fredag 20. desember 2019

Lucka 20 - December Daily 2019

Hej, då var det dags för mig, DT-Gunilla, att öppna lucka 20 och nu är julen verkligen igång!

Jag är glad att jag hade förberett mitt album redan i november, så att jag lättare kan välja :
- vad jag ska fotografera
- vad jag ska dokumentera
- färdiga dekorationer

och vill jag ändra på något så är det bara att flytta runt på sidorna eller lägga till en plastficka.
Det är så enkelt och kul med minialbum!

Jag framkallade foton som var fram till den 11 december för att hinna sätta in några i albumet i alla fall, så tar jag resten i januari.

Här är de första fotona jag framkallat för december och satt in i mitt halvfärdiga album:

Introsidan:



1:a december dokumenterade jag helgen på julscrappen (egentligen var jag där på fredag och lördag men så noga med dagarna är jag inte). 



2:a december


Denna dag dokumenterade jag lek i snö och hundpromenad (som eg skedde dagen innan på söndagen)



3:e december


Här dokumenterade jag och fotade de häftiga älgarna på Segels torg, precis utanför jobbet. Så eftersom jag passerar de dagligen kändes det bra att fota dem.



4:e december


Den här dagen visade jag upp årets dörrkrans, som jag gjorde i oktober av nypon. 



5:e december


Denna kväll hade jag jul-pysseldag på jobbet, och jag hade försett dem med pyssel från loppis och överblivet material genom 20 års tid som nu kunde återanvändas.



6:e december


Den här dagen handlar om temat tillsammans, och jag ska dokumentera en jobbig händelse som skedde denna helg och sen lägga ned i den här fickan - för att hålla det lite hemligt.

Men på andra sidan fickan har jag limmat på ett foto med de vänner jag fikat ihop med denna månad.


Jag är nöjd att jag kunnat matcha röda glittriga etiketter och siffror - överblivet material som jag hittat. 



7:e december


Dags att julbaka lussekatter - storfavoriten. Och varför inte fota matvaror på ett rullband i affären? Något vi kanske skrattar åt om 20 år?



8:e dec


Denna dag var det foto av inne-dekorationer, och jag tyckte det var kul att få upp julslingan igen efter 10-talet år.


9:e dec


Denna dag blir det inget foto, utan 4 tags med dokumentation från varje familjemedlem vad de tycker är roligast med julen. 



10:e dec


Denna dags tema har jag ändrat till hur annorlunda vår jul kommer bli i år, då pappa är på ett vårdhem och hur vi systrar ska försöka lösa det här på bästa sätt.

11:e dec 

Denna kväll var det julfest med jobbet, som vi nyanställda skulle inleda med tävlingar och annat skoj. 


Jag har limmat på ett glittrigt guldhjärta (från Rusta) direkt på fotofickan . Jag älskar det roliga vellum-pappret med typiska vardagliga jobb-relaterade saker.

Nedan syns fotot från det fina julbordet vi blev bjudna på.


Vid såna här festliga tillfällen blir det gärna fler foton och då kan man gömma de så här, jag har bara satt ihop dem med washitejp på det här sättet. Den undre fotot i fickan och det övre hänger utanför, och sen kan man dokumentera på den sidan som är under. 



* * * * *

Sen har jag även förberett några sidor där jag lagt ner lite extra tid, redan i november, efter inspiration i December Daily-gruppen på Facebook (Ali Edward).

Den här sidan är jag så nöjd med, och många uppmuntrande kommentarer på FB:



Jag har använt gamla restpapper, gammalt pynt, december-stämplar som jag köpt på loppis (på FB). 

Allt satte jag i en rund ring på en plast-overlay som jag sen gjorde hål i. Jag gillar att stämpla på vellum också, det blir en sån härlig effekt.

Eftersom jag inte hade så mycket glittriga röda siffror kvar så fick det bli 18 (där 1:an egentligen är bokstaven L).

Sen har jag hittat en halvfärdig brodyr från Patriks mamma, som tyvärr inte lever längre, så det är ett fint minne från henne - hon gillade handarbete!


Det är kul att kunna lägga in minnen i sitt album. 

Jag hittade denna bild från mammas gamla skolbok också:


Så jag har bara klistrat på några glittriga siffror på plastfickan.

Längst bak i albumet har jag limmat på ett gammalt julkort jag fick av en vän för några år sen. SÅ kul att jag kunde spara det på det här sättet!


Tack för titten och missa nu inte utlottningen av fina sponsrade vinster, läs om det längre ned.

DT-Gunilla





Utlottning 1 - vinst varje vecka
Vad behöver du då göra för att vinna priserna? Det är väldigt enkelt.
Allt du behöver göra är att kommentera våra luckor.
Luckorna kommer öppnas i bloggen klockan 6.00 måndag - lördag och du har fram till kl 22:00 på lördagen på dig att kommentera alla veckans luckor.
På söndag kommer vinstluckan där veckans vinnare blir presenterade. Vinnaren lottas fram bland alla kommentarer.
Luckorna presenteras här i bloggen, på Facebook i grupperna Project Life i Norge, Sverige och Danmark samt på Instagram.
Du väljer själv vart du vill kommentera, men max en kommentar per lucka.

Vill du vara med?
Följ med oss när vi fortsätter öppna luckor i vår adventskalender.

Men vi har ett pris till att dela ut :-)
Förutom veckovinsterna lottar vi ut en vinst till. 
Vinnare kommer att dras i början av januari.
Så vad måste du göra för att vinna detta priset?
Skapa ett titelkort, eller en PL-sida med tema Jul/Vinter.
Det skall vara ett fysiskt bidrag, vi godkänner inte digitala bidrag.
Läs våra regler här.


Här är vinsterna för denna veckan:
















8 kommentarer:

  1. Vilka fina sidor du har gjort så välarbetade och många fina detaljer. Jätte jättefint.

    SvarSlett
  2. Åh, så koselig og flott album :) Så artig med minialbum.....kanskje jeg skal prøve meg på det :)

    SvarSlett
  3. Så utrolig kreativt og gjennomtenkt ! :) :)

    SvarSlett
  4. Gorgeous mini album. Love all the fun details. You assorted elgs are awesome. HUgz

    SvarSlett
  5. For et kjempe flott minialbum du har laget, masse kjekke detaljer 🤩 God jul ✨🎄

    SvarSlett
  6. Så utrolig koselig album :D Smart å henge flere bilder over hverandre :D

    SvarSlett