan man dokumentera?

God Morgon!


Det här med PL är roligt och pyssligt - och ibland jättesvårt!!! Vad gör man när man inte har så många foton från tex. en vecka? Jag har inga egna barn, lever på landet med min man och två unga kattkillar, jobbar i en verksamhet där jag inte kan ta särskilt mycket kort, i alla fall inte på människor... 

Min familj består också av min pappa och min bror med familj, de är ofta med på foton. Men ändå blir det lite tomt ibland...



Jag gillar att dokumentera stort som smått, och ta med vardagliga ting. Ofta blir det väder, bilder från trädgården eller annan omgivning förutom kalas och resor. 



Några tips jag samlat om du får en lucka på din sida:

*vad du läser för bok just nu?
*vilken serie följer du på TV tex?
*vad handlar nyheterna om?
*hur är vädret? 
*favoritplagg?
*maträtt du testat/vill testa?
*drömmer du om en resa?
*favoritsak?
*vad tänker du på?

Listan kan göras hur lång som helst! Jag kan ta en bild på en blomma jag ser på väg till jobbet (från parkeringen), eller ta en bild mot himlen när solen tittar fram mellan molnen... Det är inte alltid det behöver vara ett foto ens, eller hur? En extra journalingruta eller två kan bli en trevlig omväxling i albumet! Andra sidor är fulla av foton...

Känner du att du ofta har brist på fantasi kan en fotoutmaning vara ett tips. Googla så hittar du massor av olika varianter!

Förresten: jag får ofta frågan hur jag får vädret på mina bilder. Det är en app i mobilen som heter Weathershot.


Jag har bläddrat i mina album och visar här några olika varianter av sidor jag gjort. Den första är just en fotoutmaning. Förra året gjorde jag en egen variant av Scraptember; jag använde orden som en fotoutmaning:




Själva utmaningen såg ut så här:



Den här sidan är från 2014: bilder på matlådor kanske är lite udda... *skratt* Synd jag inte skrev vad vi lagat också, det ska jag tänka på nästa gång!
En veckosida med vardagsbilder på tex. katterna. Kul att ha nu när ingen av de katterna finns längre...

Jag gillar också att göra speciella album för speciella tillfällen. Förra året besökte vi vänner i England och jag gjorde ett album i 8x8" om de dagarna med massor av foton och få dekorationer:


Fler exempel på mina sidor har jag ju bloggat här under året: Tex en sida med favoritpynt från julen... Den gjorde jag som sista sida på julen, man kan kalla den "utfyllnad" men jag är jätteglad för den!

Fenomenet jag bevittnade i vintras, nåt jag aldrig sett tidigare....


eller födelsedagfirande på Nordens Ark med ficka för programmet...

Jag hoppas du fått lite nya idéer till vad du kan dokumentera på dina sidor!

Önskar alla våra följare en riktigt bra dag!

Kramiz Kada




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar